וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיטה חולה: כמה חיידקים יש במיטה שלכם?

עודכן לאחרונה: 23.7.2021 / 7:52

חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה עם חיבה לכריות, חרקים זעירים ופטריות - אלה רק חלק מהדברים שמסתתרים בין הסדינים שלכם. הגיע הזמן שתדעו כמה מזוהמת המיטה שלכם

השיטה הנכונה לסידור המצעים על המיטה/HOWCAST

העונג שבכניסה למיטה בסוף יום ארוך, התעטפות במצעים קרירים ונקיים - זו תחושה שאין דומה לה, ורבים מחכים לה בכיליון עיניים. אבל רגע לפני שנהיה לכם קצת יותר מדי נוח שם, תרשו לנו לקלקל את החגיגה ולספר לכם שההבדל בין המיטה שלכם לצלחת פטרי מלאה בחיידקים ושאר גועל נפש, הוא לא כזה גדול.

ד"ר מנאל מוחמד, מיקרוביולוגית מאוניברסיטת ווסטמינסטר בבריטניה ועמיתיה, פרסמו לאחרונה עבודה מחקרית שמפרטת כיצד שילוב של זיעה, רוק, קשקשים, תאי עור מתים, ואפילו פירורי מזון הופכים את המיטה לסביבה אופטימלית עבור חיידקים, בקטריות, פטריות, וירוסים ואפילו חרקים זעירים (איכ, איכ, איכ). הנה רשימה מפורטת של דברים דוחים שאפשר למצוא במיטה של כל אחד ואחת מאיתנו:

סידור כרית במיטה. By Stella_E, ShutterStock
חיידק הסטפילוקוק אוראוס אוהב במיוחד כריות. אישה מתפיחה כרית/ShutterStock, By Stella_E

בקטריות

מיטה יכולה להיות בית גידול למגוון רחב של בקטריות. באחד המחקרים שנערכו נמצאו חיידקי סטפילוקוקוס אוראוס (Staphylococcus aureus) - זהו חיידק מדבק למדי שעלול לגרום לזיהומים בעור, לדלקת ריאות ולהחמיר מצבים של אקנה. המחקר גילה שחיידק זה נוהג לחיות ולהתרבות בציפיות של כריות, ולמרבה הצער חלק מהזנים שלו נחשבים עמידים לאנטיביוטיקה.

איך הוא מגיע לשם בכלל? ובכן, מחקרים מראים שכשליש מהאוכלוסייה הם נשאים של החיידק ונושאים אותו בגופם. נשאים יכולים להשיל חלקיקים חיידקיים בכמויות לא מבוטלות.

עוד בוואלה!

מאכלים שממש לא כדאי לכם להזמין במשלוח בחום הזה

לכתבה המלאה

חרקים

בכל לילה שאתם ישנים במיטה, אתם משילים מעליכם כחצי מיליארד תאי עור מתים. לכם זה אולי נשמע כמו גועל נפש, אבל לקרדית אבק הבית - חרק מיקרוסקופי שנמצא בכל מקום כמעט, זה דווקא נשמע כמו הזמנה לארוחה. נוכחות של קרדיות, ובעיקר של הצואה שהן מפרישות (אחרי שהן זוללות את תאי העור המתים שלכם), עלולה לגרום לאלרגיה ואפילו להוות טריגר להתקפי אסתמה.

גם פשפשים יכולים להימצא במיטה. החרקים הקטנטנים אמנם לא נמצאי כמעבירי מחלות במחקרים שנעשו עליהם, אבל הם בהחלט גורמים לאי נוחות גדולה בשל העקיצות האדומות והמגרדות שלהם. בנוסף, הם עלולים להשפיע גם על המצב הנפשי - מחקרים מצאו שזיהום של פשפשים במיטה העלה את רמת החרדה וגרם לעלייה בנדודי לילה והתקפי אלרגיה.

כאבי שרירים ברגליים. ShutterStock
מתגרדים? אולי זה פשפשים/ShutterStock

איך הם מגיעים למיטה שלכם? לרוב הם מועברי ממשטחים רכים (כמו בגדים, תיקים וכדומה) או שהם מגיעים מגופם של בני משפחה או אנשים אחרים שאתם מארחים במיטה שלכם.

איך תיפטרו מהם? כביסה וייבוש של המצעים בטמפרטורה גבוהה (לפחות 60 מעלות) יהרגו את קרדיות אבק הבית, אבל אם יש לכם פשפשים כנראה שתצטרכו להיעזר בהדברה מקצועית.

חיידקים שיש בכל בית

יש חפצים שנמצאים בכל בית והם מהווים זירה מועדת לפורענות עבור נוכחות חיידקים. כמו מה למשל? מגבות מטבח, מגבות בכלל, בגדים, אסלת השירותים, השיש במטבח וגם חיות המחמד האהובות שלנו.

על מגבות רחצה ומגבות מטבח למשל, אפשר למצוא מגוון מרשים של חיידקים כמו סטפילוקוקוס אוראוס וחיידקי אי קולי (חיידקים צואתיים). אם לא מכבסים אותן בצורה נאותה, הם עלולים לעבור גם לפריטים נוספים, בהם המצעים שלנו. אפילו מחלות מין כמו זיבה למשל, יכולות לעבור ולהדביק דרך מגבת רחצה נגועה או מצעים. מפחיד.

זנים שונים של חיידקים יכולים לשרוד למשך פרקי זמן משתנים על בדים. חיידק S. aureus למשל יכול לשרוד שבוע שלם על מצעים מכותנה ועד שבועיים על בד מגבת. זני פטריות שונים (קנדידה, למשל) יכולים לשרוד על בדים אפילו יותר זמן - עד חודש שלם. ואילו נגיפים, כמו שפעת, יכולים לשרוד על בדים או על נייר טישו למשך 8-12 שעות.

מגבות רחצה תלויות בחדר אמבטיה. ShutterStock
אפשר להידבק אפילו בזיבה ממגבת מזוהמת. מגבות רחצה/ShutterStock

איך שומרים על היגיינה במיטה?

הקפדה על כמה הרגלי ניקיון והיגיינה הם המפתח שימנע מכל החיידקים והמזהמים הללו שנמצאים במיטה שלנו בסבירות גבוהה למדי, להפוך לאיום בריאותי של ממש. מכיוון שכביסה יומיומית של מצעים היא לא ממש ריאלית, אפשר להתפשר על פיתרון סביר יותר: אוורור המצעים מדי בוקר לאחר שקמים. במהלך שנת הלילה נוצרת לחות בין הגוף שלנו לסדינים. לכן מומלץ למשוך את השמיכה בבוקר ולתת לסדינים הזדמנות להתייבש ולהתאוורר לפני שמסדרים את המיטה. זה יהפוך אותה לקרקע פורייה פחות עבור חיידקים, פטריות ושאר מבקרים לא רצויים.

בעיית המזרן
לא רק המצעים, גם המזרן עצמו יכול להיות מקור לחיידקים וזיהומים שמצטברים בתוכו לאורך שנים, ואותו כבר קצת יותר מסובך לנקות. לכן, מומלץ להשתמש במגן מזרן ולהקפיד לכבס אותו אחת לשבוע-שבועיים. כמו כן, אחת לחודש מומלץ לשאוב בעזרת שואב אבק את המזרן עצמו ואת בסיס המיטה. הפכו את המזרן מדי פעם, ואם הוא בן יותר מעשור - כדאי להחליפו בחדש.

כל כמה זמן לכבס מצעים
ההמלצה היא לכבס את המצעים לפחות אחת לשבוע (אם יש לכם כוח ליותר מזה, אשריכם), ובמיוחד אם אתם נוהגים לישון בעירום (מי אתם?), מבלים זמן ארוך מהממוצע במיטה (לא, ברצינות. מי אתם??), או אם אתם מזיעים הרבה בלילה (אוקיי, אנחנו יודעות מי אתם). את הציפיות של הכריות שלכם באופן ספציפי, מומלץ להחליף בתדירות גבוהה יותר - אחת ליומיים-שלושה.

את המצעים יש לכבס בטמפרטורות גבוהות יחסים של 40-60 מעלות כדי להגיע לחום גבוה מספיק להשמדת חיידקים ביעילות. הימנעו מדחיסת פריטים רבים מדי למכונת הכביסה והשתמשו במספיק סבון כביסה כדי להבטיח ניקיון וחיטוי ביעילות מקסימלית. כמו כן, חשוב מאוד להקפיד על ייבוש מלא ומוחלט של המצעים לפני קיפולם לארון או הצעת המיטה עמם.

היגיינה אישית
גם אתם יכולים להקפיד על כמה הרגלי ניקיון לפני שאתם נכנסים למיטה כדי לצמצם את מספר החיידקים והמזהמים: התקלחו לפני שאתם נכנסים למיטה, אל תיכנסו למיטה מזיעים - גם לא לתנומה קצרה, הסירו איפור, קרמים, שמנים ותכשירים אחרים לפני שאתם נכנסות למיטה. אל תאכלו או תשתו במיטה, ולמרות שכיף מאוד להתכרבל איתן, עדיף לא להרשות לחיות המחמד לעלות על המיטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully