וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להורים מהסוג הזה יש יותר סיכוי לגדל ילד שמן

עודכן לאחרונה: 14.5.2021 / 7:49

מחקר חדש מגלה שסטרס וחרדה של שני ההורים מגדילים את הסיכון של ילדיהם לסבול מהשמנה בילדות. אבל מתברר שלאבות יש השפעה גדולה יותר על המשקל של הילד - למה זה קורה?

ילד שמן. ShutterStock
בלי לחץ. ילד עם משקל עודף/ShutterStock

תינוקות שההורים שלהם הם טיפוסים לחוצים גדלים להיות ילדים שמנים - כך קובע מחקר חדש. כך למשל, גילו החוקרים שילדים שהאבות שלהם חוו לחץ או חרדה לאחר לידתם, העלו יותר במשקלם בין הגילאים 5 ו-14 שנים. חרדות וסטרס אימהי נמצא כמשפיע על משקלן של ילדות, אך לא על משקלם של בנים.

המחקר נערך ביוניברסיטי קולג' בלונדון, והחוקרים שערכו אותו סייגו שנחוץ להעמיק במחקר כדי להבין את פשרו של הקשר הזה שהם זיהו בין סטרס הורי וסיכון השמנה בילדים. הם גם העלו את הסברה שהורים לחוצים נוטים להאכיל את התינוקות שלהם יתר על המידה ולא נותנים להם די חופש להתנועע במרחב כרצונם. בנוסף, בהמשך החיים חלק מהחרדות עלולות לעבור גם לילדים, שבתורם מפצים על כך באכילה רגשית כמנגנון התמודדות.

לדברי הפסיכולוגית כריסטיאן טומרופ שהובילה את המחקר הזה, הממצאים שלה מדגישים את החשיבות של אספקת תמיכה "סוציאלית, מנטלית, וסוציו-אקונומית" להורים. טומרופ ניתחה במחקרה נתונים שנאספו מיותר מ-6,000 ילדים שנולדו בבריטניה בין השנים 200-2002. במסגרת המחקר נשאלו הורי הילדים האם הם חווים סטרס בשני מועדים: הראשון, כשהילדים היו בני 9 חודשים, והשני כשהיו בני שלוש. במקביל, החוקרים תיעדו גם את העלייה במשקלם של הילדים בין הגילאים 5-14.

תינוק אוכל. ShutterStock
הורים לחוצים מאכילים את הילד יותר מדי ולא נותנים לו לזוז מספיק. אבא מאכיל תינוק/ShutterStock

כעשרה אחוזים מהאימהות במחקר דיווחו על מצוקה נפשית במועד התשאול הראשון (9 חודשים), ושיעור דומה נרשם גם במועד הדיווח השני. אצל האבות לעומת זאת, חל גידול בשיעור המדווחים על מצוקה נפשית, מ-6 אחוזים בגיל 9 חודשים, לעשרה אחוזים כשילדיהם היו בני 3.

סטרס של אמא לא משמין כמו סטרס של אבא

החוקרים מצאו קשר בין מצוקה נפשית של האב בגיל 9 חודשים ועלייה חדה יותר במדד מסת הגוף (BMI) ובאחוזי שומן עודפים בגופם של ילדים וילדות כאחד. אולם, מצוקתן הנפשית של האמהות גרמה לעליה ב-BMI ובאחוזי השומן בגופן של הבנות בלבד.

ילד וילדה עם משקל עודף אוכלים גלידה בבריטניה. ShutterStock
מצוקה נפשית של האם השפיעה לרעה רק על משקלן של בנות, ולא של בנים. אח ואחות אוכלים גלידה/ShutterStock

"אנחנו יודעים ששנות החיים הראשונות הן קריטיות להתפתחות של משקל בריא, אבל אנחנו לא יודעים אילו חשיפות פסיכולוגיות וחברתיות בשנים המוקדמות מגדילות את הסיכון של ילדים מסויימים לסבול מהשמנה בהמשך חייהם", אמרה טומרופ בריאיון לדיילי מייל הבריטי. "המחקר שלנו מדגיש כיצד היעדרה של תמיכה סוציאלית ונפשית להורים עלולה להשפיע לרעה על בריאותם העתידים של ילדיהם", הוסיפה.

אחד הדברים המעניינים במחקר הזה הוא שהוא מדגיש במיוחד את חלקם של אבות ומצבם הנפשי בשנות החיים הראשונות של הילד בהשפעה על התפתחותם התקינה והבריאה. "אם רוצים לשמור על בריאותם של ילדים, צריך לעשות יותר כדי לספק תמיכה לשני ההורים בתחילת דרכם כמשפחה ולטפל גם בגורמים עמוקים שאחראים לפערי שוויון בתחום בריאות הנפש", אמרה טומרופ.

ממצאי המחקר הזה יוצגו בקונגרס האירופי בנושא השמנת יתר, שנערך השבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully