וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבות, הנה סיבה ממש טובה להיות שותפים מלאים לגידול הילד

דיכאון אחרי לידה בנשים הוא נושא יחסית מושתק, אבל כאשר מדובר באבות - מדובר בנושא שכלל לא דנים בו. מחקר חדש מצא כי אבות שמעורבים מאוד בגידול הילד בשנה הראשונה זוכים בלא מעט שקט נפשי

הורים צעירים מביטים בדאגה על התינוק שלהם. ShutterStock
יש אימא ויש אבא ושניהם צריכים לקחת חלק שווה. אימא ואבא מביטים בתינוק שלהם/ShutterStock

היום כבר נהוג לדבר על זה יותר - דיכאון אחרי לידה לא משפיע רק על אימהות. אבות יכולים לחוות שיעורי דיכאון דומים לאחר לידת ילדיהם, אם כי המחקרים והמודעות בנושא זה עדיין בחיתוליהם. מחקר פסיכולוגי חדש בקרב אבות מציע כי אבות המעורבים יותר בשנה הראשונה לחיי ילדיהם מראים "תוצאות טובות יותר" בתחום בבריאות הנפש.

המחקר מצא כי אבות שהיו בטוחים יותר ביכולות ההורות שלהם, בילו זמן רב יותר עם ילדיהם שזה עתה נולדו ולקחו חלק פיזי גדול יותר במשימה - חיתלו, האכילו, שיחקו והרדימו - גם דיווחו על תסמיני דיכאון נמוכים לאחר שנה. זה היה נכון גם לאחר שהתחשבו בנתונים דמוגרפיים שונים, כמו גיל, מוצא אתני, השכלה, מצב תעסוקתי והאם הורים גרים יחד או נשואים זה לזה.

"באופן כללי, אני חושב שאבות חשובים במשפחה", אמר הפסיכולוג אולג'יד במשיגבין ג'וניור מאוניברסיטת קליפורניה, לונג ביץ'. "עם זאת, בתחום שלנו, מבחינה היסטורית, הם נחקרו הרבה פחות, במיוחד אבות ממיעוטים אתניים או גזעיים".

המחקר הנוכחי שפורסם ב-Frontiers in Psychiatry התבסס על 881 אבות מחמישה אזורים בארצות הברית, שהתראיינו לראשונה חודש לאחר לידת ילדם ושוב לאחר חצי שנה ושנה. בכל שלב התבקשו האבות הטריים למלא שאלון, תוך שהם חושפים עד כמה הם מרגישים בטוחים כהורים, באיזו תדירות הם מספקים תמיכה חומרית וכמה זמן הם מבלים עם תינוקם, לבד ועם אחרים.

הממצאים מצביעים על כך שמעורבות אבהית מהווה מנבא חשוב לבריאותו הנפשית של האב במעבר להורות, למרות שחלק ניכר מהמרואיינים לא היו נשואים ולא גרו עם אמו של התינוק. "באופן כללי, אני חושב שיש שתי מסקנות גדולות. ראשית, מעורבות בגידול הילד שלך היא לא רק טובה יותר עבור הילד, אלא שהיא גם טובה יותר עבור האבא. אז, אבות, תהיו מעורבים בגידול הילדים שלכם, מוקדם ולעתים קרובות!" אמר במשיגבין. "שנית, אני חושב שכולם יבינו שדיכאון אבהי הוא נושא רציני שדורש תשומת לב. זה משפיע על אבות ובכך משפיע על כל המשפחה. לכן, חשוב שניקח את זה ברצינות".

יש צורך במחקר נוסף כדי להבין מדוע קיימים מתאמים אלה, אך המחברים העלו כמה הסברים. מחקרים קודמים הראו כי ביטחון עצמי רב יותר ביכולות ההורות של האב קשור לסיפוק רב יותר, וזה מצדו נקשר לפחות תסמיני דיכאון. "אבות שמרגישים כשירים כהורים עשויים להיות מרוצים יותר בתפקידיהם, וכתוצאה מכך יש להם פחות תסמיני דיכאון", טוענים הכותבים.

החלפת חיתול לתינוק. ShutterStock
אבות מעורבים מרוצים יותר. אבא מחתל תינוק/ShutterStock

החוקרים מבהירים כי המחקר יכול רק להראות קשר, ומחקרים נוספים יצטרכו לנתק את הקשרים המורכבים בין ביטחון כהורה, בילוי עם ילדים ובריאות נפשית. יכול להיות, למשל, שאותם אבות שהם פחות דיכאוניים באופן כללי פשוט נוטים יותר לחוש ביטחון כהורה.

המשתתפים לא עברו מבדקים של היסטוריה של דיכאון או בריאותם הנפשית במהלך ההיריון, כלומר קיימת אפשרות שחלק מהאבות כבר היו בדיכאון לפני שנולד ילדם, מה שהוביל למעורבות נמוכה יותר בחיי ילדם. עם זאת, מחקרים הראו שסימפטומים קלים של דיכאון קשורים לשינויים בהורמונים כמו אוקסיטוצין, והורמון זה עולה באבות כאשר הם מתקשרים באופן חיובי עם ילדיהם.

בנוסף, המחקר הנוכחי לא בדק את איכות הקשר של האב עם תינוקו, אך יכול להיות שאלה שמבלים יותר זמן עם ילדיהם מוגנים מפני תסמיני דיכאון עתידיים באמצעות שינויים בהורמונים שלהם או בתפקוד העצבי. "מחקרים עתידיים צריכים לשקול לתכנן ולבדוק התערבויות כדי להעריך את ההשפעה של חופשת לידה לאבות בתשלום", סיכמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully