וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיכאון אחרי לידה יכול להמשך שנים, ואף להחמיר

הגיע הזמן שרופאים, גברים ואולי גם חלק מהנשים יבינו שעבור הרבה נשים, לידה היא אירוע מטלטל, פיזית ונפשית, והיא יכולה לגרום לדיכאון מתמשך. כמה מתמשך? לפי מחקר חדש, ההשפעה שלה יכולה להמשך שנים והיא עלולה להיות הרסנית לאמא ולילד שלה

צילום מסך

עד 80 אחוזים מהאמהות הטריות חוות גרסה כלשהי של מה שמכונה "בייבי בלוז" בשבועות הראשונים לאחר הלידה. הן עלולות להרגיש עצובות, חרדות ולבכות הרבה, מצב הרוח שלהן עשוי להשתנות במהירות ככל שההורמונים שלהן משתנים והן לומדות לטפל בתינוק חדש, וזה תוך כדי מעט מאוד שעות שינה. דיכאון לאחר לידה, לעומת זאת, עלול להיות חמור יותר והוא נמשך זמן רב יותר. לעתים קרובות הוא מופיע שבועות לאחר הלידה, אך לפעמים אינו מופיע עד שעוברת שנה אחרי הלידה, או, כפי שמציע מחקר חדש, אפילו יותר.

מחקר של המכון הלאומי לבריאות בארה"ב שנערך בקרב 5,000 נשים מצא שכ-1 מתוך 4 נשים חוו רמות גבוהות של תסמיני דיכאון בשלב כלשהו בשלוש השנים שלאחר הלידה. שאר הנשים חוו רמות דיכאון נמוכות לאורך שלוש השנים.

המחקר שהתפרסם בכתב העת Pediatrics מצאי כי נשים עם מצבים בסיסיים, כמו הפרעות במצב הרוח ו/או סוכרת היריון, היו בסיכון גבוה יותר לרמות גבוהות יותר של תסמיני דיכאון שנמשכו לאורך כל תקופת המחקר.

המכללה האמריקנית לרפואת נשים וגינקולוגיה ממליצה על בדיקה אחת לפחות לדיכאון לאחר לידה באמצעות כלי רשמי או שאלון, כמו זה הנהוג למשל בטיפת חלב בישראל. האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים ממליצה לרופאי ילדים לבדוק בעיות בבריאות הנפש בנקודות שונות בחצי השנה הראשונה לאחר הלידה.

אמא עצובה מחזיקה תינוק. ShutterStock
אירוע מטלטל פיזית ורגשית. אימא טריה עם תינוק ישן על כתפה/ShutterStock

אך ייתכן שציר הזמן הזה לא יספיק בכדי לתפוס את אלה הנאבקות בדיכאון, במיוחד משום שנשים רבות שחוות דיכאון לאחר לידה אינן ששות לדבר על מה שהן חוות מתוך תחושה שהתסמינים שלהן מעידים שהן "אימהות גרועות". לכן מחברי המחקר החדש קובעים בבירור שבדיקה בשנה הראשונה לאחר הלידה אינה מספקת וכי רופאים צריכים להיות ערים למצבן הנפשי נשים בשנתיים הראשונות לאחר הלידה, לכל הפחות.

"המחקר שלנו מצביע על כך שששה חודשים עשויים להיות לא ארוכים מספיק בכדי לאמוד את תסמיני הדיכאון", אמרה דיאן פוטניק, דוקטורנטית והכותבת הראשית של המחקר. "נתונים ארוכי טווח אלה הם המפתח לשיפור ההבנה שלנו לגבי בריאות הנפש של האם, שלדעתנו היא גם קריטית לרווחתו ולהתפתחותו של הילד שלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully