וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיכאון לאחר לידה נפוץ יותר בקרב אימהות לבנים

15.11.2018 / 6:09

מחקר חדש מצביע על הקשר המפתיע בין מין העובר והסיכוי שהיולדת הטריה תחווה דיכאון לאחר הלידה. החדשות הטובות הן שזיהוי מוקדם של גורמי הסיכון יאפשר להן לקבל טיפול מהיר ויעיל יותר

תינוק בוכה. ShutterStock
בעצב תלדי בנים. תינוק בוכה/ShutterStock

אחרי שחוקרים הוכיחו שלידה של בנים גורמת לסטרס גדול יותר אצל האם, עכשיו מסתבר שאל המשקעים מתווסף גם דיכאון. מחקר חדש מצא שהסיכוי לפתח דיכאון אחרי לידה גבוה באופן משמעותי בקרב נשים שילדו בנים לעומת נשים שילדו בנות. עם זאת, החוקרים סבורים שאלה לא בהכרח חדשות רעות, מפני שזיהוי מוקדם של גורמי הסיכון יאפשר לנשים שזקוקות לתמיכה לקבלה מוקדם יותר.

החוקרים מאוניברסיטת קנט בבריטניה גילו שהסיכוי שנשים שילדו בנים יפתחו דיכאון לאחר הלידה גבוה ב-71 עד 79 אחוזים מהסיכוי של אמהות לבנות לחוות דיכאון. הם גם גילו שאימהות שילדו בפעם הראשונה היו בסיכון גבוה ב-174 אחוזים לחוות דיכאון אם הן סבלו מסיבוכים במהלך הלידה, בהשוואה לאלו שלא.

עוד בנושא:
חרדות, פחד ונדודי שינה: למה בישראל לא מדברים על דיכאון אחרי לידה?
תסמינים לאחר לידה שאסור לך להתעלם מהם
שליש מהאבות שסובלים מדיכאון אחרי לידה חשבו לפגוע בעצמם או בתינוק

אישה יולדת בחדר לידה. ShutterStock
הסיכוי לפתח דיכאון אחרי לידת בנים גבוה בכמעט 80% לעומת לידת בנות. לידת תינוק/ShutterStock

כמו כן, תוצאות מעודדות במיוחד התגלו דווקא בקרב נשים שזיהו בעבר שהן נוטות לחוות סימפטומים של דיכאון, חרדה ומתח והיו דווקא בסיכון נמוך יותר לפתח אותם. החוקרים סבורים שהסיבה לכך טמונה בתמיכה הנוספת שקיבלו נשים בזכות הידיעה שהן עשויות ללקות בחרדה ודיכאון ודאגו להיערך לכך. המסקנה העיקרית של החוקרים היא ככל שנדע קודם מה הם גורמי הסיכון, ניתן יהיה לספק עזרה ותמיכה מספקת לנשים שזקוקות לה.

דיכאון אחרי לידה משפיע על אחת מכל 10 נשים, והוא יכול להתבטא במגוון דרכים, כמו למשל עצב, חוסר מנוחה, חרדה, חוסר אנרגיה, ירידה בריכוז, חוסר קשר עם התינוק, התבודדות חברתית וניתן לטפל בו. "דיכאון לאחר לידה הוא מצב שניתן להימנע ממנו, ונראה שסיוע לנשים בסיכון ימנע מלכתחילה את האפשרות לפתח אותו", אומרת ד"ר שרה ג'ונס, חברה בצוות המחקר, "הגילוי על כך שלידת בן או לידה קשה מגבירים את הסיכון לדיכאון מעניק לנשים שתי דרכים חדשות וקלות לזיהוי מצבי סיכון ולהקדים להשיג תמיכה נוספת בשבועות ובחודשים הראשונים לחייו של התינוק".

הקשר בין מין העובר לדיכאון לא היה ברור עד כה והחוקרים הבריטים מקווים שהזרקור שהאירו יסייע לצוותים רפואיים ולאימהות לעתיד לזהות את גורמי סיכון החדשים למען בריאותן הנפשית של היולדות הטריות.

עוד באותו נושא

אבות מעדיפים בנים, אמהות מעדיפות בנות. זו הסיבה

לכתבה המלאה
אמא עצובה מחזיקה תינוק. ShutterStock
זיהוי מוקדם של גורמי הסיכון לדיכאון לאחר הלידה חשוב לטובת טיפול יעיל ומהיר. אם בדיכאון עם תינוק/ShutterStock

המחקר הבריטי מצטרף למחקרים קודמים שהצביעו על הקשר בין מין התינוק לבין הסיכוי לפתח סטרס ודיכאון לאחר הלידה, תוך שהוא מבוסס על עדויות לכך שיש קשר בין התפתחות תסמיני דיכאון ותגובות חיסוניות דלקתיות. כך למשל במחקר שנערך באוניברסיטת גרנדה בספרד נמצא שהיריון של עובר זכר מגביר סטרס ודלקתיות אצל היולדת משום שזכרים יוצרים יותר רדיקלים חופשיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully