וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליש מהאבות שסובלים מדיכאון אחרי לידה חשבו לפגוע בעצמם או בתינוק

10.11.2017 / 7:14

חוקרים מזהירים שדיכאון אחרי לידה בקרב גברים הוא תופעה נפוצה הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב, משום שהמבחנים לאיתור סימני דיכאון אינם מותאמים לגברים. רובם נמנעים מלבקש עזרה ורבים מהם חוו מחשבות אובדניות

אבא עייף ותינוק. ShutterStock
רוב האבות המדוכאים לא יקבלו את העזרה שהם זקוקים לה, גם אם יבקשו/ShutterStock

לשליש מהאבות הטריים שחוו דיכאון לאחר לידה היו מחשבות על התאבדות או על פגיעה בתינוק – כך עולה ממחקר חדש ומדאיג. מומחים מציינים שדיכאון לאחר לידה בגברים הוא תחום שסובל מתת-אבחון ובעקבות כך גם מטיפול חסר, בעיקר בשל העובדה שהגברים המדוכאים נוטים פחות לחשוף את מצוקתם ולבקש עזרה. מהנתונים עולה שכ-83 אחוזים מהגברים לא דיברו על הדיכאון שלהם בחודשים שלאחר הולדת התינוק.

החוקרים השבדים שערכו את המחקר הזהירו כי השיטות שננקטות כיום לאיתור גברים הסובלים מדיכאון לאחר לידה אינן אפקטיביות, וייתכן שבפועל מדובר בתופעה יותר נרחבת בקרב גברים מכפי שסברו עד היום. לדברי החוקרים מאוניברסיטת לונד בשבדיה, אחת התוצאות של המצב השורר כיום בתחום הוא שרבים מהאבות שסובלים מדיכאון לא יזכו לקבל את העזרה שלה הם זקוקים – גם אם ידעו כיצד לבקש אותה. החוקרים ציטטו מטא-אנליזה קודמת שמצאה כי 8 אחוזים מהגברים סובלים מדיכאון לאחר לידה, זאת בהשוואה להערכות שעומדות על בין 13-19 אחוזים אצל נשים.

עוד בנושא:
מה הקשר בין שימוש באפידורל ודיכאון לאחר לידה?
"אבל אתה נראה כל כך שמח": כשהדיכאון מסתתר מאחורי חיוך
סובלים מדיכאון? יכול להיות שהמוח שלכם מנסה לעזור לכם

תינוק בוכה על כתף של מבוגר. ShutterStock
הורים שסובלים מדיכאון פחות רגישים לצרכי התינוק/ShutterStock

במקרים שבהם הדיכאון של אחד ההורים אינו מאובחן ומטופל, גם הילדים עלולים להפגע מכך, משום שהורים מדוכאים רגישים פחות לצרכי ילדיהם, ובמיוחד לתינוקות שנוטים לבכות לעתים קרובות.

תינוקות להורים מדוכאים חשופים לפחות גירויים, דבר שמהווה גורם תורם להתפתחות איטית יותר. בחלק מהמקרים דיכאון עלול להוביל להזנחה הורית או לשימוש מוגזם בכוח כנגד הילד. "משמעותו של הדיכאון אינה רק סבל להורה, אלא גם סיכון עבור הילד", הסבירה ד"ר אליה פסוני, מרצה לפסיכולוגיה התפתחותית באוניברסיטת לונד.

עוד באותו נושא

בעצב תלדי: למה לא מדברים על דיכאון אחרי לידה?

לכתבה המלאה

מחפשים את התסמינים הלא נכונים

אמהות טריות עוברות סינון שגרתי לזיהוי סימנים של דיכאון לאחר לידה ועל פי ההערכות 10-12 אחוזים מהן מושפעות ממנו בדרגות חומרה שונות במהלך השנה הראשונה לאחר הלידה. אולם, איש אינו מבצע סינון שגרתי דומה לאבות טריים.

המחקר השבדי שנערך על 447 אבות טריים הראה שהשיטה הנהוגה לאיתור דיכאון לאחר לידה – מבחן אדינבורו לדיכאון אחרי לידה (EPDS) – אינה מתאימה לגברים. זאת, משום שהמבחן הזה אינו מצליח לזהות תסמיני דיכאון שנפוצים יותר בקרב גברים כמו עצבנות, חוסר מנוחה, סבילות נמוכה לסטרס והיעדר שליטה עצמית. "בעקבות זאת ייתכן שהנתונים הסטטיסטיים הקיימים כיום אינם מגלים את התמונה המלאה לגבי דיכאון בקרב אבות טריים", אמרה ד"ר פסוני.

זוג הורים עם תינוק. ShutterStock
הסיכוי שגבר יחשוף את הדיכאון שלו בפני אחות טיפת חלב מוטל בספק/ShutterStock

שליש מהגברים שנמצאו כסובלים מדיכאון במסגרת המחקר חוו מחשבות על פגיעה בעצמם או בתינוק, אולם רק בודדים מהם עמדו בקשר עם מערכת הבריאות לצורך קבלת טיפול ותמיכה. מבין הגברים שנמצאו כסובלים מדיכאון מתון עד חמור, 83 אחוזים דיווחו שלא חלקו את סבלם עם אחרים. לשם השוואה, בקרב אמהות טריות הסובלות מדיכאון רק 20-50 אחוזים על פי ההערכות, בוחרות שלא לחשוף את הקושי שלהן.

מצפים מההורים להיות מאושרים

החוקרים ציינו כי עבור הורים טריים רבים ההודאה בקושי נחשבת לטאבו בשל הציפייה החברתית להיות מאושרים בנקודת זמן זו בחיים. מחקרים אחרים שנערכו בעבר בהקשר של בעיות נפשיות בגברים הראו כי הם נוטים באופן כללי לפנות פחות לקבלת עזרה עם התמודדות בתחומים אלה, ובמיוחד בכל הנוגע לדיכאון.

"הסיכוי שגבר יחשוף את ההתמודדות שלו עם דיכאון מול אחות טיפת חלב מוטל בספק", אמרה ד"ר פסוני. לדבריה, הסינון לאיתור אבות הסובלים מדיכאון לאחר לידה צריך להתבצע למשך יותר משנה לאחר הלידה, בשונה מאמהות. "בקרב הגברים, הדיכאון נפוץ גם לקראת סוף השנה הראשונה לחייו של התינוק, וייתכן שזה נובע בין השאר מהעובדה שרק לעתים רחוקות הם זוכים לקבל עזרה ולכן הדיכאון שלהם מתמשך", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully