וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעצב תלדי: למה לא מדברים על דיכאון אחרי לידה?

השחקנית היידן פנטייר, כוכבת הסדרה "נאשוויל", הודיעה השבוע כי חזרה בפעם השניה לאישפוז מרצון, בשל דיכאון שלאחר לידת ביתה. והיא לא לבד. 1 מכל 6 נשים יחוו את התופעה, שעלולה להיות מסוכנת לאם ולתינוק. ד"ר אילן רבינוביץ' על אחת התקופות הקשות בחייה של אם

אילן רבינוביץ', בריאות, וואלה פסיכו, דיכאון, אולפן וואלה/עריכה: ניר חן

השחקנית היידן פנטייר, כוכבת הסדרות "נאשוויל" ו"גיבורים", הודיעה השבוע כי חזרה בפעם השניה לאישפוז מרצון במוסד טיפולי, תוך מאבקה בדיכאון שלאחר לידת ביתה, קאיה. פנטייר דיברה באומץ רב ובפתיחות על כך שהיא זקוקה לעזרה מקצועית. המציאות מחקה את הטלוויזיה, כשבאופן אירוני להחריד, גם דמותה בסדרה "נאשוויל", ג'ולייט ברנס, סבלה מדכאון לאחר לידה. פנטייר אמרה: "זה משהו שהמון נשים חוות. זה משהו שצריכים לדבר עליו. נשים צריכות לדעת שהן לא לבד. וזה עוזר להחלים". אכן ,פנטייר לא לבד. 10% עד 15% מהנשים יסבלו מדיכאון אחרי לידה. אחת מכל שש נשים.

פנטייר מצטרפת למפורסמות אחרות שהחליטו להסיר את מסך ההסתרה המלווה לעיתים בבושה, תוך מתן לגיטימציה לבעיה הכה שכיחה. הנושא עדיין נחשב לסוג של טאבו בעולם שבו מצפים מהאם הטריה לספר בחדווה על חווית האימהות המזככת והמופלאה, תוך תחושת אושר עלאי מציף וחזרה מהירה לגיזרתה המקורית.

היידן פנטייר בטקס הבילבורד. GettyImages
מתמודדת באומץ רב. השחקנית היידן פנטייר/GettyImages

לא מעט סלבריטאיות הודו שהתמודדו עם דיכאון אחרי לידה, תוך רצון להביא למודעות ציבורית ולהקל על אחרות. בישראל דיברו על הנושא אחינועם ניני, ענבל גבריאלי ואורנה פיטוסי. האחרונה פירסמה בזמנו, פוסט מרגש עם מילים חודרות:

"כל היום חיכיתי ללילה שיגיע. וכשהגיע, שכבתי במיטה והתמסרתי לו. לעצום מהר את העיניים ולהניח לו לקחת אותי למחוזות אחרים, רחוקים. אבל בלילה, המחשבות לא מניחות לי. אני לוקחת אוויר ומרגישה כאילו עליי לטפס על הר מאוד גבוה כדי למלא את הריאות עד תום. מועקה. גם הלב מקשה עליי, ואני מרגישה אותו פועם בחוזקה, כמעט יוצא מהגוף. מתהפכת, לא נרדמת, המחשבות לא מניחות. מנסה לקחת נשימה עמוקה יותר. לא הולך. אוויר! אני צריכה אוויר! 'אלוהים! שומע אותי?' בהתחלה אני מדברת איתו בלב. קצת נבוכה. 'אלוהים, בבקשה! אני לא יכולה יותר ככה', אני שומעת את עצמי לוחשת ובולעת דמעה מלוחה. אפילו הבכי חלש, אילם".

עוד באותו נושא

קשר השתיקה: למה רופאים לא מדברים על דיכאון בהיריון?

לכתבה המלאה

"התקופה הכי חשוכה וכואבת בחיים שלי"

גווינת' פאלטרו חשפה בעבר בראיון למגזין "ווג" ,שבשנת 2006, היא סבלה מדכאון אחרי לידת בנה השני, מוזס. "התקופה הכי חשוכה וכואבת בחיים שלי", אמרה. "ברגעים הנמוכים ביותר הייתי רובוט. פשוט לא הרגשתי שום דבר. לא היו לי אינסטינקטים אימהיים לגביו – זה היה נורא... לא יכולתי להתחבר, ועדיין, כשאני מסתכלת על תמונות שלו מגיל שלושה חודשים אני לא זוכרת את הזמן הזה". פאלטרו מספרת כי הבעיה הגדולה ביותר הייתה שהיא לא הודתה בזה שמשהו לא בסדר. בעלה לשעבר, כריס מרטין, סולן להקת קולדפליי, הוא זה שזיהה שיש בעיה ושכנע אותה להכיר בכך ולקבל את העזרה שהיא נזקקה לה.

דרו ברימור דיברה על "עננה כבדה" לאחר לידת ביתה השניה. קורטני קוקס, סיפרה בראיון למגזין USA Today שעברה תקופה קשה מאוד כשבתה קוקו הגיעה לגיל 6 חודשים. "לא יכולתי לישון, היו לי דפיקות לב מואצות. נהייתי מדוכאת ממש". קוקס שחלמה שנים להיות אמא והרתה לאחר טיפולי הפריה מפרכים, מדברת על דיכאון כה חמור שהוביל לדחפים אובדניים. היא נעזרה בחברתה השחקנית ברוק שילדס, שחוותה בעיה דומה ואף פירסמה את הספר Down Came" the Rain", שמתאר את מאבקה בדיכאון לאחר לידת ביתה ,רואן. לזכותה של שילדס יאמר כי הייתה אחת הנשים הראשונות המפורסמות שדיברו בגלוי על כך, כדי לעזור לנשים אחרות המתמודדות עם מצב דומה. האמא הזוהרת והיפיפיה שהיוותה מושא לקינאה, התפרקה והתדרדרה לדיכאון וייאוש קשה, עד כדי כך שגם היא שקלה להתאבד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האמא הזוהרת והיפיפיה שהיוותה מושא לקינאה, התפרקה והתדרדרה לדיכאון. ברוק שילדס על עטיפת מגזין ווג/מערכת וואלה!, צילום מסך

שילדס התראיינה לאמצעי התקשורת וסיפרה באומץ רב על הדיכאון, המחשבות האובדניות וחוסר היכולת להיענות לצרכי התינוקת. "החלק הכי מפחיד בעולם עבורי היה להסתכל על הבת שלי ובאמת לא להרגיש כל חיבור בכלל. להרגיש כאילו אני יכולה לעזוב את החדר ולא לחזור לעולם ושבטח יהיה לה יותר טוב ככה". השחקנית גם סיפרה שנעזרה בנוגדי דיכאון מקבוצת SSRI כדי לצאת מהמצב הקשה אליו נקלעה.

דכדוך זה לא דיכאון

תסמיני הדכדוך אחרי הלידה מופיעים לרוב ביום הרביעי אחרי הלידה ונחלשים ביום העשירי. ההסבר נעוץ בכך שההורמונים שהשתוללו בתקופת ההיריון והלידה מתחילים לצנוח

היריון ולידה הן תקופות רבות משמעות ורגישות בחיי האישה ומשפחתה. המעבר לאימהות כרוך בשינויים פיזיולוגים, הורמונליים, גופניים, רגשיים ונפשיים רבים, והוא תהליך מורכב. רוב הנשים חוות תנודות דרמטיות במצב הרוח ודכדוך בימים הראשונים שלאחר הלידה. המצב נקרא דכדוך לאחר לידה (Postpartum blues ,Baby blues).

חשוב להבין, "דיכאון לאחר לידה" הוא לא תופעת "דיכדוך הבייבי בלוז" – אותו מצב רגשי תנודתי, הורמונאלי, שמאפיין -70-80 אחוזים מהיולדות. תסמיני הדכדוך אחרי הלידה מופיעים לרוב ביום הרביעי אחרי הלידה ונחלשים ביום העשירי. ההסבר נעוץ בכך שההורמונים שהשתוללו בתקופת ההיריון והלידה מתחילים לצנוח. גם העומס רגשי, היעדר שינה ועייפות מצטברת מלווים בלחץ הטיפול ברך הנולד , תורמים למצב השכיח מאוד.

הדכדוך לרוב יכלול שינויים ותנודות במצב הרוח, פגיעות ורגישות, נטייה לבכי פתאומי ללא סיבה, אי שקט, חוסר ריכוז, כעס, דאגנות יתר ולעתים תחושת בדידות קשה. הדכדוך מלווה לעתים בתחושות של אשמה ובושה ושאלות מטרידות כמו: "האם אני אמא טובה?". רוב הנשים אז ,רגע אחד הן שמחות, ורגע אחר הן בוכות, ללא סיבה נראית לעין. הדכדוך יכול להימשך החל מכמה שעות ועד כשבועיים. לרוב הוא חולף מעצמו ואינו מחייב טיפול מיוחד, אך חשוב להעלות המודעות למצב, לתת לו מענה רגשי ומתן תמיכה סביבתית.

הלידה מעוררת קונפליקטים מוקדמים

דיכאון לאחר לידה יכול להופיע אצל כל יולדת בלי קשר לגיל, מוצא או מצב כלכלי. הדיכאון יכול להופיע גם בלידה שנייה או שלישית, וגם כאשר היולדת לא סבלה מעולם מהפרעה נפשית כלשהי

יש הטוענים כי אירוע הלידה עשוי לעורר אצל האם קונפליקטים רדומים או זיכרונות מוקדמים ממערכת היחסים עם אמה שלה, שיכולים לתרום לתחושת הדכדוך. פעמים רבות, היחסים של האם הטריה עם אמה הופכים טעונים יותר, כבר בתקופת ההיריון.

אצל 10-15% מהנשים, תופעות הדכדוך אינן חולפות ואף מחריפות או מופיעות בתקופה מאוחרת יותר. מצב זה נקרא דיכאון לאחר לידה (Postpartum depressionion ). דיכאון לאחר לידה יכול להתפרץ בשלושת החודשים לאחר הלידה ולפעמים הוא מתפתח בהמשך השנה הראשונה לחיי התינוק ודורש טיפול והפניה לגורמים מקצועיים. בני זוג, בני משפחה וחברים הם לעתים הראשונים המזהים את השינויים בהתנהגות היולדת, וחשוב שיידעו לכוון לקבלת עזרה מקצועית זו .

אין זה נדיר לגלות שגם נשים, שבדרך כלל מתמודדות בהצלחה עם עומס הדרישות בחיי היום-יום, מתקשות פתאום להתמודד עם הופעת תינוק בחייהן. דיכאון לאחר לידה יכול להופיע אצל כל יולדת בלי קשר לגיל, למוצא או למצב כלכלי. הדיכאון יכול להופיע לראשונה גם בלידה שנייה או שלישית, וגם כאשר אין מצב מצוקה מיוחד והיולדת לא סבלה מעולם מהפרעה נפשית כלשהי.

הסימנים האופייניים של דיכאון לאחר לידה

הסימנים יכולים להופיע בעוצמות משתנות והם כוללים: מצב רוח ירוד או עצבות במשך רוב היממה, אובדן עניין או הנאה מדברים שבעבר היו מהנים, חוסר תיאבון או אכילת יתר, בעיות שינה - מקושי להירדם, יקיצות ונדודי שינה ועד שינה מוגזמת ומרובה, תחושת אי-שקט ומתח או להיפך - א?יטיות יתר, עייפות וחוסר מרץ (מעבר לצפוי עקב הטיפול בתינוק), תחושת הערכה עצמית נמוכה או רגשות אשם, קושי בריכוז או בקבלת החלטות, תחושה של "אין מוצא" והיעדר תקווה, בכי ללא הפסקה, עצבנות, כעס וזעם, חוסר עניין ביחסי מין. במקרים קשים, יתלוו מחשבות חוזרות על מוות או פגיעה עצמית.

אמא תינוק לידה. ShutterStock
יכול לכלול גם תחושת נתק וריחוק מהרך הנולד/ShutterStock

המצב יכול לכלול גם תחושת נתק וריחוק מהרך הנולד או חרדת יתר לשלום התינוק ללא סיבה מספקת. לעיתים, הצפה של מחשבות שליליות כלפי התינוק עד כדי מחשבות לפגוע בו (למרות שרגשות אלו מאיימים, כמעט לעולם לא מתבצעת פעולת פגיעה ממשית). המצב ילווה לרוב בירידה תפקודית והאם תתקשה לדאוג לעצמה או לתינוקה. לפרקים, היא אף תפחד להשאר עם ילדה לבדה.

גורמים לדיכאון אחרי לידה

קיימים כמה מקורות לדיכאון אחרי לידה, החל מגורמים ביולוגיים-רפואיים כמו רגישות לתנודות הורמונליות, היסטוריה רפואית של הפרעות דיכאון, חרדה והיעדר שינה, דרך גורמים חברתיים כמו היעדר תמיכת בן זוג, סטרס ביחסים עם בן הזוג, היעדר מסגרות תמיכה חברתית ומציאות מלחיצה וכמובן גם גורמים פסיכולוגיים אישיותיים כמו פרפקציוניזם, הערכה עצמית נמוכה ורמות חרדה גבוהות.

דיכאון אחרי לידה דורש טיפול שימנע החמרה. הטיפול המקובל הוא משולב והוא כולל טיפול תרופתי אנטי-דיכאוני עם טיפול פסיכולוגי מלווה: פסיכותרפיה התנהגותית ותומכת למשבר. בנוסף, מחוייבת הדרכה לבן הזוג ולמשפחה למתן מעטפת תומכת, מכילה תוך עזרה אינטנסיבית בטיפול בילוד. לנשים מניקות, התרופות האנטי-דיכאוניות ניתנות רק לאחר אישור מתחייב ספציפי לתכשיר של המרכז להנקה. סיכויי ההישנות של דיכאון מסוג כזה בלידה נוספת מגיעים ל- 25 אחוזים. ללא טיפול, הדיכאון עשוי להימשך חודשים ארוכים. מחקרים מצאו כי תינוקות לאימהות בדיכאון אחרי לידה סבלו מנזקים בהתפתחות המוטורית והשכלית ואיכות ההתקשרות עם האם הייתה לקויה.

במצבים נדירים, הדיכאון ילווה בפסיכוזה אחרי לידה ואז מתלווים לתסמיני הדיכאון תסמינים של מציאות ודימיון מעורבבים, ללא יכולת הפרדה. תסמינים אלה כוללים מחשבות שווא או ניתוק מן המציאות, בילבול קיצוני ואי שקט. במצבים כאלה, הסיכון לפגיעה בתינוק או להתאבדות עול .

מחקרים מדברים שפורסמו כי גם גברים יכולים לסבול מדיכאון אחרי לידה בשכיחות של עד 10 אחוזים. הללו יחושו בלחץ, מצוקה ומועקה כתוצאה מהאחריות החדשה שמוטלת על כתפיהם. לעתים יחושו בדידות ודחייה מצד האם שמפנה את כל מרצה לתינוק החדש.

מי נמצאות בסיכון מוגבר?

כאמור, דיכאון סביב הלידה יכול להופיע אצל כל אישה - בלי קשר לגיל, מוצא, גובה ההכנסה או השכלה. עדיין, הגורמים הבאים יכולים להעלות את הסיכון לדיכאון אחרי לידה:

1. כשיש בעיות רפואיות אצל היולדת או התינוק.

2. יולדות הסובלות מחוסר שינה.

3.העדר תמיכה סביבתית, משפחתית או חברתית וכתוצאה תחושת בדידות.

4. התנסות קודמת בדיכאון בעבר, לרבות דיכאון לאחר לידה קודמת או הפרעה פסיכאטרית דומה במשפחה (דיכאון או הפרעה דו-קוטבית).

5. אירועי חיים קשים במשך ההיריון או לאחר הלידה (כמו מוות או מחלה של אדם קרוב).

6.בעיות בזוגיות.

7.הפרעה נפשית בעבר.

חשוב לדעת כי לא נמצא קשר מבוסס בין גורמים כמו לידה קשה, היריון בעייתי ומשקל הילוד לדיכאון אחרי לידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully