וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבות מעדיפים בנים, אמהות מעדיפות בנות. זו הסיבה

9.11.2018 / 7:40

הורים אמורים לאהוב את כל ילדיהם באופן שווה ואף אחד לא מודה שהוא מעדיף מגדר מסוים אבל מחקר חדש חושף את האמת העירומה: אבות ואימהות נוטים באופן תת מודע להעדיף יותר ילדים מהמין שלהם

צילום מסך

בסרטון: אבא מפתיע את הבן שלו בבובה חדשה

זה קורה אצל כולם בדיוק באותו האופן: ברגע שזוג מבשר למשפחתו על לידה צפויה בורסת ההימורים מתחילה לעבוד. האם זאת תהיה בת או שמא דווקא בן? המשפט הקבוע שנזרק לחלל האוויר הוא שזה פחות משנה והעיקר שהצאצא או הצאצאית יהיו בריאים. אבל האם בסתר הלב ההורים נוטים להעדיף מגדר מסוים? מחקר חדש מצביע על כך שבניגוד להצהרות היפות, הורים עשויים להיות מוטים לטובת בני מינם.

צוות חוקרים מפינלנד וארה"ב גילו שנשים באמת מעדיפות בנות, וגברים מעדיפים בנים. נשים סבורות שבנות "טובות" יותר ונוטות להשקיע בהן יותר כסף, בעוד שהגברים הראו רק העדפה קלה לטובת בנים. הממצאים המעניינים מדגימים כיצד שינויים חברתיים גורמים לכך שבאופן תת-מודע רוב ההורים מעדיפים לסייע לבנות על פני בנים.

עוד בנושא:
איך מערכת יחסים של אבות ובנות נראית בהשוואה לבנים?
תאונה קשה בין ספידי מקווין וסמי הכבאי: למה הבן שלי לא יכול לשחק בבובות?
תנו לבנים שלכם לשחק בבובות. זה יעשה להם טוב

אח ואחות משחקים במחשב. ShutterStock
האם בנות אכן נתפסות כ"טובות" יותר מבנים? אח ואחות משחקים במחשב/ShutterStock

מדידת ההעדפות הכנות של אנשים קשה, ולכן במחקר המדובר ניסו החוקרים לחשוף את הרגשות האמיתיים של ההורים בצורה אחרת. "אנשים יכולים לדבר על ההעדפות שלהם, אבל הם לפעמים עלולים לשקר לעצמם", אומר החוקר הראשי בצוות הראשי, ד"ר רוברט לינץ' מאוניברסיטת טורקו שבפינלנד שעבד יחד עם חוקרים מאוניברסיטת אריזונה, "הם אומרים דבר אחד אבל פועלים אחרת, והרבה מחקרים בנושא הזה מראים שאפילו בתרבויות רבות בהן מצהירים על העדפת הבנים למעשה פועלים ההפך ומעדיפים את הבנות".

לכן ד"ר לינץ' וצוותו שאלו 347 נשים ו-423 גברים על העדפתם המפורשת לילד או לילדה, והשתמשו במבחן פשוט כדי לבחון את ההעדפות התת-הכרתיות שלהם. במבחן, הראו החוקרים לנבדקים סדרה תמונות מהירה של בנים ובנות, וביקשו לסווג אותם בעזרת שמות תואר חיוביים או שליליים. במבחן המהיר, נשים סיווגו במהירות ילדות כ"טובות" בהשוואה למחמאות הטובות שהרעיפו לאחר צפייה בתמונות הבנים. "נשים באמת מעדיפות בנות, וגברים נוטים במקצת לבנים", סיכם ד"ר לינץ'.

תינוק ותינוקת. ShutterStock
נשים נוטות להשקיע יותר כסף בבנות. תינוק ותינוקת/ShutterStock

מטרת המחקר הראשונית של צוותו של לינץ' לא התמקדה כלל בהעדפה של זוגות ההורים במגדר כזה או אחר אלא דווקא במיתוס לפיו הורים עשירים יעדיפו בנים, ואילו משפחות עניות יותר יעדיפו בנות. "אבל לא מצאנו לכך הוכחה", הפתיע ד"ר לינץ'.

ילדה מנשקת את הבטן ההריונית של אמה. ShutterStock
רוצים בת או בת? ילד מנשק את בטן אמו/ShutterStock

ד"ר לינץ' סבור שהבניות חברתיות ותרבותיות הן אלה שגרמו להעדפת הבנות. "רבים סברו שבנות מצליחות יותר בבית הספר, במיוחד במדינות כמו ארה"ב, שם הזדמנויות שפתוחות בפני הבנות רבות". בנוסף, המשתתפים במחקר היו מוכנים להשקיע יותר כספים בארגוני צדקה שתמכו בנשים ובנערות - לרוב היו אלה המשתתפות.

אבא ובת משחקים בתחפושות. ShutterStock
הורים מעדיפים בילוי "יעיל" עם ילדיהם ולכן נוטים להעדיף בני מין מסוים. אבא ובת מתחפשים יחד/ShutterStock

אחת התיאוריות שיכולות להסביר את העדפה המסוימת מרמזת על כך שאנשים משקיעים יותר מזמנם בילד מאותו המין שלהם, משום שהזמן הזה נחשב ל"יעיל" יותר. "אני כנראה מכיר טוב יותר את הדברים שבנים צריכים לדעת ואני מרגיש מועיל יותר בבילוי איתם", הסביר לינץ'.

השינוי בגזרת הגברים משתנה לפי החוקר הפיני הודות לעובדה שאבות יכולים להתחבר לילדיהם באמצעות פעילות ספורטיבית. "אני יכול לשחק כדורגל עם הבת שלי, מה שאני לא בטוח שהיה אפשרי לפני 50 שנה", טען ד"ר לינץ'. אבל לדעתו השינוי הזה לא מתקיים באופן סימטרי לפעילויות שבנים ואמהותיהם יכולים לחלוק. בין אם נסכים או לא עם קביעה האחרונה, לינץ' קורא להורים להיות ערניים להעדפות המודעות והלא מודעות שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully