וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הקשר בין התפתחות המוח ובין השמנה אצל ילדים?

מוחם של ילדים צורך כמחצית מהאנרגיה בשנים הראשונות, זאת בשל קפיצת ההתפתחות המשמעותית שהוא עובר. חוקרים ניסו לבדוק האם הירידה בצריכה שמתרחשת בשנים מאוחרות יותר היא שתורמת למגיפת ההשמנה

ילד משחק בצעצועי עץ. ShutterStock
המוח צורך מחצית מהאנרגיה בגילאי הילדות המוקדמים. ילד משחק/ShutterStock

המוח הוא איבר שמתפתח בעיקר בגילאים מוקדמים, ולכן יש חשיבות בשנים האלה לאלמנטים כמו שפה והקניית הרגלים. מחקר חדש מצא כי המוח צורך מחצית מכמות האנרגיה של ילדים בגילאים צעירים יותר, והחוקרים תוהים האם ואיך זה קשור להשמנת ילדים, שהפכה בעשור האחרון למגפה עולמית.

חוקרים מאוניברסיטת נורת'ווסטרן ובית הספר לרפואה של אוניברסיטת ניו יורק, בדקו מחקרים קיימים כדי לחקור את הקשר בין תקופה הנקראת adiposity rebound לבין האנרגיה שהמוח משתמש בה. adiposity rebound, היא למעשה תקופת המעבר מילדות להתבגרות - שמתאפיינת בשינוי בפיזור רקמת השומן.

עוד בנושא:
המוח שלכם יוצא מריכוז 4 פעמים בשנייה
שמנים בראש: השמנת יתר משפיעה על מבנה המוח ותפקודו
זו הסיבה שממש אסור לכם להעיר לילדים על המשקל שלהם

פי שניים אנרגיה ממוח בוגר

לדברי המחברים, אצל רוב התינוקות יש כמות גדולה יחסית של שומן בגוף, אבל אחוז משקל הגוף המורכב משומן מתחיל לרדת בין גילאי 3-8. אחוזי השומן הנמוכים ביותר אצל בני אדם הם בילדות המוקדמת, בדרך כלל בין גילאים 4-7, לפני שתופעת adiposity rebound מתחילה. בסביבות גיל 5, המוח לוקח כ-43 אחוזים מדרישות האנרגיה היומית, כמות שהיא פי שניים עד פי שלושה מזו שלוקח המוח הבוגר.

שינויים בכמות האנרגיה שהמוח משתמש בה בשיא, כמו כמה זמן התהליך הזה נמשך, מתי הוא מתחיל ומתי נפסק, יכולים לשנות את כמות האנרגיה שנשרפת ואת האופן שבו הרכב הגוף משתנה עם הגיל, טוענים המחברים.

ילד שמן. ShutterStock
האם יש קשר בין ההשמנה ובין פעילות המוח/ShutterStock

החוקרים חיזקו את ההשערה שלהם באמצעות מחקרים קיימים על סריקות מוח ומידע גנטי, המצביעים על קיזוז שנעשה בגוף: כאשר מדד מסת הגוף (BMI) עולה, כמות התפקודים הקוגניטיביים שמצריכים הרבה אנרגיה יורדים. החוקרים מאמינים כי אם זה נכון, יכול להיות שפעולות מסוימות של המוח שמצריכות הרבה אנרגיה יכולות לעזור למנוע השמנה.

מחבר המחקר, פרופסור כריסטופר קוזאווה, מאוניברסיטת נורת' ווסטרן, ציין בהצהרה כי ידוע שכמות האנרגיה שהגוף שורף היא בעלת השפעה מכרעת על העלייה במשקל. "כאשר ילדים הם בני 5, המוח שלהם משתמש כמעט במחצית מהאנרגיה של הגוף שלהם, אך עדיין אין לנו מושג כמה ההוצאה האנרגטית של המוח משתנה בין ילדים", אמר קוזאווה. "זהו חור ענק בהבנה שלנו".

מהנתונים העדכניים ביותר שפרסם משרד הבריאות, נמצא כי חצי מיליון ילדים בישראל בגילאי שנתיים עד 18 מוגדרים כסובלים מעודף משקל ומהשמנה כשלפי נתוני ה-OECD, ישראל ממוקמת במקום הראשון באירופה בדירוג השמנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully