וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוכל בבית חולים אף פעם לא מדהים, אבל לפעמים הוא יכול להרוג

אף אחד לא מצפה לקבל ארוחה טעימה באישפוז, אבל המינימום זה לא להחמיר את סיכון התמותה של החולים - מתברר שיש חולים שעבורם הארוחות האלה יכולות להיות ההבדל בין חיים למוות

חולה באישפוז אוכל ארוחה של בית חולים. ShutterStock
ציפיות נמוכות, אבל לא עד כדי כך. ארוחה של בית חולים/ShutterStock

האוכל שמוגש בבתי חולים ידוע לשמצה כמזון מאוד לא אטרקטיבי. לאף אחד אין ציפיה ליהנות מארוחת גורמה במהלך אישפוז, אבל לכל הפחות ההנחה היא שזה אוכל בריא. אלא שמחקר חדש מצביע על כך שזה לא תמיד המקרה עבור כל החולים.

אנשים שמתאשפזים בבית חולים בעקבות כשל לבבי צריכים לקבל תזונה טרייה, מאוזנת ומותאמת אישית, כדי לשפר את סיכויי ההישרדות שלהם ולשמור על בריאות הלב שלהם. הארוחות הסטנדרטיות שמוגשות בדרך ככל בבתי חולים, לרוב לא עונות על הצורך הספציפי שלהם, ועלולות להשפיע לרעה על ההחלמה שלהם. כך מצא המחקר, שנערך בשוויץ.

במחקר השתתפו 645 חולים שאושפזו בבתי חולים עקב כשל לבבי כרוני, ניסוי אקראי גילה שאלה מהם שקיבלו ארוחות בית חולים סטנדרטיות במהלך האישפוז היו בעלי סיכון כפול למות בתוך 30 יום, מזה של משתתפי הניסוי שקיבלו ארוחות בהתאמה אישית. הממצאים מצביעים על כך שהיעדר רכיבים תזונתיים מסויימים מרוב הארוחות המוגשות בבית חולים עלול לסכן את בריאותם ושלומם של חולים בסיכון גבוה.

מטופל אוכל ממגש אוכל של בית חולים. ShutterStock
התזונה המותאמת שיפרה מאוד את שלומם של החולים גם לאחר השחרור. מטופל אוכל ממגש אוכל/ShutterStock

"המחקר שלנו עד כה לא מצביע על מרכיב תזונתי אחד, אלא מראה שהאסטרטגיה הכוללת של מתן תמיכה תזונתית שמטרתה למלא מספר יעדים תזונתיים במהלך אישפוז של חולים עם מצבים קשים, היא זו שעשויה להיטיב עם חולים בכשל לבבי כרוני", כתבו החוקרים.

כמחצית מהחולים שנכללו בניסוי קיבלו ארוחות שהותאמו להם באופן אישי על ידי תזונאים מוסמכים, שסייעו להם לעמוד ביעדי האנרגיה, החלבון והמיקרו-נוטריינטים הספציפיים שלהם עם ארוחות שהורכבו במיוחד עבורם. החולים גם היו במעקב צמוד בכל יום או יומיים כדי לוודא שהתזונה שלהם מותאמת להם באופן מיטבי.

המחצית השנייה של משתתפי המחקר לא זכתה להתייחסות מיוחדת בעניין התזונה כלל. הם קיבלו את הארוחות הרגילות שמוגשות בבית החולים במשך כל זמן האישפוז שלהם "בהתאם לרצונם וליכולתם לאכול, ללא ייעוץ תזונתי או תמיכה מקצועית", הוסבר במחקר.

הבדל משמעותי בסיכויי ההישרדות

ההבדל בגישות התזונה התברר כבעל משמעות גדולה ונמצא קשור להבדלים באיכות ובתוחלת החיים של החולים. בחלוף 180 ימים מתחילת המחקר מתו כרבע מהחולים בקבוצה שקיבלה תזונה מיוחדת - עובדה שמדגישה עד כמה כשל לבבי כרוני הוא מצב רפואי חמור. אולם בקבוצה השנייה לעומת זאת (החולים שקיבלו ארוחות בית חולים סטנדרטיות) שיעור התמותה באותה פרק הזמן היה גבוה יותר באופן ניכר, ועמד על שליש מהחולים.

עובדת כוח עזר מסיעה עגלה עם מגשי אוכל במסדרונות בית חולים. ShutterStock
לחלק מהחולים הן עלולות להיות מסוכנות. עובדת כוח עזר מסיעה עגלה עם מגשי אוכל/ShutterStock

לארוחות שמוגשות בבתי חולים יש מוניטין די מפוקפק. הן מוכנות מראש ולעתים גם נארזות ומכילות מאכלים מעובדים. לא פעם ניכר בהן ששיקולים כלכליים משפיעים על הרכבן ותצורתן יותר מאשר שיקולים רפואיים. אף שעבור רוב החולים זה אינו משמעותי, עבור חולים קשים או מורכבים, דוגמת חולים בכשל לבבי כרוני, הפער הזה עשוי להתברר כקטלני, לא פחות.

מזון מעובד או שומני עלול להגביר את הצטברות הפלאק על דפנות העורקים וכלי הדם, וזה מגדיל את הסיכון לכשל לבבי בעתיד. מחקרים מראים שלחולים אלה חשוב לצרוך בעיקר ירקות ופירות ולהגביל את צריכת הנוזלים והנתרן שלהם. אולם בעוד שבעבר נערכו מחקרים שהראו כיצד חסרים תזונתיים עלולים לסכן במיוחד חולים בכשל לבבי כרוני, לא היו כמעט מחקרים שעסקו בניסיון להראות את ההיפך - שתמיכה תזונתית מיטיבה עמם.

המחקר השוויצרי נערך בקרב קבוצה קטנה יחסית של משתתפים ולא בשיטה של סמיות כפולה, אך למרות זאת ממצאיו מדגימים שייעוץ ותמיכה תזונתית בתוך מסגרת האישפוז יכולה לשפר את איכות חייהם של החולים ואולי גם להציל אותם, במיוחד אם מדובר בחולים בעלי סיכון גבוה לתזונה לקויה.

סיכון תמותה גבוה ב-65%

החוקרים חישבו ומצאו שחולים בסיכון גבוה לתזונה לקויה היו בעלי סיכון גבוה ב-65 אחוזים למות בתוך 180 יום מהאישפוז שלהם, בהשוואה לחולים באותו מצב עם סיכון ממוצע לתזונה לקויה. אותה קבוצת חולים היתה בהתאמה גם זו שהראתה את השיפור המשמעותי ביותר במצבם במהלך האישפוז כתוצאה מהייעוץ התזונתי והמעקב שניתן להם.

בידי החוקרים אין מידע לגבי התזונה שצרכו החולים הללו לאחר ששוחררו לבתיהם בתום תקופת האישפוז שלהם. אולם היות שהשהות הממוצעת של החולים במחקר בבית החולים עמדה על 10 ימים לפחות, נראה שלפחות חלקם אימצו חלק מההמלצות התזונתיות שקיבלו בבית החולים ויישמו אותן גם לאחר מכן בביתם. "ברור שישנו צורך במחקרים נוספים שיאששו את הממצאים שלנו, במעקב אחר חולים עם כשל לבבי גם בטיפול בקהילה ובמרפאות החוץ", אמרו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully