וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביטו בציפורניים שלכם, הן עשויות לגלות אם חליתם בקורונה

עודכן לאחרונה: 9.5.2021 / 8:11

מבט על הציפורניים של אנשים עשוי להסגיר את העובדה שהם חלו בקורונה בעבר הלא רחוק - חוקרים מדווחים על קווים שמופיעים לרוחב הציפורן ומסמנים את פרק הזמן שבו הגוף התמודד עם המחלה

ציפורניים. ShutterStock
אפשר לראות את ההבדל בציפורן לפני ואחרי ההחלמה. ציפורניים/ShutterStock

בחודשים הראשונים של מגיפת הקורונה בכל כמה שבועות הצטרפו עוד תסמינים לרשימת התסמינים המזוהים עם הנגיף ודווחו עלי ידי חולים ב-covid-19 ורופאים שטיפלו בהם. לצד קשיי הנשימה, אובדן חוש הריח והטעם, חום וכאבי שרירים, למדנו עם הזמן שקורונה יכולה לגרום גם לשלשולים והקאות, לכאבי ראש וגרון, לעייפות גדולה ומתמשכת ואפילו לפריחות.

אבל למדנו גם שסכנת ההדבקה קיימת גם בלעדי התסמינים הללו, וכי לעתים חולים מאומתים הם א-סימפטומטיים ולא חשים בדבר. כעת עולה האפשרות שהציפורניים שלכם יכולות לגלות האם הייתם חולים בקורונה. פרופ' טים ספקטור, החוקר הראשי באפליקציית המחקר Zoe COVID שיתף בחשבון הטוויטר שלו צילום שממחיש את התופעה של 'ציפורני קורונה' שלדבריו, "הופכת להיות מוכרת יותר ויותר בתקופה האחרונה, ובמסגרתה ניתן לראות את ההבדל בציפורן לפני ואחרי ההחלמה, כאשר חלקיה מופרדים בקו בהיר".

התופעה שאליה מתייחס פרופ' ספקטור אינה ייחודית לקורונה, ויש לה שם: "קווי בו". מדובר בהופעת קווים או חריצים לרוחב משטח הציפורן, בעקבות הפרעה בקצב הרגיל של צמיחת הציפורן שנגרמת בעקבות התמודדות הגוף עם מחלה או פציעה. ספקטור ציין כי הקווים הללו עשויים להופיע אצל מחלימי קורונה גם ללא תסמינים עוריים אחרים, וכי הם אינם מזיקים.

ציפורניים עם קווי בו - קווים או שקעים רוחביים שמעידים על התמודדות של הגוף עם מחלה או פציעה ומופיעים אצל חלק מהמחלימים מקורונה. טוויטר, צילום מסך
קווים רוחביים בהירים או חריצים לרוחב הציפורן. דוגמה של קווי בו שהופיעה בטוויטר של פרופ' ספקטור/צילום מסך, טוויטר

התופעה תועדה גם בתיאורי מקרים רפואיים של חולי covid-19 שהתפרסמו בכתבי עת מדעיים בכמה מקומות בעולם. מקרה אחד תיאר גבר בן 45 שהקווים הרוחביים הופיעו גם בציפורני הידיים שלו וגם בבהונות הרגליים כשלושה חודשים וחצי לאחר שקיבל תוצאה חיובית בבדיקת קורונה. תסמיני המחלה שלו נמשכו בזמנו 10 ימים בלבד והוא לא נזקק לטיפול רפואי. הוכחה נוספת לכך שגם חולים קלים יכולים להציג את התסמין המאוחר הזה בציפורניהם.

מופיעים גם בבהונות

"קווי בו יכולים להופיע באחת או יותר מהציפורניים, או בכולן ואפילו בבהונות, ואנחנו רואים את זה אצל חולי קורונה", אמרה בריאיון לאתר HuffPost ד"ר טניה בלייקר נשיאת התאחדות רופאי העור בבריטניה. לדבריה, הסימנים הללו נוטים להופיע בציפורני הידיים החל משבועיים-שלושה לאחר המחלה, ובציפורני הרגליים הם לרוב מופיעים קצת מאוחר יותר. היא הדגישה כי הם אינם מסוכנים או מזיקים וכי הם נעלמים מעצמם כשהציפורן גדלה.

עם זאת, קווי בו אינם תסמין בלעדי של קורונה ולכן נוכחותם אינה מהווה ראיה חותכת להדבקה בנגיף. בין המצבים האחרים שיכולים לגרום להם להופיע ניתן למנות חבלה לציפורן, אקזמה, תזונה לקויה, תסמונת רנו, יתר לחץ דם, אפילפסיה, כשל כלייתי, מחלת קווסאקי וגם תופעות לוואי של טיפול כימותרפי. הן קשורות גם בחום גבוה - שהוא אחד התסמינים שמאפיינים את מחלת הקורונה, אך ממש לא רק אותה, ולכן הם עלולים להופיע גם לאחר מחלות אחרות כמו דלקת ריאות, מלריה וכו'.

אישה עם מסיכה מביטה בסמארטפון. ShutterStock
אולי חליתם מתישהו ואפילו לא ידעתם. אישה ברחוב עם מסיכה/ShutterStock

כאמור הופעת הקווים הללו כשלעצמה אינה דורשת טיפול מיוחד, הם נוטים להפסיק להיווצר לאחר ההחלמה מהמחלה או המצב הרפואי שחולל אותם. ולאחר מכן, לוקח כחצי שנה עד שהציפורן גדלה והם נעלמים. אבל אם זה לא קורה - אם הקווים לא מפסיקים להופיע או שהציפורן לא גדלה, כדאי לפנות לייעוץ רפואי, משום שייתכן שיש מצב רפואי אחר או נוסף שמעורב בעניין.

שינוי נוסף בציפורניים שדווח בכמה מקומות ונקשר בקורונה הוא הופעתם של חצאי סהר אדומים בבסיס הציפורן. החוקרים עדיין לא לגמרי בטוחים מה גורם להם, אך משערים שזה קשור לעובדה ש-Covid-19 גורם לדלקתיות בכלי הדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully