וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעד אחרי צעד: זה סדר התסמינים של הקורונה

19.8.2020 / 7:04

איזה תסמין מגיע ראשון כאשר חולים בקורונה? שיעול, חום או בכלל בעיות במערכת העיכול? למחקר הזה יש תשובה והיא תרגיע לא מעט אנשים שקופצים מכל התעטשות או שלשול

בווידאו: פרופ' איתמר גרוטו בדיון על פי פתיחת שנת הלימודים בוועדת החינוך/צילום: ערוץ כנסת

אין ספק שהקורונה הכניסה לחיים שלנו המון חרדות, והגדולה בהן היא כמובן הסיכון להידבק ולהדביק אחרים בנגיף. זו הסיבה שכל שיעול, התעטשות או קצת חום מקפיצים אותנו וגורמים לנו לחשוב שנדבקנו ב-Covid-19, המחלה ממנה כולנו למדנו לפחד. כעת, חוקרים מאוניברסיטת דרום קליפורניה זיהו את הסדר שבו סביר שיופיעו תסמיני הקורונה, והם מקווים שהממצאים שלהם יעזרו לרופאים לזהות חולים מוקדם יותר ולתת להם טיפול מתאים.

אחד האתגרים הקשים יותר של מגפת Covid-19 היה כאמור זיהוי מי חלה במחלה ולבודד אותו כדי לעצור התפשטות נוספת. ממשלות ברחבי העולם הקימו מערך בדיקות אפידימיולוגיות כדי לעשות זאת. עם זאת, אם היינו מזהים מקרי קורונה מוקדם יותר, היינו יכולים לצמצם את מספר החולים, כותבים החוקרים בכתב העת Frontiers in Public Health.

מתוך מטרה זו, ביולוגים מאוניברסיטת דרום קליפורניה התכוונו לזהות את סדר התסמינים של covid-19, כך שרופאים יוכלו לדעת מה לחפש, במיוחד בשלבים הראשונים של המחלה. הם גם זיהו כיצד סדר הסימפטומים שונה מנגיפים דומים כמו שפעת ונגיפי קורונה אחרים.

לשם כך הם בדקו נתונים של 55,924 מקרים של חולים מארגון שנאספו על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) בין התאריכים 16-24 בפברואר 2020, כמו גם 1,100 מקרים בין 11 בדצמבר 2019 ל- 29 בינואר 2020, שאספו בסין. הם התמקדו בסימפטומים שניתן היה להבחין בהם בקלות או באובייקטיביות, בהשוואה לתסמינים אחרים שדווחו כמו השפעות נוירולוגיות בהן איבוד ריח.

איזה תסמין מופיע ראשון?

החוקרים חשפו כי אדם שחלה ב-Covid-19 חווה תסמינים בסדר הבא: חום, שיעול, בחילה / הקאות ואז שלשול. "הדרך הכי פחות סבירה שקורונה תתחיל היא בשלשול ובחילה או הקאות ואחריהן שיעול, ולבסוף חום".

מדידת חום בעקבות התפשטות הקורונה בטיחואנה, מקסיקו. 23 באפריל 2020. רויטרס
מה מופיע ראשון? מדידת חום של גבר במקסיקו/רויטרס

הבחנת Covid-19 משפעת עשויה להיות מאתגרת, במיוחד כשאנחנו תיכף נכנסים לחורף. כדי לסייע בכך, החוקרים השוו בין סדר התסמינים של Covid-19 לבין 2,500 מקרי שפעת שדווחו ברשויות הבריאות בארה"ב ובאירופה בין השנים 1994-1998, כמו גם לנתונים על חולים במחלת ה-MERS ו-SARS, שמגיעות מאותה משפחה נגיפית של הקורונה.

המודל שלהם מצא כי שפעת מתחילה בדרך כלל עם שיעול, בעוד ש-Covid-19, כמו מחלות אחרות הקשורות בנגיף הקורונה, מתחילות עם חום. עם זאת, התזמון והתסמינים בדרכי העיכול העליונות והתחתונות מבדל את Covid-19 מ- SARS ו-MERS. בהודעה לציבור הצהיר פרופסור פיטר קון כי "סדר זה חשוב במיוחד כאשר יש לנו מחזורים חופפים של מחלות כמו שפעת התואמת זיהומים של Covid-19".

גם לרופאים יש אחריות בעצירת המגיפה

אף על פי שזהו רק הסדר הסביר ביותר של התסמינים, וחלק מהמטופלים שונים זה מזה (לדוגמא, מספר קטן מאוד של חולים שחוו שלשול כסימפטום ראשוני), הצוות מאמין שזה תומך ברעיון "שיש להשתמש בבדיקת חום לבדיקת כניסה למתקנים כאשר איזורים מתחילים להיפתח מחדש". במקביל לפיתוח חיסונים וטיפולים חדשים לקורונה, המדענים מקווים שהידיעה על הסדר הסימפטומי תציל חיים של אנשים כאשר הם יבקשו עזרה ויקבלו טיפול בשלב מוקדם יותר של המחלה.

אף על פי שהם בטוחים בתוצאות המחקר, הצוות אומר כי ניתן היה לשפר את הדיוק הכללי אם רופאים היו רושמים את סדר התרחשות הסימפטומים אצל מטופליהם. מהלך שמפתיע שעדיין אינו קורה. "הממצאים שלנו מראים כי תרגול קליני טוב צריך לכלול רישום של סדר התסמינים של covid-19 ובמחלות אחרות", מסכמים החוקרים, "אם פרקטיקה קלינית מערכתית כזו הייתה סטנדרטית, אולי היה ניתן למנוע את המעבר מהתפרצות מקומית למגיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully