וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החקיינית הגדולה": המחלה הזאת מתחפשת לאחרות וקשה מאוד לאבחון

ד"ר סיון מרסר

עודכן לאחרונה: 3.5.2021 / 8:29

לפעמים טיול בטבע יכול להוביל לאתגר בריאותי משמעותי - מחלת ליים, המועברת על ידי עקיצות טפילים, היא מחלה מאתגרת מאוד לאבחון. איך מזהים אותה ומהן דרכי הטיפול?

פריחה אופיינית למחלת ליים. ShutterStock
הפריחה האופיינית למחלת ליים בעלת צורה של עיגול מטרה. פריחה על הרגל/ShutterStock

בחודש מאי מציינים ברחבי העולם חודש המודעות למחלת הליים. המחלה, שכמעט ולא מדוברת, נכנסה לאחרונה תחת אור הזרקורים לאחר שדוגמנית העל בלה חדיד שיתפה את 40 מיליון העוקבים שלה באינסטגרם בדרכי הטיפול במחלה ממנה סובלת. כמו בלה, מפורסמים נוספים שיתפו בעבר כי הם סובלים מהמחלה, ביניהם: השחקנית והקומיקאית איימי שומר, כוכב הפופ ג'סטין ביבר, השחקנים ההוליוודיים בן סטילר ואלק בולדווין והזמרת אבריל לווין.

מחלת ליים תועדה לראשונה בשנות ה-70 של המאה הקודמת בעיירה ליים (Lyme) שבקונטיקט, ומכאן שמה. זו מחלת הטפילים הנפוצה ביותר באירופה ובארצות הברית, אולם בישראל היא הרבה פחות שכיחה.

איך נדבקים במחלת ליים?

מחלת ליים היא מחלה זיהומית המועברת באמצעות עקיצות טפילים (בדרך כלל קרציות) ונגרמת על ידי החיידק Borrelia burgdorferi. הטפילים יימצאו בדרך כלל במקומות מוסתרים כמו קרקפת, בית שחי ומפשעות. לאחר ההדבקה, החיידק נמצא גם בנוזלי הגוף של החולה, אך אין שום הוכחה לכך שמחלת ליים יכולה להתפשט לאדם אחר באמצעות עיטוש, שיעול או נשיקה.

קרציה בתוך העור. ShutterStock
הטפיל צריך להיות נוכח על העור לפחות 36 שעות כדי להדביק. קרציה בתוך העור/ShutterStock

על הטפיל להיות נוכח על העור לפחות 36 שעות כדי להעביר את הזיהום. אזורים מיוערים מועדים יותר להדבקה, ולכן אנשים שחיים או מבלים באזורים אלה נוטים יותר לחלות במחלה זו. אולם, לעתים הטפיל המדבק עובר עוד תחנה בדרך - אצל חיות המחמד שלנו. לאלה שמגדלים בבית בעלי חיים שמבקרים באזורים מיוערים יש סיכון גבוה יותר לחלות במחלת ליים, דרך פרעושים וקרציות שמגיעים מחיות המחמד.

הסובלים ממחלת ליים עלולים לפתח תסמינים שונים וברמות חומרה שונות. התסמינים כוללים כאבי ראש, צמרמורות, עייפות, כאבי שרירים ובלוטות לימפה נפוחות. במקרים חמורים עלול להתפתח גם שיתוק בפנים. אבחנות מאוחרות יותר יכולות להיות מסובכות - במיוחד אם החולה מעולם לא הבחין בנשיכת הקרציות.

זו גם הסיבה שהמחלה מכונה גם "החקיינית הגדולה" - מכיוון שתסמיניה בדרך כלל "מחקים" מצבים בריאותיים אחרים כמו דלקת מפרקים שגרונית, פיברומיאלגיה, תסמונת עייפות כרונית, טרשת נפוצה ואחרים. קבלת אבחנה נכונה של מחלת ליים עשויה להיות מאתגרת מכיוון שלרוב הבדיקות אינן חד משמעיות, ועלולות להוביל לסבל ממושך של שבועות, חודשים ולעתים אפילו שנים עד לאבחנה הנכונה וקבלת הטיפול המתאים לחולה.

התסמינים השכיחים של מחלת ליים:

  • פריחה שטוחה ומעגלית (אליפסה אדומה)
  • עייפות
  • כאבי פרקים ונפיחות
  • כאבי שרירים
  • כאב ראש
  • חום
  • בלוטות לימפה נפוחות
  • הפרעות שינה
  • קושי להתרכז
VMA של MTV בלה חדיד. GettyImages
אחרי שהיא חלתה בה, הרבה יותר אנשים פיתחו מודעות למחלת ליים. הדוגמנית בלה חדיד/GettyImages

מחלת ליים מטופלת בצורה הטובה ביותר בשלביה הראשונים, אז מספיק בטיפול אנטיביוטי פשוט שניתן דרך הפה למשך 10-14 יום כדי לחסל את הזיהום, אך עשויים לחלוף שבועות או חודשים עד שכל התסמינים ייעלמו.

בין עשרה לעשרים אחוזים מהחולים במחלת ליים יסבלו מ"תסמונת פוסט-ליים", שתסמיניה עלולים לכלול: עייפות, קשיי שינה, כאבי מפרקים ושרירים, נפיחות, קשיי ריכוז, בעיית זיכרון לטווח קצר ובעיות דיבור.

3 שלבי המחלה

מחלה מקומית בשלב מוקדם:
התסמינים יופיעו בדרך כלל שבוע עד שבועיים לאחר עקיצת הטפילים. אחד הסימנים המוקדמים ביותר למחלה הוא פריחה בצורת עיגול מטרה. הפריחה לרוב אינה כואבת או מגרדת, והיא יכולה להופיע עם או בלי תסמינים מערכתיים ויראליים או דמויי שפעת. תסמינים אחרים הנפוצים בשלב זה של מחלת ליים כוללים: צמרמורת, חום, בלוטות לימפה נפוחות, כאב גרון, שינויים בראייה, עייפות, כאבי שרירים, כאבי ראש.

מחלה בשלבי התפשטות מוקדמים:
שלבי התפשטות מוקדמים מתרחשים החל ממספר שבועות עד חודשים לאחר עקיצת הטפילים. מדובר בתחושה כללית לא טובה, ועשויה להופיע פריחה באזורים שונים ממקום העקיצה. שלב זה של המחלה מאופיין בעיקר בזיהום מערכתי, כלומר התפשטות הזיהום לאזורים אחרים בגוף. הסימפטומים יכולים לכלול: נגעים, הפרעות בקצב הלב, מצבים נוירולוגיים כגון קהות תחושה, עקצוץ, שיתוק עצבי פנים ועצב גולגולתי ודלקת קרום המוח. לעתים ישנה חפיפה בתסמינים של שני שלבי המחלה הראשונים.

אישה לוקחת כדור. ShutterStock
אם תופסים אותה מוקדם, טיפול אנטיביוטי יחסל את הזיהום של מחלת ליים. אישה בולעת כדור/ShutterStock

מחלת ליים בשלבי התפשטות מתקדמים:
מחלת ליים בשלביה המתקדמים מתרחשת כאשר הזיהום לא טופל בשלבים הראשונים, וזה יכול לקרות חודשים או שנים לאחר העקיצה הראשונית. התסמינים המאפיינים שלב זה כוללים: דלקת מפרקים, הפרעות נוירולוגיות העלולות לגרום לאובדן זיכרון לטווח קצר, קשיי ריכוז, ערפול מוחי, קצר בדיבור, הפרעות שינה וקהויות בגפיים.

איך מאבחנים מחלת ליים?

אבחון מחלת ליים מתחיל בסקירה של ההיסטוריה הרפואית של החולה, הכוללת חיפוש אחר דיווחים על עקיצות טפילים או מגורים באזור מועד להדבקה. הרופא יבצע גם בדיקה גופנית כדי לחפש פריחה או תסמינים אחרים האופייניים למחלת ליים.

מניעת הדבקה

  • הדרכים למנוע הידבקות במחלת ליים כוללים בעיקר הפחתת הסיכון לעקיצות טפילים.
  • כשיוצאים לטיולים בטבע - מומלץ ללבוש מכנסיים ארוכים וחולצות עם שרוול ארוך.
  • יש להשתמש בדוחה חרקים (תכשיר המכיל 10% DEET יספק שעתיים של הגנה).
  • לבדוק ילדים קטנים וחיות מחמד ולוודא שאין עליהם טפילים.
  • כאשר נתקלים בטפיל, יש לסלקו בעזרת פינצטה בלבד, על מנת לא להיעקץ באצבעות.

ד"ר סיון מרסר היא מומחית ברפואת העור, אסתטיקה ולייזר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully