וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נזלת בקיץ: למה כולם מצוננים דווקא עכשיו?

עודכן לאחרונה: 21.4.2021 / 10:00

איך זה שדווקא בשבוע של שרב כולם פתאום מצוננים ומסתובבים עם גרון כואב ואף דולף? האם מזג האוויר אשם או שזה המזגן? קינחנו את האף ותפסנו את ד"ר עידן גורן לשיחה על הצטננויות קיץ

שיטה לשחרור אף סתום בתוך שניות/בימוי והגשה: ליאור נאור עריכה: אביב אירגז

איך זה יכול להיות שדווקא אחרי שבוע שרבי כמו שהיה לנו, שבו הטמפרטורות הגיעו ל-40 מעלות באזורים מסויימים (ולא להרבה פחות מזה בשאר האזורים) כולם מסתובבים עם אף אדום ודולף, תחושה לא נעימה בגרון וממחטות נייר מדובללות בכיס?

"גם בקיץ כמו בחורף אנחנו עלולים להיתקף בתסמיני הצטננות שכוללים שיעול, חום, נזלת, כאבי שרירים וחולשה. התסמינים אמנם דומים לאלה של הצטננות חורף, אבל הם על פי רוב נגרמים על ידי נגיפים שונים", מסביר ד"ר עידן גורן, רופא הבית של וואלה בריאות את ההבדל בין מה שאנחנו מרגישים עכשיו לבין הצינון החורפי המוכר לנו יותר.

לדברי ד"ר גורן, כ-50 אחוזים מההצטננויות בחורף נגרמות על ידי נגיפים ממשפחת הרינו-וירוס, ואילו במזג האוויר החם של הקיץ לרוב מדובר בנגיפים ממשפחה אחרת - האנטרו-וירוסים. "בגלל שמדובר בווירוסים שונים, בהצטננות קיץ עשויים להופיע גם תסמינים ייחודיים כמו פריחות בעור או אפטות בפה, וחלק מנגיפי האנטרו-וירוס גורמים גם לדלקות במערכת העיכול שמתבטאות בבחילות והקאות".

אישה מקנחת את האף בטישו. ShutterStock
המזגן לא אשם. לפחות לא באופן ישיר. אישה מקנחת את האף/ShutterStock

עוד סיבה לאף אדום ומנוזל ושיעולים בתקופה הזאת של השנה עשויה להיות אלרגיה. אנחנו עדיין בעונת מעבר, וזו עונת השיא של האלרגיות למיניהן. אם אתם לא בטוחים אם התסמינים שלכם הם תוצאה של אלרגיה או של וירוס כלשהו, לד"ר גורן יש כמה סימנים מבחינים: "למרות שבשני המקרים יכולים להופיע נזלת, גרד בגרון ושיעול, אלרגיות לרוב כוללות גם עיניים אדומות ודומעות, והן אינן גורמות לחום. חום הוא סימן שמדובר בהתקררות".

עוד חשוד שאנחנו ממהרים לסמן איך שמופיעים התסמינים המעיקים הוא המזגן - זה שבבית או זה שבמשרד - הוא תמיד קורבן נוח להאשים בהצטננות הזאת. אלא שד"ר גורן מעניק חנינה למזגן וקובע שסביר להניח שהוא ממש לא האשם באיך שאנחנו מרגישים כרגע. "הצטננויות - בקיץ או בחורף - נגרמות על ידי נגיפים. אם יש קשר למזגן, זה רק עקיף משום שכשהוא מופעל החלונות סגורים והחללים לא מאווררים מספיק טוב. במקרה כזה יש סיכוי גדול יותר להידבק בווירוסים", הוא מסביר.

בהקשר זה חשוב להזכיר שהדרך הכי טובה להימנע מהידבקות בנגיפים שגורמים להצטננות קיץ (ונגיפים בכלל) היא להקפיד על אוורור טוב של חללים סגורים. אז השאירו חלון אחד מעט פתוח או את הדלת של המשרד פתוחה, גם אם המזגן עובד ובחוץ מרגיש כמו אש הגיהנום. וכמובן להמשיך לשמור על היגיינה - לרחוץ ידיים לאחר מגע עם משטחים שעלולים להיות מדבקים, וגם המסיכות שאנחנו צריכים לעטות ממילא בחללים סגורים יועילו מאוד בהפחתת סיכויי ההידבקות.

ואם כבר נפלתם קורבן להצטננות קיץ, ד"ר גורן אומר שלרוב המחלה הוויראלית תחלוף בתוך כמה ימים. "במרבית המקרים מחלת החום תחלוף בתוך חמישה ימים עד שבוע (אצל ילדים לפעמים זה לוקח מעט יותר). אפשר לקחת תרופות להורדת חום והקלה על כאבים, וגם מנוחה והקפדה על אכילה ושתייה יסייעו לגוף להתגבר. אם התסמינים נמשכים מעל עשרה ימים או מחמירים רצוי לפנות לבדיקת רופא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully