הדגן העתיק שאתם לא מכירים וחייב להיכנס לתפריט שלכם

    בעשור האחרון למדנו להכיר דגנים חדשים כמו קינואה ואמרנט, אבל על פוניו שמענו פחות. כעת כשהוא מקבל מעמד של סופר פוד, הדגן העתיק יוצא מהחשיכה ונכנס לצלחת שלכם. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת עליו

    • דגנים
    • קינואה
    • צליאק
    מערכת וואלה! בריאות
    נעים וטעים להכיר. פוניו (צילום: ShutterStock)

    אם מעולם לא שמעתם על פוניו, זרע זעיר ועתיק, אתם לא לבד. למרות הפופולריות העולה בשנים האחרונות של דגנים קדומים כמו קינואה, דוחן ואמרנט, הפוניו היה מתחת לרדאר. אבל זה מתחיל להשתנות, והדגן ממערב אפריקה שנחשב לסופר פוד מבוקש כבר מתחיל לכבוש את המקום שלו.

    פוניו הוא דגן מלא, נטול גלוטן ונטול כולסטרול, שעשיר בסיבים תזונתיים, ויטמינים מינרלים, חומצות אמינו וחלבון צמחי. הוא גם מספק ויטמיני B, אבץ, ברזל ומגנזיום. ויטמיני B, כמו B6 ו-B12, מועילים לחילוף החומרים ומסייעים בהתחדשות התאים, תהליך טבעי המחליף תאים פגומים או חסרים. קיימים שני סוגי פוניו, לבן, שנחשב המוכר יותר ושחור שאינו מעובד כמעט ולכן לא מוכר בעולם המערבי.

    עוד בוואלה!

    לא רק קינואה: 5 דגנים מלאים ללא גלוטן

    לכתבה המלאה

    הפוניו נחשב לאחד הדגנים הצומחים ביותר בעולם, מה שעוזר לצמצם רעב על ידי הגדלת הגישה למזון כאשר גידולים אחרים אינם זמינים. לפוניו יש טעם אגוזי טעים והוא עמוס ביתרונות תזונתיים. אפשר לבשל אותו ממש כמו אורז, במים רותחים למשך כ-20 דקות. הנה כמה מהיתרונות הבריאותיים שלו:

    מקור לשתי חומצות אמינו חשובות
    חומצות אמינו הן אבני הבניין של החלבון והן ממלאות תפקידים חשובים בגוף. בעוד שגופנו יכול ליצור כמה חומצות אמינו, הוא מסתמך על מזון עבור אחרות, המכונות חומצות אמינו חיוניות.

    מה שמייחד את פוניו מרוב הדגנים האחרים הוא שהוא מכיל כמויות משמעותיות של ציסטאין ומתיונין, שתי חומצות אמינו חשובות, אחת לצמיחת עור, שרירים ושיער, והשניה לסנתוז חלבונים. נוכחותן של חומצות אמינו אלה חשובה מאוד במיוחד עבור טבעונים וצמחונים.

    דומה לאורז, אבל הרבה יותר בריא. מנת פוניו (צילום: ShutterStock)

    מסייע לשלוט על רמת הסוכר בדם
    בניגוד לאורז לבן למשל, שתורם לעליה חדה ברמת הסוכר בדם, הפוניו הוא מזון בעל אינדקס גליקמי נמוך, מה שאומר שלוקח לו יותר זמן להתעכל ולכן הוא עוזר בשמירה על רמות סוכר מאוזנות. יתרון נוסף לפוניו הוא שהוא מכיל עמילן עמיד - מעין פחמימה שמדלגת על העיכול במעי הדק ובמקום זאת, הולכת ישר למעי הגס.

    בנוסף לכל אלה מכיל הפוניו כמות יפה של סיבים תזונתיים וחלבון, שילוב יעיל בשמירה על רמות סוכר מאוזנות.

    עשוי לסייע בירידה במשקל
    תזונה עשירה בסיבים תזונתיים מסייעת לתחושת שובע לזמן ארוך יותר ובכך מוביל הפעמים רבות לירידה במשקל. במחקר שפורסם בשנת 2019 בכתב העת Journal of Nutrition,ל מבוגרים הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר שהגדילו את צריכת הסיבים שלהם, היה סיכוי גבוה יותר לרדת במשקל לאחר חצי שנה מאשר בני גילם שלא אכלו יותר סיבים. בנוסף, הפוניו עשיר בחלבון פי כמה מאחיו הדגנים, מה שתורם גם כן לתחושת שובע.

    טוב לחולי צליאק
    מכיוון שפוניו הוא סוג של זרע, ולכן אינו קשור לחיטה, הוא אינו מכיל גלוטן. זה הופך אותו לבחירה טובה עבור אנשים עם מחלת צליאק, הפרעה אוטואימונית המופעלת על ידי גלוטן שעלולה להוביל לפגיעה במעי הדק. זו גם אפשרות טובה לאנשים עם אי סבילות לגלוטן או לכל מי שרוצה או חייב להפחית את כמות המזונות המכילים גלוטן שהוא אוכל. ובינינו, מי לא כשחייבים לרדת כמה קילוגרמים?

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully