וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם זה בטוח ללכת בלי מסיכה באוויר הפתוח?

9.4.2021 / 7:56

במשרד הבריאות דנים באפשרות לבטל את החובה לעטות מסיכות במרחב הציבורי, ד"ר עידן גורן מסביר עד כמה זה מעלה את הסיכון להידבק בקורונה, ובאילו מקרים כדאי להישאר עם מסיכה, גם אם לא מכריחים אתכם

בסרטון: האם מסיכות בד מגינות מקורונה?/צילום ועריכה: אליס ריבקין וליאור נאור

שנה וחצי אחרי הדיווחים הראשונים על המגיפה המסתורית שהתפרצה בסין ושנתה לבלי הכר את חיי רוב תושבי כדורי הארץ, נראה שלפחות בישראל החיים מתחילים לחזור לשגרה. זאת בעיקר הודות לתוכנית חיסונים לאומית מהירה ויעילה שהפחיתה בתוך זמן קצר את שיעור התחלואה. במסגרת הצעדים לקראת החזרה לשגרה, עולה לדיון שוב שאלת הצורך בעטיית מסיכות במרחב הציבורי. שאלה זו אינה ייחודית לישראל, והיא נדונה במקומות רבים בעולם, כולל כאלה בהם קצב החיסונים איטי משמעותית מאשר זה שבישראל.

האם מסיכות באמת מגינות עלינו מקורונה?

ההיגיון לעטיית מסיכות בחיי היומיום ברור, שכן נגיף ה-SARS-CoV-2 מועבר מאדם לאדם בעיקר בהדבקה טיפתית, כלומר על ידי טיפות שנוצרות בעת נשימה, דיבור או שיעול. מסיכת פנים עשויה לסייע בהפחתת התפשטות COVID-19 בקהילה על ידי צמצום מעבר של טיפות מאנשים נגועים (אפילו כאלה שאינם מודעים לכך שהם נגועים) לאנשים בריאים.

רוב מקרי הדבקה התרחשו בתוך חללים סגורים, צפופים ומצומצמים כמו מגורים משותפים, מקומות עבודה, אירועים משפחתיים וכלי תחבורה. לכן, החשיבות של מסיכות בתוך חללים סגורים ובתוך מוסדות רפואיים להגנה אישית מפני הדבקה וגם לשליטה על מקור ההדבקה (כמו חולה מאומת) היא ברור.

מה הסיכוי להידבק בקורונה במרחב הפתוח?

רוב המחקרים בנושא בחנו את העברת הנגיף בתוך מבנים סגורים, ורק מחקרים מעטים מהם השוו את ההבדלים בין הדבקות אלה לאלה שמתרחשות באוויר הפתוח. בחמישה מחקרים שנסקרו לאחרונה בירחון הרפואי The Journal of Infectious Diseases נמצא כי שיעור נמוך ממקרי ההדבקה ב-SARS-CoV-2 שדווחו התרחשו בחוץ, כאשר ההערכות הן שמדובר בפחות מ-10 אחוזים מסך המקרים.

אישה עם מסיכה על חוף הים בפונטה אומבריה, ספרד, יולי 2020. ShutterStock
פחות מ-10 אחוזים מסך מקרי ההדבקה קרו באוויר הפתוח. אישה עם מסיכה בחוף הים/ShutterStock

בהשוואה לסיכויי ההדבקות בין הפנים לחוץ, הסיכוי להידבק בתוך מקום סגור היה גבוה פי 19 מאשר זה של ההידבקות בקורונה בחוץ. הגורמים שתרמו להדבקות במרחב פתוח היו משך הזמן של המפגש ותדירות המגע הבינאישי בין המשתתפים, ואי שימוש בציוד מגן אישי. מכאן ניתן להסיק ששהייה באוויר הפתוח נחשבת בטוחה, אבל שמפגשים חברתיים צפופים מסכנים אתכם, גם כאשר הם נערכים בחוץ.

אז מתי אפשר לוותר על מסיכה?

כאשר מוסיפים לנתונים אלה את יעילות החיסונים ואת שיעור ההתחסנות באוכלוסייה הכללית, נראה שההחלטה לוותר על מסיכות בעת שהייה במקומות פתוחים, מאווררים ולא צפופים, צפויה להיות בטוחה יחסית. יחד עם זאת, ההצהרה הזו כוללת אזהרה חשובה: ההחלטה לוותר על מסיכה צריכה להיות תלויה בשאלה אם צפוי מפגש קרוב עם אנשים אחרים, בעיקר כאשר המשתתפים אינם מחלימי קורונה או מחוסנים. במקרה של מפגש כזה מוטב לעטות מסיכות, בין אם הדבר מחויב ובין אם נתון לשיקול דעתכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully