וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת חופשות הקיץ: מתי יהיה בטוח לגמרי לטוס לחו"ל?

עודכן לאחרונה: 6.4.2021 / 10:02

האם ההקלות בנוגע לטיסות ופתיחת נמלי התעופה בארץ וברחבי העולם בטוחות ואחראיות, או שהרצון של כולנו לחזור לשגרה גורם לנו לעשות טעות חמורה? שאלנו מומחה

בווידאו: אלרעי פרייס מביעה חשש מפני כניסת ואריינטים חדשים דרך נתב"ג/צילום: לע"מ

אחרי חופשת הפסח שהשאירה את רוב עם ישראל בחיפוש אחר מלונות ואתרים בארץ, עם פתיחת עוד ועוד יעדים בעולם, חופשת הקיץ המתקרבת כבר עשוי להראות שונה לגמרי. המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב (CDC) הודיע השבוע כי אנשים שמחוסנים נגד COVID-19 יכולים לחזור בבטחה לחופשות, לביקורי המשפחה ולנסיעות העסקים שלהם. אבל האם כך הדבר מחוץ לגבולות המדינה וברחבי העולם?

לפי ה-CDC, אנשים מחוסנים לחלוטין יכולים לנסוע ללא בדיקות או תקופות הסגר לאחר הנסיעות, כל עוד הם ממשיכים לנקוט באמצעי זהירות כמו עטיית מסיכות והימנעות מהתקהלויות במידת האפשר. ובכל זאת, הם הבהירו כי נסיעות עדיין עלולות להוות סיכון גם לאנשים מחוסנים לחלוטין. "למרות שאנו מאמינים שאנשים מחוסנים יכולים לנסוע בסיכון נמוך, ה-CDC לא ממליץ לנסוע ללא הכרח בשלב זה, עקב מספר המקרים העולה במדינה", אמרה המנהלת רושל וולנסקי במהלך תדריך עיתונאים שערכה.

מה גרם לשינוי? מחקרים אחרונים סיפקו ראיות משכנעות לכך שחיסוני קורונה אינם יעילים רק למניעת המחלה, אלא גם למניעת הדבקה. מחקר ישראלי של הטכניון וקופת חולים מכבי מצא למשל כי שתי מנות של חיסוני קורונה של מודרנה או פייזר מעניקים הגנה של 90 אחוזים מפני הדבקה ב-COVID-19.

אבל למרות שהמחקרים מעודדים, המציאות הרבה יותר מורכבת. "כולם רוצים להתגמש כרגע אבל המציאות היא שאף אחד לא יודע מה צפוי לקרות בעתיד", אומר פרופסור תומר הרץ, וירולוג מהפקולטה למדעי הבריאות וחבר במכון הלאומי לביוטכנולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, "אני לא רואה איך מטוסים הופכים להיות מקום בטוח בזמן הקרוב".

בדיקות קורונה בנתב"ג לשבים מחו"ל, 21 במרץ 2021. ראובן קסטרו
בדיקות קורונה בנתב"ג לשבים מחו"ל/ראובן קסטרו
"אני לא רואה איך מטוסים הופכים להיות מקום בטוח בזמן הקרוב".

לדברי פרופ' הרץ ברור שהחיסון מקל על ההדבקה, אבל לצד האופטימיות אנחנו צריכים להיות מאוד זהירים ולקחת בחשבון שעוד נכונות לנו הפתעות ויש סיכוי שיגיעו לכאן וריאנטים של הנגיף שישנו את כל התמונה, גם למחוסנים.

"אנחנו רק עכשיו מתחילים לחזור לשגרה, והחזרה הזו תלויה בכמה הדבקות יהיו. אסור לשכוח שילדים לא מחוסנים וזה לא ישתנה גם בקרוב. לכן חופשות משפחתיות עם ילדים אינן מומלצות", מסביר פרופ' הרץ, "ישראל אומנם נמצאת במצב אופטימי ומשמח, מצב יוצא דופן ברמה עולמית, אבל לנגיף יש מסלול משלו והוא לגמרי לא מה שאנחנו צופים. יש מקומות שהוא משתולל ומקומות שלא, ואנחנו לא יודעים מה הסיבה". כדוגמא לכך הוא נותן את דנמרק ושבדיה, שתי מדינות שכנות, כשבראשונה הקורונה בדעיכה ואילו בשניה יש כ-6,000 חולים חדשים מדי יום.

"חשוב לזכור שאף אחד לא יודע אם יצוץ וריאנט שיצטרכו בעקבותיו לחסן בחיסון חדש. ובכל מקרה כדי לטוס למדינות אחרות, הן צריכות להיות בטוחות. צריך לקחת בחשבון שאנחנו בישראל לא במצב של כל העולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully