וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפעולה הפשוטה הזו עשויה להוריד את הסיכון להידבק בקורונה

אתם שוטפים ידיים לפי החוקים, לא מעזים לגעת בידיות ושומרים על האלכוג'ל בקנאות. וזה נהדר, אבל אם לא תשמרו על הציפורניים שלכם קצרות ונקיות - זה עלול לא להספיק

הדרך הנכונה לשטוף ידיים/World Health Organization (WHO)

בסרטון: זו הדרך הנכונה לשטוף ידיים

בחודשיים האחרונים כתבנו כאן יותר מפעם אחת (הרבה יותר) על החשיבות של היגיינה אישית במניעת הידבקות בנגיף הקורונה. למעשה, מומחים אומרים פעם אחר פעם כי הדבר היחיד שאנחנו באמת יכולים לעשות כדי לשמור על עצמנו מקורונה זה לשטוף (או לחטא) ידיים, להימנע מלגעת בפה ובעיניים ולשמור על מרחק מאנשים אחרים. כעת יש לנו המלצה חדשה, אמנם היא קשורה באופן הדוק לשמירה על היגיינה, אבל כדאי לשים עליה דגש מיוחד.

שימרו על הציפורניים שלכם קצרות ונקיות. זו ההמלצה של רופאים תמיד, ויודע זאת כל הורה לילדים שנדרש לשמור על ציפורניו קצוצות כדי להימנע מהידבקות מתולעים ומשלל וירוסי גן אחרים, וזו המלצה נחרצת גם עכשיו בעידן הקורונה. זה לא יעזור לנו לשטוף ידיים 15 פעם ביום, אם מתחת לציפורניים הארוכות או בסדקי הציפורניים השבורות או שיירי הלק יישארו מצבורי לכלכוך וחיידקים.

עוד בוואלה!

תפסיקו ללכת עם כפפות. הן לא באמת מגינות עליכם

לכתבה המלאה

ראשית נבהיר כי עדיין לא ידוע כמה זמן יכול נגיף הקורונה לחיות על עור ועל ציפורניים, ובכל זאת - ציפורניים ארוכות יותר יכולות להקל על התפשטות נגיפים באופן כללי. אמנם זה לא חלק מההנחיות הרשמיות של ארגוני הבריאות (עדיין), אבל יותר ויותר גורמי רפואה בארץ ובעולם פונים לאנשים בבקשה פשוטה - תגזזו ציפורניים.

"מגפת הקורונה היא הזדמנות טובה להזכיר לכולנו דברים בסיסיים חשובים, כמו היגיינה אישית שכוללת שטיפת ידיים בסבון וקציצת ציפורניים", אמר לנו ד"ר אראל בוצ'ינסקי, מומחה לרפואה פנימית ורופא בכיר בחדר המיון בבלינסון, "האזור שבין הציפורן לאצבע עצמה עלול להיות מקום שבו חיידקים ווירוסים מוצאים מקום מוגן יחסית להתרבות, ולכן לצד שטיפת הידיים יש תועלת גם בהקפדה על קציצת והיגיינת ציפורניים נאותה". הוא הסביר כי האזור הזה שבין הציפורן לאצבע מספק הגנה לחיידקים ווירוסים מהסביבה החיצונית ומחומרי חיטוי, ולכן חשוב לשמור עליו קצר ככל האפשר.

במחקר שערכו לפני מספר שנים מדענים בריטים מאוניברסיטת Birmingham's Aston נבדקו גזרי ציפורניים של 100 גברים ונשים. החוקרים מצאו חיידקים מזיקים אצל רבע מהגברים ואצל 15 אחוזים מהנשים. גורמי הסיכון העיקריים לחיידקים מזיקים תחת הציפורניים כללו היגיינה ירודה לאחר הליכה לשירותים, החלפת חיתולים, וגידול בעלי חיים. גם ציפורניים מלאכותיות נמצאו כקרקע פורייה מאוד לחיידקים, מכיוון שהן אצרו תחתן הרבה יותר חיידקים ביחס לציפורניים רגילות.

אישה כוססת ציפורניים בחרדה. ShutterStock
אל. פשוט אל. אישה כוססת ציפורניים/ShutterStock

בהקשר זה חשוב לציין כי אצל ילדים קטנים יש חשיבות מיוחדת לשמירה על ציפורניים קצרות - גם כי הידיים שלהם בדרך כלל מלאות בחיידקים (גם כשהם מתבקשים לשטוף ידיים בקפידה) וגם כי הם נוהגים לגרד עקיצות ופצעים. בזמן הגרד יכולים לעבור חיידקים מהציפורניים לאזור המגורה ולהתפשט ולהפוך לזיהום ברקמות הרכות.

זה הזמן להיגמל מכסיסת ציפורניים

המלצה נוספת שחוזרת שוב ושוב בהקשר של מניעת הידבקות בקורונה היא לא לגעת בפנים, בדגש על הפה והעיניים, שכן זו דרך להידבק בנגיף. המלצה זו חשובה במיוחד מפני שמחקר משנת 2016 מצא שאנשים נוגעים בממוצע בפניהם כ-23 פעמים בשעה. אצל אנשים שכוססים ציפורניים היא מהותית אפילו יותר, משום שאלה מכניסים את האזור שעלול להיות מזוהם, כפי שהסברנו, הישר לפיהם.

עוד הרבה לפני פרוץ הקורונה לחיינו הזהרנו כאן כי לכסיסת ציפורניים עלול להיות מחיר בריאותי. החיידקים שחיים מתחת לציפורניים עלולים לעשות את דרכם אל תוך הגוף דרך מערכת העיכול ולגרום לזיהומים עמוקים ורציניים יותר - החל משפעת ועד זיהומים ויראליים בקיבה ובאזורים נוספים. אז מה עושים? אם אתם מתקשים לשמור על היד הרחק מהפה, נסו להחזיק ספינר בהישג יד, כדור לחץ או כל דבר אחר שכיף להתעסק איתו. גם מסטיק יכול להוות תחליף ראוי.

ומה לגבי לק ג'ל?

הסוגיה הזו קצת פחות רלוונטית אחרי שלושה שבועות של סגר בהם כל המקומות שבדרך כלל שומרים על ציפורנים מטופחות סגורים, אבל אם אתם במקרה מהאנשים שיודעים לעשות ג'ל בבית כדאי שתדעו שכרגע זה לא מומלץ. בהנחיות של משרד הבריאות לצוותים רפואיים משנת 2018 נכתב כי "חל איסור מוחלט על אנשי צוות מטפל להשתמש בלק ג'ל או שיטת צביעת ציפורניים אחרת שאינה מאפשרת הסרה מידית של הלק מהציפורן. ברצוננו להביא לידיעתכם כי תוך ימים ספורים נוצר חלל בין הציפורן ללק, שבו משגשגים מחוללי זיהום; לא ניתן לסלקם באמצעות חיטוי ידיים או רחצת ידיים אנטיספטית".

אם יש לכם שאריות ג'ל על הידיים מלפני שבועיים-שלושה, כדאי להוריד אותן. תוכלו להיעזר בכתבה הזו, או באחד מהמון סרטוני היוטיוב להסרה ביתית של לק ג'ל, ולחלום על ימים מטופחים ושקטים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully