וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניסוי הגאוני הזה יראה לילדים (ולהורים) כמה חשוב לשטוף ידיים

מורה בבית ספר יסודי באיידהו שבארה"ב ערכה ניסוי מדעי שסוחף את הרשת. האמצעים - 5 פרוסות לחם, המטרה - לגרום לילדים לשטוף ידיים עם מים וסבון. אז מה היו התוצאות?

מייבש ידיים/צילום מסך

בוודיאו: מיבשיי הידיים מסוכנים יותר ממה שאתם חושבים

שטיפת ידיים היא דבר חשוב מאוד, במיוחד בעונה שכל הווירוסים ממלאים את חלל האוויר. אבל איך מעבירים את המסר עד כמה הפעולה הזו חשובה, כשמדובר בילדים, ואפילו בהורים שלהם. דיין רוברטסון, מורה מבית הספר היסודי "דיסקברי" במפלי איידהו הראתה לאחרונה לעולם כולו איך עושים את זה בעזרת כמה פרוסות של לחם.

יחד עם עמיתה ג'ראלי מטקאלף, מומחה להתנהגות, קיימה רוברטסון את הניסוי המדעי הפשוט הזה: הם ביקשו מהילדים שהיו עם רמות שונות של ניקיון בידיים, לגעת בחתיכות של לחם לבן רגיל שנפרסו מאותו כיכר באותו היום. לאחר מכן, הם אטמו את הלחם בשקיות ניילון ורוקנו אותן מאוויר כדי לראות מה יקרה חודש לאחר מכן.

ככה הניסוי נראה

"לקחנו לחם טרי ונתנו לילדים לגעת בו", מסביר מטקאלף בפוסט פייסבוק ויראלי ששותף על ידי עשרות אלפי אנשים. "פרסנו פרוסה אחת ללא נגיעה. אחת עם ידיים לא רחוצות. אחת שנגעו בה אחרי חיטוי ידיים. אחת שנגעו בה עם ידיים שטופות במים חמים וסבון. "ואז החלטנו למרוח חתיכה אחת של לחם על כל הטאבלטים בכיתה". מדובר על ניסוי ידוע שמופיע באתר של בית החולים לילדים C.S. Mott Children's Hospital במישיגן.

הדגימה הזו כפי שאפשר לראות לא שרדה יפה. למעשה, אף אחת מפרוסות הלחם האחרות לא שרדו ללא עובש, למעט הפרוסה שנגעו בה לאחר ששטפו ידיים עם סבון ומים, וזו ששימשה כקבוצת הבקרה, נפרסה והוכנה במהירות ללא מגע לתוך שקית. אפילו הפרוסה שנגעו בה לאחר שימוש במחטא ידיים לא שרדה ללא עובש, מה שמוכיח כי מחטא ידיים אינו תחליף לשטיפת ידיים במים וסבון.

פרוסה שנגעה בטאבלטים שבכיתה

פרוסה שלא נגעו בה

פרוסה שנגעו בה בידיים מלוכלכות

פרוסה שנגעו בה אחרי שטיפת ידיים במים וסבון

פרוסה שנגעו בה אחרי שימוש במחטא ידיים

למרבה הצער, מחקרים מראים שלמרות כל הסיבות הללו לשטוף נכון את הידיים, המון אנשים לא עוקבים אחריהם, ואפילו כשהם מנסים, הם לרוב לא שוטפים את הידיים בצורה מספקת.

למרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעה (CDC) יש הוראות פשוטות לשטיפת הידיים:

• יש להרטיב את כפות הידיים במים זורמים נקיים (חמים או קרים, זה לא משנה), לסגור את הברז ולמרוח עליהן סבון.

• לשפשף את הידיים המרוחות בסבון כדי להקציף אותן - לא לוותר על גב כף היד, בין האצבעות ומתחת לציפורניים. קרצוף הידיים אמור להימשך לפחות 20 שניות.

• לשטוף את הידיים היטב תחת מים זורמים נקיים.

• לסיום, יש לייבש את הידיים - במגבת נקייה או באוויר.

"התלמידים חשבו שזה דוחה", אמרה רוברטסון. "הם באמת שינו את הרגלי שטיפת הידיים שלהם. הם הבינו כי מחטא ידיים לא מבטל את שטיפת הידיים והם צריכים להשתמש בסבון ומים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully