וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ל אלכוהולי או שטיפת ידיים בסבון - מה ישמור עליכם משפעת?

מגיפת השפעת היא אחד מהאיומים המפחידים שצצים בכל שנה בחורף, ולמרבה הצער היא גם גובה קורבנות. ניסוי חדש בדק את היעילות של ג'ל חיטוי מול שטיפת ידיים בסבון בהעלמת הנגיפים מידיהם של חולים בנגיף. אלה התוצאות

שטיפת ידיים עם סבון. ShutterStock
עדיף בשיטה האולד סקול. אישה שוטפת ידיים/ShutterStock

עונת השפעת בפתח, ועל פי דיווחים היא הולכת להיות השנה קטלנית מבעבר. למרבה המזל - יש לכם מה לעשות בנושא: אתם יכולים להתחסן (זה אפילו מומלץ), ואתם יכולים לשמור על היגיינה כדי לא להידבק. אבל מה הדרך הטובה ביותר לעשות את זה?

בניסוי שפורסם לאחרונה נטען כי אנשי בריאות בבתי חולים המשתמשים בג'ל לחיטוי ידיים בין מטופלים עשויים להפיץ חיידקי שפעת יותר מאשר אלו שלוקחים את הזמן ושוטפים ידיים. הסיבה לכך היא כי ריר טרי מחולים נגועים מפריע ליכולתו של האלכוהול בחיטוי הידיים להגיע לריכוזים הנדרשים כדי להשבית את נגיף השפעת, כך מדווחים החוקרים ב-mSphere.

בעבר, הוכח שלשפשוף ידיים בג'ל חיטוי ובשטיפת ידיים יש השפעות חיטוי דומות כנגד נגיפי שפעת, אמר ד"ר ריוחי הירוז, חוקר מחלות זיהומיות באוניברסיטת רפובליקת מחוז קיוטו ביפן שהוביל את המחקר. "עם זאת, במחקר זה אנו מראים כי התכונות הפיזיקליות של הריר מגנות על נגיף שפעת A מפני חיסול על ידי נוזל חיטוי מבוסס אתנול", אמר הירוז לסוכנות הידיעות רויטרס, "זה מגביר את הסיכון להעברת נגיף שפעת פעיל, וכן מעכב את מיגור הזיהומים בבתי החולים".

החוקרים ערכו סדרת בדיקות מעבדה והדמיות ממוחשבות בכדי לבחון כמה נגיף שפעת A נותר פעיל לאחר חשיפה הן לחיטוי מבוסס אתנול והן לשטיפת ידיים עם חומרי ניקוי מחטאים. שפעת A היא הצורה הנפוצה ביותר של שפעת עונתית.

נגיף שפעת תחת המיקרוסקופ. ShutterStock
להסיר או לחסל את החיידקים? נגיף שפעת/ShutterStock

כדי לראות כיצד הריר עשוי להקשות על המאבק בשפעת, החוקרים טבלו את אצבעות המתנדבים בריר או בתמיסת מלח המכילה את נגיף השפעת. לאחר מכן הם בדקו כמה זמן לקח להשבית את הנגיף כדי שהוא כבר לא יהיה מדבק.

ג'ל ניקוי המבוסס על אתנול הצליח להשמיד את נגיף השפעת בתמיסת מלח תוך 30 שניות. הוא גם השבית את נגיף השפעת בריר מיובש תוך קצת פחות מ-8 שניות. אבל בריר לח זה לקח כמעט שלוש דקות. החוקרים גילו כי המפתח ליעילות היה להגיע לריכוז אלכוהול של קצת יותר מ-30 אחוזים, מה שקרה לאט יותר בג'ל החיטוי. הם מצאו כי נגיף שפעת שהיה מצוי בריר רטוב של חולים נגועים נהרס לחלוטין אחרי 4 דקות בשימוש בג'ל, זאת לעומת 30 שניות בלבד שלקח עם שטיפת ידיים.

תוצאות אלה מצביעות על כך שעד שהריר המזוהם התייבש לחלוטין, נגיף השפעת הפעיל יכול להישאר על הידיים והאצבעות גם לאחר השימוש בג'ל לחיטוי ידיים, מסכם צוות המחקר. שטיפת ידיים, לעומת זאת, יכולה להרוס ביעילות את נגיף השפעת בריר רטוב וגם יבש, כך הראו הבדיקות.

אז מה עדיף?

"שטיפת ידיים היא הגישה הטובה ביותר כאשר הידיים מלאות בחיידקים, מכיוון שג'ל לחיטוי על בסיס אלכוהול אינו מסיר פיזית את החומרים האורגנים", אמרה לאתר רויטרס איליין לרסון, חוקרת בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת קולומביה בניו יורק. "שטיפת ידיים היא השיטה הטובה ביותר להסרת החיידקים מהידיים, ולא דווקא לחיסולם", הוסיפה לארסון, שלא הייתה מעורבת במחקר.

"אלכוהול הוא טוב יותר ומהיר יותר להריגת חיידקים, אך לא לסלק לכלוך, שאריות או חומר אורגני. עם זאת, ברור כי האפשרות הטובה ביותר היא כיור, מים וחומרים נקיים (סבון, מגבות), אך הם אינם זמינים לנו תמיד", היא סיכמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully