וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם צריך לשטוף ידיים גם אחרי פיפי?

23.12.2018 / 10:02

זאת אולי הפעולה הכי פשוטה שיש אבל משום מה רבים מדלגים עליה כשהם נכנסים לביקור קצר בשירותים הביתיים. האם שטיפת ידיים אחרי כל ביקור בנוחיות באמת הכרחית? האמת מלחיצה למדי

שטיפת ידיים עם סבון. ShutterStock
רק תחשבו על כל על כל המטבעות, כפתורים ודלתות מלוכלכים שנגעתם בהם במהלך היום. שטיפת ידיים בשירותים/ShutterStock

הנוהל במקרים האלה קבוע: כל ביקור בשירותים מסתיים בשטיפת ידיים, נכון? אמממ מסתבר שלא תמיד. יש כאלה (בעיקר גברים) שמדלגים על הכיור אם הם עשו רק פיפי קטן בבית (ולא בשירותים ציבוריים רחמנא לצלן). בדרך כלל אנחנו מעדיפים לא לשפוט, אבל במקרה הזה מדובר בטעות רצינית.

"האדם הממוצע נחשף מדי יום למיליוני חיידקים, והמערכת החיסונית של הגוף יודעת להתמודד איתם", מסביר פיליפ טירנו, דוקטור למיקרוביולוגיה במרכז הרפואי לנגון בניו יורק. הפרטנרים ובני המשפחה שלכם נושאים מיקרואורגניזמים דומים, ואתם מעבירים ביניכם ללא הרף את החיידקים האלה, בעיקר בחדר השירותים.

עוד בנושא:
האם באמת חייבים לשטוף ידיים במים חמים?
כמה נשים היו צריכות למות כדי שרופאים יבינו שהם חייבים לשטוף ידיים?
הטעות הנפוצה והחמורה שאתם עושים בשירותים מסכנת את בריאותכם

אף שאתם תמיד מלאים בחיידקים, זה לא אומר שאתם יכולים לדלג על שטיפת ידיים בבית או שאף פעם לא תחלו מהחיידקים שמסתובבים סביבכם. כשאתם בשירותים הפרטיים שלכם, חלקיקי צואה קטנים עלולים למצוא את דרכם לכפות הידיים שלכם והבגדים אחר הדחת המים. חלקיקים אלו עלולים להכיל בין היתר חיידקים כמו אי קולי, שיגלה, סטרפטוקוקוס וסטפילוקוקוס. משם, הדרך לזיהום קצרה.

גבר משתין. ShutterStock
כן, גם אחרי פיפי. גבר משתין/ShutterStock

ואם כבר מדברים על אסלות, שרובנו לא מנקים באופן קבוע, הן גם קרקע פורייה לנגיפים שמקורם בצואה או קיא של אנשים שהשתמשו בהן לפניכם. אחרי שנוגעים בהן או במשטחים מזוהמים אחרים בשירותים, אנחנו עלולים לשים את היד בפה בשלב מאוחר יותר של היום ובכך להידבק בשלל מחלות שעלולות לגרום לשלשולים והקאות.

חיידקים שחיים במעיים, עלולים להדביק אתכם לא רק דרך הפה אלא גם דרך חתכים או איברים אחרים בגוף. כך למשל החיידק סטפילוקוקוס אוראוס (Staphylococcus aureus) חיידק שמצוי באפם או בעורם של כמעט שליש מהאנשים הבריאים, עלול להחליש את המערכת החיסונית אם הוא חודר לגוף באמצעות חתך או פצע פתוח.

רוצים סיבה נוספת לשטוף ידיים? קבלו. פריטים אחרים בחדר האמבטיה, כמו גליל נייר טואלט למשל, יהיו הרבה יותר עמוסים בחיידקים מאשר מושב האסלה עצמו. ועוד לא דיברנו על חיידקים נוספים שאתם אוספים כשאתם יוצאים מגבולות הבית מאנשים, חפצים ואירועים בהם נתקלתם במהלך כל היום. חשבו על כל אותן הפעמים שנכנסתם לשירותים, לחצתם על כפתורי המעלית, מעקות באוטובוס, אספתם מטבעות והקלדתם על מקלדות שנוקו אולי בפסח תשע"ו. ועוד לא הזכרנו את העובדה שבעונה הזאת של השנה, משתעלים ומתעטשים עליכם ללא הפסקה.

עוד באותו נושא

סוף על הקטינו: כך תבחרו את התא הכי נקי בשירותים ציבוריים

לכתבה המלאה
נוזל חיטוי. ShutterStock
בהעדר סבון, גם חומר חיטוי על בסיס אלכוהול יעשה את העבודה. מתקן לחיטוי ידיים/ShutterStock

אם נשתמש בפרפרזה על פרסומת ידועה, כשאתם לא שוטפים ידיים בשירותים - גם החבר שלכם, והחברה של החבר שלכם, והחבר שלה מסתכנים בזיהום מחיידקים. אתם מגדילים את הסיכון שבני ביתכם יצטננו בגלל חיידקים ש"סחבתם" אתכם מהעבודה וזה אנוכי גם כלפי הקולגות שלכם: הם אינם חסינים מפני החיידקים ששורצים בחדר האמבטיה הביתי שלכם, כך ששטיפת ידיכם תגן גם עליהם.

במחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת מישיגן בשנת 2013 נמצא כי רק 5 אחוזים מהאנשים שוטפים את ידיהם באופן תקין לאחר יציאה מהשירותים. אז מהי הדרך הנכונה? הדרך הכי טובה לשטוף את הידיים כוללת הדחה במים וסבון למשך מינימום של 20 שניות - הזמן שייקח לשיר פעמיים "יום הולדת שמח". ד"ר טירנו ממליץ להקפיד לשפשף את שני הצדדים של הידיים, בין האצבעות ומתחת לציפורניים. ואם נגמר לכם הסבון זה לא תירוץ לדלג על הטקס (האובססיבי קמעה). המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) ממליץ להצטייד בחומר חיטוי מבוסס על אלכוהול. מספיקה כמות בגודל של מטבע שתרטיב את הידיים ותאפשר לקסם לעבוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully