וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 מיתוסים על מחלות חורף שהגיע הזמן להפריך

ד"ר יסמין מאור, מאמר אורח

2.11.2018 / 7:32

לא ברור למה, אבל בישראל 2018 יש עדיין אנשים שנמנעים מחיסונים בגלל סיבות ממש אבל ממש לא נכונות. האם רק קשישים צריכים להתחסן נגד דלקת ריאות, למה כולנו טועים לחשוב שהחיסון נגד שפעת יהפוך אותנו לחולים אחריו ,ולמה באמת בחורף חולים יותר?

צילום: אבי כהן, עריכה: אביב אירגז

בסרטון: חברי מערכת וואלה! מנדבים את גופם כדי שתלכו סוף סוף להתחסן

בואו נודה על האמת, דלקת ריאות ושפעת סובלות מתדמית בעייתית, והן לא תמיד נלקחות בחשבון כשאנחנו נערכים לימי החורף הקרים. למרות הסכנה הגדולה שנשקפת מהן והקלות בה ניתן להימנע מהן, רובנו לא ממהרים להתחסן כי אנחנו טועים לחשוב שהן מחלות שתוקפות בעיקר קשישים או מי שבריאותו רופפת גם ככה בגלל מחלות רקע.

למעשה, שתי המחלות יכולות לתקוף את רוב האוכלוסייה ולגרום לנזק של ממש שרצוי מאוד להימנע ממנו. כדי שתוכלו להיערך מבעוד מועד לעונה הקרה ולוודא שהשנה תצליחו סוף סוף לפסוח על ימי החורף הקשים, החלטנו להפריך את המיתוסים העיקריים שקשורים לשתי המחלות.

עוד בנושא:
אחת ולתמיד: איך בדיוק אפשר להבדיל בין שפעת לצינון?
מאכלים (ומשקאות) שמומלץ לכם לאכול בזמן שפעת
בין שפעת לדלקת גרון: מדריך מחלות החורף השלם

שפעת ודלקת ריאות הן מחלות דומות שמחלימים מהן מהר

לא נכון.
המחלות האלה עלולות לגרום לסיבוכים שונים בקרב מבוגרים ואנשים עם מחלות כרוניות שנמצאים בסיכון מוגבר לחלות בשפעת ודלקת ריאות. שפעת נגרמת על ידי וירוס האינפולאנזה ומתבטאת בנזלת, שיעול, חום, חולשה וכאבי שרירים. השפעת עלולה להסתבך ולגרום לסיבוכים קשים כמו דלקת ריאות.

עוד באותו נושא

זו באמת הדרך היחידה לעבור את החורף הזה בריאים

לכתבה המלאה
אישה משתעלת ושמה יד. ShutterStock
דלקת ריאות היא אחד מגורמי המוות המובילים בישראל. אישה חולה משתעלת/ShutterStock

דלקת ריאות, שהיא סיבוך של שפעת, היא בין גורמי המוות המובילים בישראל בעיקר בקרב מבוגרים עם מחלות רקע. דלקת ריאות נגרמת כתוצאה של כמה וירוסים או חיידקים שחודרים לדרכי הנשימה וגורמים לתהליך דלקתי בבועיות הריאות. המחלה מתבטאת בקשיי נשימה, חום, שיעול וכאבי חזה ועלולה להתפשט לשאר רקמות הגוף ולהביא לאי ספיקה נשימתית.

דלקת ריאות היא מחלה של מבוגרים

לא נכון.
דלקת ריאות יכולה לתקוף בכל גיל, ולכל גיל יש את המחוללים האופייניים לו. למשל, במבוגרים אחד המחוללים העיקריים הוא חיידק הסטרפטוקוק פנאומוניה (הקרוי גם פנאומוקוק). בכל קבוצת גיל קיימת קבוצת סיכון המאופיינת על ידי חיידקים נוספים שיש לקחת בחשבון בעת מתן הטיפול.

ילדה משתעלת בבדיקת רופאה. ShutterStock
כל קבוצות הגיל יכולות לחלות בשפעת ובדלקת ריאות. ילדה אצל רופא/ShutterStock

לפיכך, אצל אנשים מבוגרים או כאלו שמצויים בקבוצות סיכון מיוחדות, מומלץ להקפיד להתחסן כנגד שפעת וכנגד שני הסוגים של דלקת הריאות הנגרמת מחיידק הפנמוקוק. חיסונים אלו מקטינים באופן משמעותי את שיעור התחלואה והתמותה מדלקת ריאות.

הקור גורם לשפעת ולדלקת ריאות

לא נכון.
הגענו לאחד המיתוסים העיקריים שמשום מה כולנו ממשיכים להאמין בו. הקור לכשעצמו לא גורם לשפעת או דלקת ריאות, אך הוא מקל על נגיפי השפעת לשגשג ולהתפשט, מה שמוביל לעלייה במקרי השפעת בעונה זו. מכיוון ששפעת עלולה להוביל לדלקת ריאות, שגשוג נגיפי השפעת "תורם" בסופו של דבר גם לעלייה במקרי דלקת הריאות.

סיבה חשובה נוספת לשכיחות הגבוהה של מקרי השפעת ודלקת הריאות בחורף היא הנטייה של בני אדם להצטופף יחדיו בעונה זו במקומות סגורים ולא מאווררים. לכן, כדאי להקפיד על אוורור החדרים בהם אתם מצויים.

חשוב להתחסן מדי שנה

בשפעת - כן, בדלקת ריאות - לא
נגיפי השפעת משתנים מדי שנה. בהתאם לכך, משתנה גם הרכב החיסון לשפעת משנה לשנה, וזאת בהתאם להערכות ארגון הבריאות העולמי באשר לזני הנגיפים שעלולים לגרום לתחלואת שפעת בחורף זה. בנוסף, מכיוון שיעילותו של חיסון השפעת דועכת יחסית במהירות, מומלץ להתחסן שוב כעבור שנה.

אילוסטרציה חיסונים חיסון וירוס. ShutterStock
הרכב החיסון נגד שפעת משתנה בכל שנה וחשוב להקפיד לחדשו בכל חורף. וירוס/ShutterStock

לעומת זאת, הזנים העיקריים של חיידק הפנומוקוק - הגורם המוביל לדלקת ריאות - אינם משתנים בתדירות גבוהה ולכן יש להתחסן נגד המחלה רק אחת למספר שנים. נגד דלקת הריאות יש שני חיסונים שונים שמומלץ לקחת: חיסון ותיק בשם פנאומווקס 23, הפועל נגד 23 זנים נפוצים של הפנוימוקוק, וחיסון חדש ומתקדם בשם פרבנר 13, שפועל נגד 13 זנים של החיידק.

אם התחסנתי אני בטוח אחלה

לא נכון.
רק חיסונים המכילים נגיפים מוחלשים יכולים להביא למחלה קלה אחריהם. מכיוון שהחיסונים בזריקה נגד שפעת והחיסונים נגד דלקת ריאות מכילים נגיפים מומתים - נגיפים שנוטרלו בעת תהליך הרכבת החיסון - תחלואה בשפעת או בדלקת ריאות אינן נכללות בתופעות הלוואי שלהן.

אישה בהריון מקבלת חיסון. ShutterStock
החיסון חשוב במיוחד לנשים בהריון. אישה בהריון מתחסנת/ShutterStock

עם זאת, החיסונים עלולים לגרום לעליית חום קלה ב-24 שעות שלאחר קבלת החיסון. במקרים כאלה אין צורך בטיפול כלשהו מעבר לאקמול ומנוחה. חשוב לזכור שבחורף אנחנו עלולים להידבק גם בנגיפים אחרים שאינם קשורים לשפעת, שגורמים להצטננויות, דבר שעלול לבלבל ולטעת בנו את המחשבה המוטעית שההצטננות נובעת מהחיסון.

הכי טוב להתחסן בסתיו

בשפעת - כן, בדלקת ריאות - לא.
מכיוון שהחיסונים לדלקת ריאות אפקטיביים למספר רב של שנים, אין חשיבות לחודש ועונה הוא ניתן. באשר לשפעת, עדיף להתחסן נגד המחלה עוד בעונת הסתיו שכן החיסון מקנה הגנה רק כשבועיים או שלושה לאחר קבלתו. מאחר שמגפת השפעת עודנה כאן וכך גם דלקת הריאות, מי שטרם התחסן, ובפרט מי שבקבוצת הסיכון, מומלץ שיעשה זאת כעת.


ד"ר יסמין מאור היא מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומניעת זיהומים במרכז הרפואי וולפסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully