פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      5 השפעות מוזרות של תזונה בריאה שאף אחד לא מדבר עליהן

      אנחנו רוצים להאמין שברגע שנשנה את התזונה ונהפוך את התפריט לבריא יותר, פתאום כל הבעיות ייפתרו באורח פלא. אבל בחיים כמו בחיים, שום דבר לא מושלם וגם לאכילה בריאה יש השלכות שהיינו שמחים לוותר עליהן

      5 השפעות מוזרות של תזונה בריאה שאף אחד לא מדבר עליהן

      בווידיאו: מנת יתר של ברוקולי וקייל כמעט גרמה לאישה להתעוור

      כשסוף סוף מקבלים את ההחלטה להתחיל לאכול בריא יותר, מרוקנים את הארונות מממתקים וקונים סטוקים של מזונות על, הנטייה היא להאמין שמעכשיו הכול ייראה טוב ופשוט יותר. המספר על המשקל ירד, נפסיק להתנשף במדרגות ואפילו נצליח לטשטש את החרדה והדיכאון. אכן, כל הנבואות המבטיחות האלו יכולות להתממש עם שינוי משמעותי בהרגלי התזונה, אך לצד כל אלו, לשינוי הזה צפויות להיות עוד כמה תופעות לוואי שבדרך כלל לא מרבים לדבר עליהם.

      עוד בנושא:
      אופסי: מאכלים שגורמים לתופעות לא נעימות בגוף
      האם אכילת פירות עוזרת לירידה במשקל?
      אכילת תפריט עשיר בירקות, פירות ודגנים מלאים יכולה למנוע דיכאון

      אז רגע לפני שאתם עושים את השינוי הגדול הזה באורח החיים, חשוב לדעת בדיוק למה אתם נכנסים. כמובן שהתופעות המשונות שברשימה לא אמורות להוציא לכם את הרוח מהמפרשים ולהניא אתכם מלקבל החלטות בריאות יותר, אך ההיכרות עם השינוי החיוני הזה על כלל מרכיביו בהחלט יכול להפוך את התהליך לקצת פחות מפחיד ולהרבה יותר מהנה ואפקטיבי. הנה 6 שינויים שעשויים לקרות גם לכם כשתתחילו לאכול בריא יותר.

      1. היציאות כבר לא יהיו כמו פעם

      אחד מהמרכיבים החשובים ביותר בתזונה בריאה הוא מגוון רחב של פירות וירקות. אם אתם מתכננים למלא את הגוף בפצצות הבריאות האלה, כדאי שתבינו שהתהליך לא חף מהשפעות שליליות. הכמות הגדולה של הסיבים התזונתיים מהפירות, בייחוד אם הגוף לא רגיל לכמויות כאלה, עלולה לשנות את הרכב הצואה שלכם ולהפוך אותה לרכה יותר בשלבים הראשונים. ואם לא שותים מספיק מים לצד הפירות והירקות, הסיבים אף עלולים לגרום לעצירות.

      סלט אבוקדו וגבינה (ShutterStock)
      כמה בריא, ככה עושה עצירות. סלט עם אבוקדו ועגבניות (צילום: shutterstock)

      מה עושים? כמובן שחשוב לאכול פירות וירקות, אך מומלץ גם להקפיד על שתיית כמות מספקת של מים בכל יום לצדם. הסיבים סופחים את המים והשילוב בין השניים משפר את היציאות.

      2. רמת הסטרס תעלה

      רק כשנכנסים למשטר של תזונה נכונה מבינים כמה השקעה ואנרגיה הוא דורש מאיתנו. בין אם זה להכין ארוחות מראש בסוף השבוע, לחפש את חומרי הגלם האיכותיים ביותר, לגרום למנות הבריאות להיראות אטרקטיביות יותר בעבור הילדים ובעיקר לספור קלוריות ולחשוב על כל נגיסה שאנחנו לוקחים. במצב כזה, טבעי להרגיש מוצפים ולחוצים, בייחוד בשלבים הראשונים. ההשקעה הזאת באה במקרים רבים על חשבון הזמן הפנוי שבו אנחנו אמורים להירגע ולתת מנוח למחשבות הטורדניות.

      איש מוחץ כדור לחץ (ShutterStock)
      טבעי להרגיש מוצפים ולחוצים. אדם מועך כדור לחץ (אילוסטרציה: shutterstock)

      מה עושים? כמו בכל מקרה של התמודדות עם לחץ, הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא פשוט לנהל את הזמן בצורה טובה יותר. המוח שלנו אוהב רשימות ולכן מומלץ להכין טבלה של המשימות הקשורות בשיפור התזונה, להחליט מתי נבצע כל פעולה וכמובן להשתדל להשאיר גם זמן פנוי. עצם הכנת הרשימה, כך מדגישים פסיכולוגים רבים, כבר תפחית משמעותית את הלחץ הקשור לנושא. בנוסף, מומלץ להשתמש באפליקציה שתעזור בספירת הקלוריות ותסיר עוד דאגה אחת מליבכם.

      3. רעשים מביכים יבקעו מהבטן

      באופן די אירוני, כמה מהירקות הכי בריאים ובהם ברוקולי, כרוב, כרובית וכרוב ניצנים הם גם אלו שגורמים להכי הרבה גזים וכאבי בטן. הירקות האלה, ממשפחת המצליבים, אמנם הוכחו במחקרים כבעלי תכונות הנלחמות בסרטן, אך המלחמה הזאת בהחלט לא מתבצעת בשקט. אכילתם גורמת במקרים רבים לגזים, להתכווצויות ולנפיחות בבטן.

      ברוקולי בקערה (ShutterStock)
      הירקות המצליבים עושים הכי הרבה רעש. ברוקולי (צילום: Shutterstock)

      מה עושים? כמובן שלא כדאי לוותר לחלוטין על הירקות המצליבים, אל ניתן בהחלט לשלב אותם בתבשילים עם פטריות, פלפלים וברוקולי שיכולים להשיג הקלה כלשהי בתסמינים. ניתן גם להשתמש בכדורי פחם הסופחים את הגזים בחלל הבטן ומשפרים את התחושה הכללית באזור הרגיש.

      4. המשקל יעלה

      טרנדים בריאותיים רבים כוללים כמויות גבוהות של פירות וירקות, חטיפי אנרגיה, שייקים מרעננים וצריכת שומנים בריאים יותר. חלק מהאנשים לא מבינים שלמרות שפירות נחשבים למאכלים עם מגוון יתרונות בריאותיים, הם במקרים רבים גם מלאים בסוכר והערך הקלורי שלהם גבוה. דוגמה קלאסית לכך היא שמן הקוקוס, שחלק מהאנשים רואים בו מוצר בריאות מנצח ובשנה האחרונה פרסם ארגון הלב האמריקני אזהרה מפניו וקבע כי הוא מסוכן לבריאות כמו חמאה. גם שייקים ויוגורטים למיניהם מכילים כמויות גבוהות של סוכר או תחליפים שעלולים להזיק לבריאות.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      שלבו פעילות גופנית. אישה עומדת על משקל (צילום: Shutterstock)

      מה עושים? העלייה הלא צפויה במשקל עלולה להיגרם כתוצאה מחוסר מודעות למרכיבים של המאכלים שאנחנו מכניסים לגופנו. חשוב להכיר את הערכים האלו ולשלב את שיפור התזונה עם פעילות גופנית ועם שתייה מרובה של מים.

      5. הנפש לא תעמוד בעומס

      בכל כמה ימים אנחנו נחשפים לדיאטה חדשה עם הבטחה מדהימה להיות הראשונה שבאמת תצליחו לעמוד בה. דיאטות צום, טבעונאות המבוססת על אכילת מזונות נאים וגולמיים ואפילו דיאטות שבהן מתנזרים מקבוצת מזון שלמה - כל אלו מסוכנות לבריאות וכמו כל מלחמה עצמית, נידונות מראש לכישלון. אנשים רבים שנכנסים למשטרים אינטנסיביים כאלו עלולים לבודד את עצמם חברתית מחשש שאירועים חברתיים יגבירו את הפיתוי לשבור את הדיאטה, או להשתעמם ולשווע ליום שבו הם ינפצו את הכלים.

      דיאטה ים תיכונית (ShutterStock)
      לכו על תזונה מאוזנת. אבוקדו, אגוזים וסלמון (אילוסטרציה: shutetrstock)

      מה עושים? שיפור הבריאות הכללית וירידה במשקל מצריכות תכנון ארוך טווח ולכן עדיף להימנע מדיאטות טרנדיות שמבטיחות תוצאות מידיות ולגבש תכנית שתוכלו גם ליהנות ממנה כדי לשפר את סיכויי ההצלחה. חשוב להבין שהגוף זקוק לכל קבוצות המזון - גם לפחמימות ולשומנים שרבים נמנעים מהם. ככל שהתזונה תהיה מאוזנת ועשירה יותר, כך גם הבריאות תשתפר והמשקל ירד.