וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 נזקים ששפשוף בעיניים יכול לעשות לכם

שפשוף העיניים אולי מספק הקלה זמנית, אך כשהוא מתמשך וחוזר על עצמו הוא עלול להגביר את הסיכון לזיהום (רק תחשבו כמה חיידקים נמצאים על האצבעות שלכם בכל רגע נתון), לגרום לנזק או להחמיר את המצב שהפריע לכם במקור

גיף של עין מאופרת של אישה נפתחת. Giphy
שפשוף העיניים מאט את פעימות הלב ומפיג מתחים. גיף עין נפתחת/Giphy

למרות שבימי הקורונה אמרו לנו שוב ושוב להימנע ממגע עם העיניים, לפעמים זה פשוט בלתי נשלט. אחרי יום עבודה ארוך מול מסך, שהות בקרבת פריחה אביבית אלרגנית או סתם מתוך עייפות - אנחנו משפשפים את העיניים מתוך אינסטינקט ומחשבה שזה מה שיעלים את התחושה המציקה של יובש או גירוד. אפילו יש לזה הצדקה ביולוגית: שפשוף העיניים ממריץ את עצב התועה (ואגוס) בגולגולת שלנו, מה שיכול להאט את פעימות הלב ולהפיג מתחים.

עם זאת, שפשוף עיניים לעתים קרובות מדי, ובאופן נמרץ מדי, עלול גם לגרום למחלות עיניים, להחמיר מצבים קיימים ולהגדיל את הסיכון לזיהום.

הנה חמישה דברים ששפשוף נמרץ בעיניים עלול לגרום:

1. יכול להוביל לעיניים אדומות ועיגולים שחורים

נתחיל בדאגות הפשוטות יותר, לכאורה - בעיות קוסמטיות. שפשוף חזק מדי של העיניים עלול לגרום לכלי דם זעירים בעיניים להישבר, וכך הן יראו אדומות ושטופות דם.

בנוסף, עיגולים כהים יכולים להופיע כתוצאה מדלקת שנגרמת משפשוף עפעפיים מתמשך. שמה הרשמי של התופעה הוא היפרפיגמנטציה פרי-אורביטלית וצבעה "השחור" נגרם מכך ששכבת העור מתחת לעיניים דקה במיוחד, וניתן לראות דרכה את כלי הדם מתחת לעור. התכונות הפיזיקליות של שילוב של העור, הדם והעומק של כלי הדם מתחת לעור גורמות להם להיראות כהים והעין קולטת את גווני הכחול והירוק.

אלרגיה בעיניים. ShutterStock
שפשוף חזק מדי עלול לשבור כלי דם זעירים בעין. עין אדומה/ShutterStock

2. מגביר את הסיכון למחלות עיניים חמורות

שפשוף עיניים כרוני יכול לגרום להחלשת הקרנית ולעיוות המכונה קרטוקונוס - ובעברית "קרנית חרוטית" - מחלת עיניים הגורמת לעיוות הדרגתי של הקרנית, כך שהיא הופכת דקיקה ומתקמרת בהדרגה ומשנה את צורתה מצורה סימטרית למעין חרוט (קונוס). התוצאה היא ראייה מטושטשת ומעוותת. המחלה נגרמת ברוב המקרים כתוצאה מגנטיקה אך במקרים מסוימים היא יכולה להיגרם בעקבות דלקות עיניים כרוניות, או דלקת אביבית שתוקפת בעיקר ילדים, ואחד מאפיוניה זה גרד תמידי הגורם לשפשף את העין.

אם אתם כבר סובלים מגלאוקומה, השפשוף עלול להחמיר אותה. גלאוקומה נגרמת לרוב כתוצאה מעלייה בלחץ בתוך העין, המכונה לחץ תוך עיני (IOP). לחץ זה יכול לפגוע בעצב הראיה ובסופו של דבר לגרום לאובדן ראייה. שפשוף העיניים יכול להעלות את הלחץ בתוך העין, ועבור חולים הנוטלים תרופות נגד המחלה מדובר באתגר של ממש כיוון שהתרופות עשויות לגרום להן להרגיש גרד.

3. עלול להחמיר את קוצר הראייה שלכם

אנשים שסובלים מקוצר ראיה פרוגרסיבי - הידוע גם כמיופיה (מצב שבו עצמים קרובים נראים בבירור, בעוד שעצמים רחוקים נראים מטושטשים), עשויים לגלות ששפשוף עיניים מוביל לראייה גרועה יותר. במיופיה, גלגל העין שאמור להיות עגול מעט מוארך, מה שאומר שהרשתית מתרחקת וכך נוצר קוצר הראייה. במקרים חמורים, העיוות מותח את החלקים הפנימיים של העין, מה שמעלה את הסיכון להיפרדות רשתית, קטרקט, גלאוקומה ואפילו עיוורון.

המצב נעשה נפוץ יותר ויותר במהלך העשורים האחרונים. כמעט 9.6 מיליון אנשים הם מה שמכונה קוצר ראייה מאוד והראייה שלהם נוטה להחמיר עם הזמן. על פי ההערכות, מחצית מהצעירים בארה"ב ובאירופה סובלים מהבעיה, וכשליש מהאוכלוסייה הכללית בעולם (2.5 מיליארד אנשים) מושפעים או יושפעו מליקוי הראייה כבר בעשור הנוכחי.

אישה משפשפת עיניים ומחזיקה משקפיים. ShutterStock
בעשורים האחרונים הפך קוצר הראייה לנפוץ מאוד בעולם. אישה עם משקפיים משפשפת עיניים/ShutterStock

4. עלול לשרוט את הקרנית

הקרנית היא החלק הקדמי של העין המכסה את הקשתית, האישון והלשכה הקדמית. הקרנית מספקת את רוב העוצמה האופטית של העין וביחד עם העדשה, אחראית הקרנית לשבירת האור ולפיכך יש לה חלק במיקוד הדמות.

ריס שנפל לתוך העין, גרגיר אבק, לכלוך או חרק קטן גורמים לתחושת גירוי של גוף זר בעין, שגורמת לנו לנסות להוציא אותו החוצה בשפשוף. הפעולה הזו דווקא יכולה להחמיר את המצב עד כדי שריטת הקרנית (ארוזיה) בעקבות קילוף של השכבה השטחית ביותר - האפיתל. בשל העצבוב הצפוף בקרנית השריטה גורמת לכאב ניכר, ובנוסף עלולה לגרום לדמעת וטשטוש ראיה. לרוב האפיתל מחלים לבד ואפשר להסתפק בשטיפת העין בדמעות, מים או תמיסת מלח. אם זה לא מחלים, ניתן להשתמש בחבישה עם אנטיביוטיקה מקומית או בשימוש בעדשת מגע למשך מספר ימים.

5. עלול להפוך עת העפעף לרפוי ושמוט

לסיום, שפשוף העיניים יכול לפגוע לא רק בגלגלי העיניים ומה שבתוכם, אלא גם בעפעפיים שמעליהם. שפשופים לאורך זמן יכולים לגרום לעפעף לאבד גמישות. זו אמנם לא בעיה חמורה, אבל בהחלט לא נעימה. אם אתם ממש מרגישים דחף לשפשף ומתקשים להתאפר - נסו להפעיל על העין את אותה כמות לחץ שאתם מפעילים בייבוש הפנים במגבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully