פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      איך תוכלו להגן על בריאות העיניים מפני נזקי המסכים

      כולנו חשופים במשך היום והלילה למסכים. סמארטפונים, טאבלטים, מחשבים וטלוויזיות גורמים לנו לשקוע בהם במשך שעות מבלי לעצור. הבעיה מתחילה כשהם גורמים לבעיות ראייה. לאופטומטריסט יובל טוכשניידר יש כלים קלים ליישום שישמרו על העיניים שלכם

      אילוסטרציה שינה מיטה אישה סמארטפון טלפון סמס SMS (ShutterStock)
      אנחנו עם הסמארטפון מהרגע שאנחנו מתעוררים ועד שאנחנו נרדמים. אישה גולשת בסמארטפון במיטה (אילוסטרציה: shutterstock)

      לא צריך להיות מומחה כדי לדעת שאנחנו מוקפים במסכים בכל מקום. אנחנו מתהלכים עם טלפון חכם בכיס כמעט מהרגע בו אנחנו מתעוררים, עובדים במשך שעות ארוכות מול צג המחשב, מביטים בשלטי חוצות דיגיטליים בזמן שאנחנו ממתינים לאוטובוס או בפקק, ומקנחים בצפייה בסדרה האהובה עלינו בטלוויזיה לפני השינה. כל אלה עלולים לגרום להתדרדרות הראייה.

      "על פי ארגון הבריאות העולמי עד שנת 2050 חצי מתושבי כדור הארץ ירכיבו משקפיים, בין היתר בגלל ישיבה ממושכת מול מסכים", מזהיר יובל טוכשניידר, אופטומטריסט בכיר ברשת אופטיקנה. "בגלל צורת העבודה וסגנון החיים שמאפיינים את העידן המודרני, רבים סובלים מתסמונת ראיית המחשב (Computer Vision Syndrome), שנובעת משימוש ממושך ורציף במחשב ובמסכים שגורם לקוצר ראייה", הוא מוסיף.

      טוכשניידר מסביר שהתופעה לא פוסחת על אף אחד, גדולים וקטנים מגיעים אליו לחדר הבדיקות. "אם בעבר ניתן היה להבחין בילד אחד או בשניים בכיתה מרכיבים משקפיים, הרי שהיום אפשר לראות לפחות עשרה שמחזיקים בזוג. העולם הפך למתוחכם יותר, אך יש לכך מחיר. אוכלוסיות אקדמיות סובלות יותר מבעיות ראייה בגלל חדירת המסכים לחייהן והן צריכות להיות מודעות לפתרונות".
      אף שקשה לחמוק מהם, אפשר לצמצם את השפעות הצפייה הממושכת במסכים על הראייה, איכות השינה והריכוז. הנה מספר כלים פשוטים שישמרו על בריאות העין:

      עייף במשרד (ShutterStock)
      פעם ב-20 דקות תנו לעין קצת מנוחה (אילוסטרציה: shutterstock)

      20/20/20
      צפייה ממושכת במסך גורמת לעין להתמקד ולהתאמץ הרבה יותר ממה שהיא אמורה. אחת הדרכים היעילות למניעת מיופיה (Myopia), כלומר התפתחות קוצר ראייה בעקבות מאמץ, היא באמצעות תרגיל פשוט שמחייב את מי שעובד מול מחשב באופן קבוע לעצור כל עשרים דקות כדי להביט במשך 20 שניות לפחות למרחק של 20 מטרים. טוכשניידר מסביר שכך ניתן להרפות את שרירי העין ולכן רצוי להקפיד על מנוחה שכזו באופן קבוע.

      גדול עדיף על קטן
      אם אתם נוהגים להעדיף צפייה בסרטים במחשב נייד במקום בטלוויזיה או שאתם עובדים עם הסמארטפון במקום עם הטאבלט שמאוחסן באופן קבוע בתיק שלכם, כדאי שתפסיקו ותעדיפו שימוש במסכים גדולים יותר. טוכשניידר מסביר שצפייה במסך קטן גורמת לאקומדציה, פעולה שמאמצת את העיניים וגורמת לעייפות. זכרו: ככל שהמרחב גדול יותר, כך העין מתאמצת פחות.

      תזכירו לעצמכם למצמץ
      "יש עובדים שכל כך שקועים במסך שלהם שאני ממליץ להם להצמיד פתק ליד המחשב שיזכיר להם כמה חשוב למצמץ", מתלוצץ טוכשניידר. צפייה ממושכת במסכים מפחיתה את הצורך הטבעי למצמץ. אילוץ העין לבצע את הפעולה באופן יזום כל שש או שבע שניות, יסייע ללחות שבעין לפעול וכך תמנע את היובש בה.

      אישה עם משקפיים (ShutterStock)
      יש עדשות שיכולות לצמצם את הפגיעה של האור הכחול שמוקרן מהמסכים (אילוסטרציה: shutterstock)

      מנוחה נכונה
      מסכי הטלפון הנייד, הטאבלטים, המחשב והטלוויזיה מפיצים קרינה של אור כחול. חשיפה ממושכת לאור הזה גורמת להיווצרות מולקולות רעילות בתאים רגישים בעיניים, מה שעלול לגרום לניוון מקולרי ולפגיעה בייצור הורמון השינה, המלטונין. מאחר שחשיפה לאור כזה משבשת את המנגנון הטבעי של הגוף, ממליץ המומחה להתנתק מהמסכים לפחות כשעה לפני השינה.

      בנוסף, כדאי להשתמש בעדשות שמונעות את הפגיעה של קרינת האור הכחול. "גם מי שלא מרכיב משקפי ראייה יכול להרכיב משקפיים עם עדשות בלו בלוקר", מסביר טוכשניידר. "כמו שכולם מרכיבים משקפי שמש שחוסמים את קרינת קרני ה-UV, כך רצוי להתגונן מפני האור הכחול שהמחשבים והמסכים פולטים באמצעותם. העדשות הללו מסננות בכ-99 אחוזים את הקרינה הכחולה ומונעות את שיבוש פעילות ההורמון החשוב בגופנו".

      סביבת עבודה מותאמת
      ישיבה נכונה מול מחשב בעבודה או בבית חשובה לא רק מסיבות אורתופדיות, היא גם מסייעת לשמור על בריאות העיניים. האופטומטריסט ממליץ שלא להזניח היבט זה מפני שהוא עשוי למנוע כאבי ראש, יובש בעיניים והתדרדרות באיכות הראייה. הקפידו לשבת במרחק שנע בין 50-70 ס"מ מצג המחשב, מרכז המסך אמור להיות נמוך בכ-7 ס"מ מתחת לאף ולא בגובה העיניים בניגוד למה שנהוג אולי לחשוב. כדאי לדאוג גם לתאורה ולוודא שהחדר אינו חשוך מדי ואין שמש ישירה שמקרינה על המסך.