וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו זה רשמי: הסמארטפון פוגע במוח אפילו בלי שתיגעו בו

4.7.2017 / 7:06

אומרים שככל שהטלפון שלנו נעשה חכם יותר, כך אנחנו נהיים פחות חכמים. כעת חוקרים אמריקאים טוענים שזה נכון הרבה יותר משאנחנו חושבים. מסתבר שאפילו לא צריך להשתמש בטלפון כדי לסבול מהנזקים שלו

מערכת וואלה! News

בווידאו: נזק נוסף ומבהיל של השימוש בסמארטפון

יושבים במשרד? הציצו רגע על העמיתים שלכם לעבודה ונסו לראות כמה מהסמארטפונים שלהם מונחים לידם על השולחן. הצורך התמוה הזה להרגיש בנוכחותו של המכשיר הסלולרי אולי עשוי להיראות כלא מזיק על פני השטח, אבל אם לשפוט לפי מחקר חדש בנושא, הוא עושה לכולנו יותר נזק מתועלת.

חוקרים מאוניברסיטת טקסס בארצות הברית ביקשו לבחון את ההשפעות של הסמארטפון על יכולת הריכוז של המשתמשים בו ועל פעילות המוח באופן כללי. זאת לאחר שמחקרים קודמים כבר הצביעו על כך שהוא מפחית את היכולות הקוגניטיביות. אולם, בניגוד למחקרים אחרים, בחנו החוקרים כיצד עצם נוכחותו של הסמארטפון בסביבה שלנו משפיע עלינו – אפילו בלי שנשתמש בו בפועל.

עוד בנושא:
לא רק כאב ראש: 5 כאבים נפוצים שנגרמים מהסמארטפון שלכם
תוציא את האייפון מהכיס: סמארטפונים פוגעים באיכות הזרע
לא מורידים את העיניים מהסמארטפון? זה הנזק שאתם גורמים לעצמכם

לטובת המחקר גויסו כמעט 800 מתנדבים. הם התבקשו להשתתף בשני ניסויים להערכת היכולת של המוח להשלים משימות קוגניטיביות מורכבות ולשמור על ריכוז לאורך זמן, כאשר הטלפון שלהם היה בקרבת המקום. כל המשתתפים הונחו להעביר את המכשיר הנייד למצב שקט, וחולקו לשלוש קבוצות: באחת הסמארטפון היה על השולחן לידם, בשנייה הוא היה בכיס או בתיק, ובשלישית הוא היה בחדר אחר.

סמארטפון על השולחן. ShutterStock
למה אנחנו תמיד חייבים לראות אותו בזווית של העין?/ShutterStock

התוצאות הראו כי אנשים שהמכשיר הנייד שלהם היה בחדר אחר תפקדו בצורה טובה בהרבה במבחנים מאלו שהטלפון היה מונח לידם, וקצת יותר טוב מאלו שהמכשיר היה מוסתר בכיסם. החוקרים אף ציינו כי "אפילו אנשים שמצליחים לשמור על ריכוז ולהתעלם מהפיתוי לבדוק את הטלפון שנמצא לידם, מראים צניחה ביכולות הקוגניטיביות רק מעצם העובדה שהטלפון נמצא בסביבה".

לא לחשוב על הפיל הוורוד

אחת התובנות המעניינות ביותר של עולם הפסיכולוגיה מציעה שהמוח שלנו לא יכול להתמודד עם פקודה שאומרת לא לחשוב על משהו מסוים. לדוגמה, אם יגידו לכם לא לחשוב על פיל ורוד – זה בדיוק מה שהמוח שלכם ידמיין באותו הרגע. גם במקרה של הסמארטפון, אתם יכולים לנסות להימנע ממחשבות עליו כדי לנסות להתרכז בצורה טובה יותר, אבל זה כנראה ייצור דווקא השפעה הפוכה.

"כשאתם מנסים להתרכז, האזור המודע במוח שלכם אמנם לא יחשוב על הסמארטפון", הסביר מוביל המחקר, פרופ' אדריאן ווארד. "אבל התהליך הבלתי מודע, שבו אתם מנסים שלא לחשוב עליו, דורש הרבה מהמשאבים הקוגניטיביים המוגבלים שלכם. זה מה שגורם לייבוש המוח".

ווארד מזהיר כי ככל שהתלות בסמארטפון גדולה יותר, כך ניכרת פגיעה רחבה יותר ביכולות הקוגניטיביות כתוצאה מהשימוש בו או מההימצאות בנוכחותו. מחקרים קודמים אף מצאו כי האור הכחול שבסמארטפון עלול לגרום לבעיות שינה כתוצאה משיבוש בהפרשת ההורמונים האחראיים על הרגעת הגוף, וכי המכשיר עלול לגרום לפגיעה בכישורים החברתיים, במצב הנפשי, בעיניים וביציבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully