וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוציא את האייפון מהכיס: סמארטפונים פוגעים באיכות הזרע

אחרי שנים של ספקולציות ומחקרים לא אחידים, מחקר מקיף שנערך בישראל קובע שקרינה מטלפונים סלולריים אכן מפחיתה את ריכוז הזרע לרמות לא תקינות. גורמי הסיכון: דיבור בזמן הטענה ונשיאת המכשיר בקרבת המפשעה

טלפון סלולרי. ShutterStock
רחוק מכיס המכנסיים/ShutterStock

עכשיו זה סופי: אחרי שנים של ספקולציות רפואיות סביב השפעת הטלפונים הסלולאריים על איכות הזרע של המשתמשים, מחקר ישראלי רחב היקף שנערך בפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט בטכניון ובמרכז הרפואי "כרמל" קובע - גברים המדברים בטלפון הסלולארי במשך יותר משעה ביום מכפילים את הסיכון לפגיעה בריכוז הזרע שלהם. דיבור במכשיר בזמן שהוא מחובר למטען ונשיאתו בקרבת המפשעה גורמים נזק דומה.

עד היום בוצעו מחקרים שונים שניסו להתחקות אחר השפעת הקרינה הבלתי מייננת הנפלטת מטלפונים סלולאריים על איכות הזרע. הידע המחקרי שנצבר בנושא זה מגלה כי איכות הזרע מושפעת מגורמים גנטיים מו?לדים אבל גם ממשתנים סביבתיים, אחד מהם הוא השימוש ההולך וגובר בטלפונים סלולריים, אך המסקנות היו לרוב לא אחידות. זאת, מאחר שהמחקרים בוצעו בתנאים שונים, כמו למשל ניסויים בחיות מעבדה או ניסוי מעבדה ברקמות, ולא היו קבוצות מחקר זהות או התייחסות למכלול המשתנים הרלוונטיים.

אחד המחקרים הגדולים ביותר בנושא פורסם ב 2009 על ידי חוקרים מאוניברסיטת ניוקאסל שבאוסטרליה, שבדקו מה קורה לזרע האנושי לאחר חשיפה של 16 שעות קרינה בעוצמה אופיינית לטלפונים ניידים. תוצאות המחקר הובילו לפרסום אזהרה מפני החזקת טלפונים סלולאריים בכיס המכנסיים מחשש לפגיעה בתפקוד הזרע. אולם, חשיבותו של המחקר הישראלי החדש היא בבחינת שימושים שונים של המשתמש בנייד וההשפעה הישירה שלו על איכות הזרע, זאת על פי הפרמטרים שקבע ארגון הבריאות העולמי (WHO) בשנת 2010 . המחקר נערך בקרב 106 גברים שעברו הערכה ביחידה לפריון והפריה חוץ-גופית בשנים 2011-2012.

סמארטפון בכיס. ShutterStock
נשיאת המכשיר במרחק של פחות מ-50 ס"מ מהמפשעה היא אחד מגורמי הסיכון/ShutterStock

המשתתפים מילאו שאלונים מפורטים הכוללים נתונים ומאפיינים דמוגרפיים, מצבים רפואיים העשויים להשפיע על איכות הזרע, והתייחסות רחבה ומפורטת מאוד לאופן השימוש שלהם במכשיר הסלולרי: כמה זמן מדבר המשתמש בטלפון מדי יום, היכן הוא נושא את המכשיר, האם הוא מקיים שיחות באזורים עם קליטה ירודה ובזמן טעינת המכשיר, וכיוצא בזה. בתום איסוף הנתונים נבדק הקשר בין המשתנים הבלתי תלויים (הרגלי השימוש בטלפון) לתוצאות איכות הזרע.

תוצאות המחקר הצביעו על שלושה קשרים סיבתיים מובהקים: דיבור בטלפון סלולרי במשך יותר משעה ביום ודיבור במכשיר בעת שהוא מחובר למטען, מכפילים את הסבירות לירידה בריכוז הזרע מ-33.3% ל-66.7%. כמו כן, ריכוז הזרע ירד לרמה לא תקינה גם בקרב גברים שנשאו את המכשיר במרחק של פחות מ-50 ס"מ מהמפשעה - בקרב 47.1% מהם נמצא ריכוז לא תקין, וזאת לעומת 11.1% בלבד בכלל אוכלוסיית הגברים.

עוד באותו נושא

גברים, שימו לב: 9 דברים שפוגעים לכם בפוריות

לכתבה המלאה

"אם איכות הזרע גבולית, זה בהחלט יכול להשפיע"

המחקר נערך במסגרת עבודת ה-MD של ד"ר יוליה שיינפלד ובהנחייתה של פרופ'-חבר קליני מרתה דירנפלד, מנהלת היחידה לפוריות והפריה חוץ-גופית במרכז הרפואי כרמל. "ביולוגיה היא לא מתמטיקה. זה לא שכל גבר שירחיק את הטלפון שלו למרחק המומלץ יצליח להכניס להריון, יש כמובן משתנים נוספים. אבל אין שום תופעת לוואי בזה שאדם שיקפיד על הרחקת הטלפון בזמן שהוא ישן ויוכל לשמור על עצמו יותר. הרי גבר לא יודע אם הזרע שלו טוב או לא עד שהוא בודק, ואם הוא גבולי זה בהחלט יכול להשפיע", אומרת פרופ' מרתה דירנפלד בראיון עם וואלה בריאות. "כך שעלייה של מודעות בנושא הזה היא דבר חיובי. מלבד זאת, לסלולארי יש קרינה אלקטרומגנטית שיכולה לגרום גם לשברים בדי.אן.איי ויש גם את אפקט החום שנפלט מהמכשירים - האשכים הרי נמצאים מחוץ לגוף, ואם הם בסביבה מאד חמה נפגמת יצירת הזרע, לכן אנחנו תמיד אומרים לגברים להתרחק מחום".

אילוסטרציה. ShutterStock
"גבר לא יודע אם הזרע שלו טוב או לא עד שהוא בודק"/ShutterStock

"לאור ממצאי המחקר מומלץ בהחלט לקצר את משך השיחות, לא לשאת את המכשיר בקרבת המפשעה, לא לישון לידו, לא לדבר בו בזמן הטענתו ולמעשה מוטב לכבותו בזמן ההטענה", מחדד ד"ר אריאל זילברליכט, רופא נשים במרכז הרפואי כרמל וחבר סגל בפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט בטכניון, את המלצות החוקרים לציבור הגברים. "יש להשתמש גם באוזניות או בדיבורית במידת האפשר", הוסיף.

ירידה בריכוז הזרע מובילה לירידה בפוריות הגבר, אך החוקרים מדגישים כי נחוצים מחקרים נוספים במדגמים גדולים יותר, שיבדקו את נזקי הקרינה הסלולרית בהקשר של פוריות הגבר. כיום ידוע כי איכות הזרע הגברית, היורדת בהתמדה בארצות המערב, אחראית ל-40% מבעיות הפריון בקרב זוגות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully