פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      כל היום מול המסך? זהירות, הראייה שלכם בסכנה

      יושבים שעות ארוכות מול מסך מחשב, טלפון חכם, טאבלט וטלוויזיה? אתם בקבוצת סיכון לתסמונת ראיית המחשב (CVS) ובמקרים חמורים, גם לגלאוקומה. מה ניתן לעשות? מומלץ לשנות את אורח החיים ולהשתמש בעדשות חדשניות החוסמות את האור הכחול

      ילד משחק בסמארטפון (ShutterStock)
      כמה זמן ביום אתם מול המסך? גבר מביט בסמארטפון (צילום: shutterstock)

      תסמונת ראיית המחשב - CVS) computer vision syndrome) - היא הפרעת ראייה ששכיחותה עלתה בשנים האחרונות, בעיקר בקרב ילדים ובני נוער. CVS באה לידי ביטוי בעייפות, תחושת יובש וצריבה בעיניים, קושי במיקוד ואפילו עלייה בקוצר הראייה.

      תסמונת ראיית המחשב מופיעה אצל מבוגרים וילדים כאחד, אך שכיחה יותר בקרב ילדים ובני נוער, בשל העובדה שכיום ילדים ובני נוער נולדו אל תוך העידן הדיגיטלי - והם מבלים את רוב שעות היום שלהם מול מסכים: טלפונים חכמים, טאבלטים, מחשבים, טלוויזיה, משחקים אלקטרונים ואפילו לוחות חכמים בבתי הספר.

      מהם נזקי המסכים?

      שעות מסך רבות מזיקות לראייה ולבריאות, כתוצאה ממספר סיבות:

      מצמוץ: ככל שהילדים מרוכזים יותר במסך, הם ממצמצים פחות. כתוצאה מכך, העיניים מתייבשות מהר יותר - מה שגורם לתחושת צריבה, עייפות ולעיתים גם לדלקות בלחמית העין ו/או בעפעפיים.

      מערכת מיקוד הראייה: העיניים גדלות בהתאם לקצב הגדילה של הגוף. מרכז הראייה במוח מתעצב גם הוא לפי התנאים הסביבתיים. מכיוון שילדים ובני נוער נמצאים בשיאו של תהליך הגדילה, מיקוד הראייה לטווח קרוב (במסך) במשך למעלה משעתיים ביום, גורם לכיווץ מתמשך של מערכת המיקוד בעין, ולכן עלול לגרום לעלייה בקוצר הראייה.

      "אור כחול": מסכים פולטים כמות גבוהה יחסית של קרינה בגלים קצרים (אור כחול), שעוצמת האנרגיה שלה חזקה יותר מאור טבעי או אור לבן. העיניים (קולטני הראייה) מתקשות לקלוט את הגלים הקצרים של האור הכחול; ולכן נאלצות "לעבוד" קשה יותר כדי להתמקד. כתוצאה מכך, נגרם יובש בעיניים, קושי במיקוד, עלייה בקוצר הראייה ואף נדודי שינה.

      ילדים עם סמארטפון (ShutterStock)
      זה מתחיל בגיל צעיר מאוד. ילדה משחקת עם סמארטפון (צילום: shutterstock)

      הפרעות שינה: מחקר שנערך בביה"ס לרפואה של אוניברסיטת הרווארד בארה"ב, הצביע על כך ששימוש במסכים פולטי אור כחול, סמוך לשעות השינה, מוריד בכ-50 אחוזים את רמת הורמון המלטונין (הורמון השינה) וגורם לדחייה של כשעה וחצי בשעון השינה הביולוגי של הגוף. הסיבה לכך היא שהמוח מזהה אור כחול כאור יום - ולכן מעכב את הכנות הגוף לשינה.

      בנוסף, דיווחו משתתפי המחקר על שינוי לרעה בדפוסי השינה ואיכות השינה, מה שמוביל לפגיעה בריכוז ובתהליך הגדילה, ואף עלול לגרום לסוכרת וללחץ דם גבוה. תוצאות המחקר הובילו את החוקרים למסקנה כי האור הכחול שבוקע מהמסכים מסוכן מאוד לרשתית. חשיפה ממושכת ועקבית לאור הכחול הבוקע מהמסכים מגבירה משמעותית את הסיכון לגלאוקומה ולניוון של הרשתית.

      תפקודי המוח: המעבר המהיר בין התכנים והגירויים הדיגיטליים גורם למוח לשחרר מנות קטנות של דופמין (כימיקל שמשפר את מצב הרוח ומעורר מוטיבציה). כאשר משתחררת כמות גדולה מידי של דופמין, נפגע האיזון הכימי במוח. כתוצאה מכך, נגרמת פגיעה בזיכרון לטווח הקצר וביכולת להתמקד (כמות גדולה של דופמין מוכרת גם כגורם נפוץ ביצירת הפרעות קשב).

      כיצד ניתן למנוע נזקי מסכים?

      קיצור זמן המסך: ההמלצה של ארגון הבריאות העולמי היא להגביל את זמן המסך היומי לשעתיים ביום אצל ילדים קטנים (עד גיל 9); ולארבע שעות ביום לבני נוער.

      קחו פסק זמן: כדי לשחרר את פעולת המיקוד של העיניים, מומלץ לקחת פסק זמן קצר - 3-2 דקות - לאחר כל חצי שעה של צפייה במסכים. במהלך פסק הזמן, יש להסיט את העיניים מהמסך ולהביט לעבר גוף מרוחק (רצוי מבעד לחלון).

      צאו החוצה: נסו לשלב בכל יום פעילות מחוץ לבית עבור ילדיכם. הוכח שפעילות מחוץ לבית מפחיתה קוצר ראייה ומועילה לבריאות.

      שני ילדים שוכבים על בדשא בגינת משחקים (ShutterStock)
      נסו לשלב בכל יום פעילות מחוץ לבית עבור ילדיכם. ילדים בגינה (צילום: ShutterStock)

      "בלו בלוקר" - מומלץ ביותר: לאחרונה נכנסו לשימוש נרחב עדשות "סקיי דיפנדר" (העדשות מכונות גם "בלו בלוקר" או "חוסמות אור כחול") - עדשות ייעודיות למשקפיים, שמיוצרות בטכנולוגיה מיוחדת שמונעת מהאור הכחול לעבור דרך עדשת המשקפיים. כך, העדשות מפחיתות באופן משמעותי את תסמיני ה-CVS.

      עדשות מיוחדות להקלת מאמץ לראייה מקרוב "אנטי פאטיג" - כבר מגילאי העשרה המוקדמים ניתן לסייע למערכת המיקוד של העין בעדשות אשר "נוטלות על עצמן" חלק מפעולת המיקוד ובכך מפחיתות עומס מהעיניים במיקוד לראייה מקרוב. עדשות אלה, בשילוב מסנן קרינת אור כחול, מפחיתות תסמינים של CVS.

      מיקום המסך: כדי להקל על העומס שנוצר על מערכת המיקוד ולמנוע מצב שהעיניים מופנות כלפי מעלה לזמן ממושך, מומלץ למקם את המסך כך שיהיה בגובה העיניים ורחוק מהן ככל האפשר. זווית הראייה האידיאלית לעיניים היא כ-20 מעלות כלפיי מטה.

      תחליפי דמעות: אל תזניחו את הטיפול בתסמיני יובש. כדי להקל על תסמיני היובש ו/או למנוע אותם, ניתן להשתמש בתחליפי דמעות ללא חומר משמר.

      אימון שרירי העיניים: כדי לשפר את המיקוד ולמנוע/ לטפל בבעיות מיקוד ראייה אצל ילדים, מומלץ להיעזר בתוכנות מחשב ובאפליקציות המיועדות לאימון שרירי העין.

      אין ספק שטכנולוגיה היא דבר מבורך, אך החשיפה המשמעותית למסכים עלולה לפגוע בראייה. לכן, נסו לצמצם עד כמה שניתן את זמן המסך והיעזרו באמצעים שונים, כגון עדשות "בלו בלוקר" כדי למזער ככל הניתן את הפגיעה.

      תומר רינת הוא אופטומטריסט מוסמך B.S.c, דור שלישי לאופטומטריסטים בישראל, מנהל מקצועי ובעלים של רשת "אופטיקה הדור השלישי" בגבעתיים, פ"ת וכ"ס

      סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors