פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      שוקולד לבן וביצת עין: אילו מזונות הדיאטנית שלנו לא מכניסה לפה

      ברשימה שהכינה עבורנו הדיאטנית הקלינית טל ניר-אוחיון תמצאו מאכלים חשודים, אבל גם כאלה שבחיים לא הייתם מעלים על הדעת. אז מה היא לא מכניסה לפה?

      שוקולד לבן וביצת עין: אילו מזונות הדיאטנית שלנו לא מכניסה לפה
      צילום: יוסי ציפקיס, בימוי: גיא גורן, עריכה: נועה לוי

      זה כבר לא סוד שתזונה ובריאות הולכים יד ביד וגם אלה שפחות שומרים על המשקל, יודעים שתזונה משפיעה על הגוף. הבעיה היא ששפע המוצרים והמידע עליהם מקשים עלינו לקבל החלטות יומיומיות נכונות. כדיאטנית, אני מאמינה שאיזון ויחס בריא לאוכל הם המפתח לאכילה נכונה ושמירה על המשקל. זו הסיבה שסיגלתי לעצמי כמה מאכלים מהם אני מעדיפה להמנע ומכל השאר - אני מאפשרת לעצמי לאכול מדי פעם, גם אם הם אינם בריאים במיוחד.

      הנה 8 מאכלים שאני מעדיפה להימנע מהם:

      מלווח (נמרוד סונדרס)
      יחידה אחת של מלוואח מכילה כ-400 קלוריות וכ-20 גרם שומן (צילום: נמרוד סונדרס)

      1. מלוואח

      מלוואח כמו מאפים רבים העשויים מבצק עלים מכיל כמויות גדולות של שומן באופן כללי ושומן מסוג טראנס - שהוא שומן תעשייתי מוקשה שנמצא כמזיק לבריאות ואף נאסר לשימוש לאחרונה בארצות הברית. בנוסף, בצק עלים הוא מוצר בשומן רווי שנמצא קשור לתחלואה במחלות לב וכלי דם. יחידה אחת (כ-100 גרם) של מלוואח מכילה כ-400 קלוריות וכ-20 גרם שומן ולכן כדאי להגביל את צריכתו של מאכל זה בתפריט היומי.

      דירוג החטיפים הגדול: מה הכי בריא

      ביצת עין (ShutterStock)
      לא מטוגנות באופן מלא ועלולות להכיל את חיידק הסלמונלה (צילום: shutterstock)

      2. ביצת עין

      באופן כללי אכילה של ביצים מוסיפה לתפריט חלבונים, המתפקדים כאבני הבניין של הגוף וחשובים לגדילה ולהתפתחות של הילדים, לשמירה על מסת השריר ועוד. הביצים גם מכילות את כל חומצות האמינו החיוניות שהגוף זקוק להן. עם זאת, דרך הכנת הביצים חשובה לא פחות מהאכילה עצמה. ביצים שלא בושלו או טוגנו באופן מלא כגון ביצת עין שהחלמון בה נוזלי או ביצה רכה, עלולות להכיל את חיידק הסלמונה המסוכן לבריאות.

      היתרון הבריאותי של ביצה אחת ביום

      מרק בכוס (ShutterStock)
      יותר מדי מלח (צילום: shutterstock)

      3. מרקים מוכנים

      מרקים נחשבים לבחירה בריאה ומוצלחת והם מכילים לרוב כמויות גדולות של ירקות המעשירים את התפריט היומי במינרלים וויטמינים. המרקים המוכנים הנמכרים בשקיות או בקופסאות שימורים לעומת זאת מכילים כמויות גבוהות של נתרן (מלח) וזו הסיבה להמלצה להגביל את צריכתם. כמות הנתרן במנת מרק אחת מכילה כ- 850 מ"ג נתרן שהיא גבוהה פי 5 מהכמות הרצויה ל-100 גרם מוצר. כמות גבוהה של נתרן עלולה לגרום לעלייה בלחץ הדם, למחלות לב ועוד.

      5 מאכלי החורף הכי בריאים שיש

      נקניקיות על הגריל (ShutterStock)
      בשר מעובד ומעושן מגביר את הסיכון לחלות בסרטן. נקניקיות על האש (צילום: shutterstock)

      4. נקניקיות

      הנקניקיות כמו מוצרי בשר מעובדים נוספים כגון נקניק או המבורגר תעשייתי מכילים ניטריטים וניטראטים ושאר חומרים כימיים המוספים לבשר בתהליך העיבוד או העישון ונמצאו כקשורים להגברת הסיכון לתחלואה בסרטן ומחלות לב. בנוסף, הנקניקיות מכילות כמויות גדולות של שומן, מלח וסוכר ולכן מומלץ להמעיט באכילתן.

      המנגנון שעומד מאחורי ההצהרה שמזון מעובד מסרטן

      רוטב אלף האיים לסלט (ShutterStock)
      כמויות גדולות ומיותרות של שומנים, חומרים משמרים וסוכר. רוטב אלף האיים (צילום: shutterstock)

      5. רטבים מוכנים לסלט

      סלט ירקות הוא דרך מצויינת לשמירה על תפריט מאוזן ובריא, ולכן הכנת הרוטב חשובה גם היא. הוספת מיץ לימון טבעי או כמות קטנה של שמנים כגון טחינה או שמן זית יוסיפו ערך תונתי רב לסלט אך הוספה של רטבים מוכנים לסלט, תוסיף כמויות גדולות ומיותרות של שומנים, חומרים משמרים ואף כמויות גדולות של סוכר לתפריט.

      למה סלט הוא לא בריא כמו שחשבתם

      מיץ פירות (ShutterStock)
      הכי טוב מים (צילום: shutterstock)

      6. מיץ ממותק

      שתיה מתוקה מכונה הרבה פעמים "קלוריות ריקות" בשל העובדה שהקלוריות מגיעות מסוכר פשוט המעלה את הסוכר בדם בצורה חדה ועלול לפגוע בבריאות. בפחית קולה למשל נמצא כ-9 כפיות סוכר, ובמיצי פירות כ-5 כפיות לכוס. שתייה היא אכן הכרחית ומאפשרת להרוות את גופנו בנוזלים, אך הבחירה הבריאה ביותר היא לשתות מים.

      מה כוס מיץ אחת ביום עלולה לעשות לכבד שלכם?

      ממיסים שוקולד לבן (נמרוד סונדרס)
      מכיל כמויות גדולות יותר של סוכרים ביחס לשוקולדים האחרים (צילום: נמרוד סונדרס)

      7. שוקולד לבן

      השוקולד הלבן שמקורו בשוויץ נראה כמו השוקולדים האחרים אך הוא לא מכיל את אותם מרכיבים בדיוק. ההבדל בינו לבינם הוא שבשקולד לבן אין מוצקי קקאו והוא מכיל כמויות גבוהות יחסית של סוכרים. מוצקי הקקאו מכילים נוגדי חמצון הנקראים פלבנואידים כגון קטכין ואפיקטכין שנמצא כי הם יכולים להקטין את הסיכון למחלות לב וכלי דם על ידי השפעתם המיטיבה על הורדת לחץ הדם, השפעה אנטי דלקתית ועוד.

      לשם ההשוואה, בעוד ששוקולד לבן אינו מכיל מוצקי קקאו, בשוקולד חלב תמצאו כ30-40% מוצקי קקאו ובשוקולד מריר 50-90% מוצקי קקאו. שאר המרכיבים כגון מוצקי חלב ולציטין סויה הנמצאים בסוגי השוקולד האחרים נמצאים גם בשוקולד הלבן. מרכיב נוסף שנמצא בשוקולד הלבן כמו גם בסוגי השוקולדים השונים הינו חמאת הקקאו שיוצרת את המרקם האופייני לשוקולד ומאפשרת לשוקולדים להשאר בטמפרטורת החדר. בשל הכמות הקלורית הגבוהה שיש בכל סוגי השוקולד (כ-500 קלוריות ל-100 גרם בממוצע), מומלץ לאכול כמויות קטנות של שוקולד ולבחור בשוקולדים המכילים כמויות גבוהות של מוצקי קקאו המספקים מלבד הטעם, גם יתרונות בריאותיים.

      סיבה בריאה מאוד לאכול שוקולד מריר

      צ'יפסטאר באבן גבירול (מערכת וואלה! NEWS , מתן שופן)
      טעים אבל עם יותר מדי שמן (צילום: מתן שופן)

      8. צ'יפס

      צ'יפס מכיל כמויות גדולות של שומן וקלוריות ולכן למרות טעמו הטוב, הוא איננו מומלץ לצריכה. בנוסף, תהליך טיגון איננו בריא בשל מרכיבים שעלולים להעלות את הסיכון לחלות בסוגים שונים של סרטן. דוגמה לאחד החומרים הללו הוא האקרילאמיד, אשר על פי הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן ((IARC מסווג כחומר החשוד כמסרטן.

      הטעות המסוכנת שאתם עושים עם תפוחי אדמה