וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנגנון שעומד מאחורי ההצהרה שמזון מעובד מסרטן

10.1.2016 / 13:00

מחקר משותף של הטכניון ושל מכון איאסקיו-קיפ הגרמני מצא כי מזון מעובד מחליש את עמידות המעי לחיידקים ולרעלים, וכך עולה הסבירות להתפתחות של מחלות סרטניות, אלרגיות ואוטואימוניות

IFB פרופ' פייר זינגר, מנהל המכון לחקר התזונה בבי"ח בילינסון, על צריכת בשר מעובד/צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

אחרי שלמדנו שבשר מעובד מסרטן, כעת מחקר משותף של הטכניון ומכון גרמני, מצא ככל הנראה חלק מהמנגנון המדעי שמסביר למה זה קורה. מחקר חדש מצא כי מזון מעובד מחליש את עמידות המעי לחיידקים ולרעלים, וכך גוברת הסבירות להתפתחות של מחלות סרטניות, אלרגיות ואוטואימוניות.

את המחקר ערכו הפרופסור אהרן לרנר מהפקולטה לרפואה בטכניון ומהמרכז הרפואי כרמל והפרופסור טורסטן מתיאס ממכון איאסקיו-קיפ (גרמניה) לחקר מחלות אוטואימוניות, והוא התפרסם בכתב העת Autoimmune Reviews. מהמחקר עולה כי קיים מ?תאם בין הגידול בצריכת תוספי מזון תעשייתיים לשכיחותן של מחלות אוטואימוניות, שגורמות לגוף לתקוף את עצמו.

במחקר האמור בחן פרופסור לרנר את השפעתו של מזון מעובד על פעילות המעיים ועל התפתחותן של מחלות אוטואימוניות – מצבים בהם הגוף תוקף את עצמו, במקום להגן על עצמו. כיום ידועות יותר ממאה מחלות כאלה, ביניהן סוכרת נעורים, צליאק, זאבת, טרשת נפוצה, הפטיטיס וקרוהן.

סרטן. ShutterStock
המחלות הזיהומיות התמעטו, אבל המחלות הסרטניות והאוטואימוניות דווקא עלו/ShutterStock
"בעשורים האחרונים חלה ירידה בשכיחותן של מחלות זיהומיות, אך במקביל גוברת שכיחותן של מחלות אלרגיות, סרטניות ואוטואימוניות"

"בעשורים האחרונים חלה ירידה בשכיחותן של מחלות זיהומיות, אך במקביל גוברת שכיחותן של מחלות אלרגיות, סרטניות ואוטואימוניות. מאחר שבתקופה קצרה כל כך אין משקל משמעותי לשינויים גנטיים מחפשת הקהילה המדעית את הסיבות לכך במישור הסביבתי", הסביר פרופסור לרנר.

המחקר בחר לבחון היבט מסוים במישור הסביבתי: העליה החדה בשימוש בתוספי מזון תעשייתיים, שמטרתם לשפר איכויות כגון טעם, ריח, מרקם וזמן מדף. "מן המחקר שלנו עולה קשר נסיבתי מובהק בין העליה בשימוש במזון מעובד לבין העליה בשכיחות מחלות אוטואימוניות," אמר פרופסור לרנר.

מחלות אוטואימוניות רבות נובעות מן הפגיעה בתפקוד צומתי-החסימה (Tight-junction) המגנים על רירית המעי. מעבר זה משמש כמחסום בפני חיידקים, רעלים וחומרים אלרגניים ומסרטנים, ומגן על המערכת האימונולוגית (חיסונית) מפניהם. הפגיעה במנגנון זה, מתברר, מובילה להתפתחות של מחלות אוטואימוניות.

במחקר נמצא כי לפחות שבעה תוספי מזון נפוצים פוגעים בכושר העמידה של מעבר Tight-junction. תוספים אלה הם גלוקוז (סוכרים), נתרן (מלח), ממיסי שומן (emulsifiers), חומצות אורגניות, גלוטן, microbial transglutaminase (אנזים מיוחד המשמש כ"דבק של המזון") וחלקיקים ננו-מטריים.

עוד באותו נושא

זה אפשרי: כך תחסנו את הגוף מפני סרטן ב-6 צעדים

לכתבה המלאה
נקניקיות על הגריל. ShutterStock
המנגנון מאחורי ההודעה הכי חשובה בעולם הבריאות בשנה החולפת/ShutterStock

מעודדים תהליכים דלקתיים, אלרגניים וסרטניים

פעולתם של התוספים הללו מחלישה את המעבר ועבירותו גדלה. שיבוש זה מאפשר את כניסתם של רעלים, חיידקים ורכיבים עוינים אחרים ויוצר סיטואציה אוטואימונית שבה תוקף הגוף את עצמו. תוספי המזון האמורים מעודדים גם תהליכים דלקתיים, אלרגניים וסרטניים.

ממצאי המחקר תואמים את המלצת ארגון הבריאות העולמי למתן את צריכת הבשר המעובד, בשל העובדה שהוא מכיל רכיבים מסוימים המגבירים את הסיכון לחלות בסרטן.

פרופ' לרנר ציין כי "גורמי בקרה ואכיפה כגון ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי) מפקחים היטב על תעשיית התרופות, אבל שוק תוספי המזון נותר פרוץ ולא מפוקח. אנו מקווים שהמחקר שלנו, ומחקרים דומים, יציפו את הסכנה שבתוספי מזון תעשייתיים וימחישו את הצורך בפיקוח עליהם. עד אז אנו ממליצים לחולים במחלות אוטואימוניות, ולאנשים שמחלות כאלה כלולות ברקע המשפחתי שלהם, להימנע ממזון מעובד."

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully