וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היתרון הבריאותי של ביצה אחת ביום

עינת מזור

29.5.2015 / 8:00

מחקר חדש קושר בין צריכה של ביצה אחת ליום ובין הורדת הסיכון לסוכרת מבוגרים. למרות התוצאות החד משמעיות, הדיאטנית עינת מזור ממליצה להקפיד גם על שאר המרכיבים בתפריט

ארוחת בוקר עם ביצת עין, עגבנייה, קפה ומיץ. ShutterStock
ביצים זה בריא?/ShutterStock

ביצים הן אחד המאכלים היחידים שההמלצה על תדירות אכילתם השתנתה בשנים האחרונות. במשך שנים רבות הביצים, או יותר נכון החלמונים שלהן, נחשבו כמאכל מזיק ולחלק גדול מן האוכלוסייה הומלץ להימנע מהן, לאכול אותן בתדירות נמוכה או לאכול רק את החלבון כדי להימנע מכולסטרול. ואולם, בשנתיים האחרונות מחקרים חדשים שוללים קשר מזיק בין ביצים לבריאותנו, כאשר ההמלצה המקובלת היום לצריכת ביצים לאוכלוסייה הבריאה היא ביצה ליום (לסוכרתיים, לחולי לב וכליות מומלץ לקבל המלצה אישית בעניין).

אם אוכלים לפי ההמלצות, הביצה לא תורמת להעלאת רמות הכולסטרול והיא נחשבת כמזון 'מרוכז', המכיל כמות מכובדת של חלבון ושלל ויטמינים ומינרלים ביחס למידותיה.

הקשר בין ביצים לסוכרת

מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition, מצא כי צריכת ביצים עשויה להפחית את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 (סוכרת מבוגרים), שהפכה בשנים האחרונות לשכיחה יותר ויותר. סוכרת 2 מתפתחת במהלך החיים, לרוב בשל תזונה לקויה והשמנת יתר.

במחקר שנערך בפינלנד, נחקרו הרגלי האכילה של 2,332 גברים בטווח הגילאים 42-60. קבוצת הנחקרים עברה הערכה של הסיכון שלהם לפתח מחלת לב איסכמית במשך 19 שנים, כאשר מתוכם432 גברים אובחנו עם סוכרת מסוג 2. ממצאי המחקר הראו כי צריכת ביצים נמצאה קשורה להפחתת הסיכון לפתח סוכרת, כמו גם לירידה ברמות הסוכר בדם. הסיכון לפתח סוכרת אצל גברים שאכלו 4 ביצים בשבוע, היה נמוך ב-37%, בהשוואה לגברים שאכלו ביצה אחת בשבוע. המחקר מצא קשר עקבי גם אחרי שקלול גורמים כמו פעילות גופנית, BMI, הרגלי אכילה וצריכת פירות וירקות.

סלט ירקות עם ביצה. ShutterStock
להקפיד על תזונה מאוזנת/ShutterStock

המפתח הוא תזונה מאוזנת

ביצים מכילות חומרים מזינים ומועילים שיכולים להשפיע על מטבוליזם הסוכר ועל דלקות קלות, ובכך להפחית את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2. המחקר גם הציג כי ההשפעה הבריאותית הכוללת של מזונות קשה לחיזוי, כאשר מתבססים רק על חומר מזין אחד כמו כולסטרול. כלומר, במקום להתמקד ברכיב אחד, המחקר התזונתי צריך להתמקד בהשפעות של כלל הרכיבים שבמזון על הבריאות, ובמשך מספר שנים.

יש לציין כי אם מתבססים על ההמלצה לאכול 4 ביצים בשבוע, אך במקביל אוכלים בהגזמה מזונות שפחות מומלצים כגון סוכרים פשוטים, מאפים המכילים קמח לבן, פירות ללא הגבלה ועוד, סביר להניח כי הסיכוי לפתח סוכרת דווקא יגדל. לכן, על אף תוצאות המחקר אין טעם להתמקד רק במאכל אחד שהוכח כמפחית סיכון להתפתחות סוכרת, אלא לדגול בגישה כי תזונה מאוזנת, טבעית כמה שיותר, ומותאמת אישית לפי בדיקות הדם והמצב הבריאותי ובשילוב אורח חיים פעיל מפחיתה את הסיכון לחלות בסוכרת.

עינת מזור בקר היא דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת במרכז DMC לטיפול בסוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully