וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: כוס מיץ אחת ביום עלולה לגרום למחלת כבד

11.6.2015 / 7:28

כיום כבר כולם יודעים שמשקאות ממותקים ומוגזים קשורים להשמנת יתר, בעיות ריכוז ואפילו מחלות לב. מחקר חדש קושר בין מיצי הפירות שחלק מהאוכלוסיה שותה כל יום ובין מחלת הכבד השומני

מיץ פירות. ShutterStock
זה רק נראה תמים/ShutterStock

זו אומנם לא הפעם הראשונה שמחקרים מזהירים מפני שתייה ממותקת או מוגזת, אבל מחקר חדש מצא כי יש קשר בין שתייה של משקה אחד ביום ובין מחלת הכבד השומני שנחשבת למחלת הכבד הנפוצה בעולם. אף שלרוב היא אינה מורגשת, היא עלולה לכלול תסמינים כמו עייפות, חולשה, ירידה במשקל, אובדן תיאבון, צהבת וכאבי בטן.

המחקר, שפורסם בכתב העת Hepatology, ניתח את הרגלי התזונה של 2,634 משתתפים. הנבדקים התבקשו למלא שאלון בריאותי שכלל גם את השאלה באיזו תדירות הם שותים משקאות ממותקים, ובהם משקאות סודה המכילים קפאין, סודה ללא קפאין, מיצים ממותקים שאינם מוגזים, מיצי פירות ולימונדה.

לפי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב, יותר מרבע מהמבוגרים שותים משקה מוגז או משקה פירות לפחות פעם ביום.

הפרוקטוז אשם

כדי למדוד את כמת השומן בכבד שלהם, עברו המשתתפים בדיקות CT, שבמהלכה גילו החוקרים נוכחות גבוהה יותר של "מחלת הכבד השומני שאינה נובעת מצריכת אלכוהול", כפי שהיא קרויה, אצל אלה שענו ששתו משקה אחד או יותר ממותק ביום, בהשוואה לאלה שלא שתו משקאות ממותקים בכלל. לפי החוקרים, הפרוקטוז שנמצא במשקאות מוגזים עלול לגרום למחלת הכבד, יותר מאשר סוכר רגיל. צריכת משקאות דיאט לעומת זאת, לא הייתה קשורה למדדים של מחלת הכבד השומני.

הכבד הינו איבר חשוב וחיוני אשר משמש בין היתר לייצור חלבונים בגוף, גורמי קרישה עבור הדם, גורמי גדילה עבור כל רקמות הגוף, הוא מנטרל רעלים ותרופות ומהווה את אחד האתרים החשובים לייצור ואגירת סוכרים.

כבד שומני הוא מצב שבו עודפי שומן מצטברים ברקמת הכבד כאשר למעלה מ5% ממנה היא שומן. מדובר בדרך כלל במצב שפיר וללא תסמינים מיוחדים, אולם הוא הופך את הכבד לפגיע יותר לנזקים נוספים שיכולים להתבטא בדלקת ובסופו של דבר ביצירה של רקמת צלקת על חשבון רקמת כבד, מצב שמכונה שחמת הכבד.

אילוסטרצית כבד. ShutterStock
איבר שמתאושש יחסית בקלות/ShutterStock

הסיכון המשמעותh ביותר לכבד שומני הוא עודף משקל כך שכ-75% מהסובלים מעודף משקל נמצאים בסיכון לפתח את המחלה, כשמתוכם כשליש יפתחו גם תהליך דלקתי עם נזק נוסף לכבד. עודף שומנים בדם וסוכרת גם הם מוגדרים גורמי סיכון. בעולם המערבי הפך כבד שומני למחלת הכבד השכיחה בילדים.

התסמינים יכולים להיות עייפות וכאבי בטן, אם כי ברוב המקרים אין תסמינים כלל והבעיה מתגלה בבדיקות דם שגרתיות באופן מקרי. אולטרסאונד יכול לסייע באבחנה ולעיתים נדרשת ביופסיה.

נכון להיום אין טיפול לכבד שומני ולפיכך עיקר המאמץ מופנה לאיזון גורמי הסיכון כדוגמת עודף המשקל, שומני הדם ואיזון הסוכרת. דיאטה מסודרת, פעילות גופנית ותרופות להורדת הכולסטרול יכולים לסייע. מכיוון שכבד שומני פגיע יותר יש להשתדל להמעיט ככל האפשר בצריכת אלכוהול ולהתייעץ עם הרופא המטפל לפני נטילת טיפולים תרופתיים שונים שכן תרופות רבות עלולות להיות מושפעות או אף להחמיר את תפקוד הכבד, גם כאלה שאינן נדרשות למרשם ( כמו אקמול).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully