וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 דרכים טעימות לשמור על המוח צלול

16.2.2015 / 7:30

אכילה נכונה ומאוזנת בריאה למוח, הזקוק למרכיבי תזונה ממש כמו הלב, הריאות והשרירים. אילו מזונות חשובים במיוחד על מנת להשאיר את המוח צלול יותר לאורך זמן?

אילוסטרציה גבר חושב. ShutterStock
האדם החושב מה לאכול/ShutterStock

מעט מאוד אנשים היו מסרבים לשיפור בתפקוד המוח שלהם, במיוחד לאור השינויים והירידה בתפקוד שלו, המתרחשים ככל שהגיל עולה. היום ידוע שמשחק שחמט, לימוד שפה זרה ואפילו שיעורי ריקוד יכולים לתרום לתפקודו של המוח, אבל יש דרכים טעימות יותר. אכילה נכונה ומאוזנת בריאה למוח, הזקוק למרכיבי תזונה ממש כמו הלב, הריאות והשרירים. אלו מזונות חשובים במיוחד על מנת להשאיר את המוח צלול יותר?

דגנים מלאים

לחם בצל של מירב שיינר. אפיק גבאי
לחם מחיטה מלאה יעזור לכם לשמור על עירנות מנטלית במשך היום/אפיק גבאי

המוח, כמו כל איבר אחר בגופנו, לא יכול לתפקד בלי לקבל אספקה של אנרגיה. היכולת להתרכז ולהתמקד מגיעה מאספקה נאותה ויציבה של אנרגיה בצורה של סוכר פשוט (גלוקוז) מהדם שלנו אל המוח. את האנרגיה אנו משיגים על ידי אכילת מאכלים המכילים סוכרים הנקראים פחמימות. מומלץ לבחור במאכלים שמשחררים גלוקוז לדם בצורה איטית ומתונה על מנת לשמור על עירנות מנטלית במשך היום. דוגמה לדגנים מלאים: לחם מחיטה מלאה, שיבולת שועל, אורז מלא ועוד.

לא רק קינואה: 5 דגנים מלאים שאתם צריכים להכיר

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אוכמניות

אוכל שחור. ShutterStock
מגינה על המוח מפני נזק חמצוני/ShutterStock

אוכמניות יכולות לתרום לשיפור תפקוד תקין של המוח. מחקר שנערך במסצ'וסטס ארה"ב ופורסם בשנת 2012 במגזין לחקלאות וכימיה של המזון מצא תועלת נוירולוגית הנקשרת עם צריכה של אוכמניות. לפי המחקר, בנוסף ליתרונות הידועים של רכיבים נוגדי חימצון באוכמניות, כנראה שיש לפרי הטעים הזה גם השפעה חיובית על המוח. השפעה חיובית זו יכולה למנוע איבוד זכרון ושינויים אחרים המתרחשים בתהליך ההזדקנות. כמה מן ההסברים אשר הציעו החוקרים לתרומת האוכמניות על המוח: הכמות הגדולה של נוגדי החמצון אשר מגינים על התאים מפני נזק חמצוני של רדיקלים חופשיים.

בשורה חורפית: פירות יער יעזרו לכם לרדת במשקל

ירקות עליים ירוקים

קייל. ShutterStock
קייל. גם טרנדי וגם משפר את הזיכרון/ShutterStock

ירקות עליים ירוקים כוללים עלי חסה, כרוב, תרד, קייל, ארוגולה, רוקט, ברוקולי ועוד. ירקות אלו - המכילים נוגדי חימצון, ויטמינים מקבוצת B ומינרלים - יכולים לתרום במניעת מחלות לב, סוכרת, סוגים מסויימים של סרטן ובנוסף יכולים לתרום לזיכרון, ליכולת הריכוז ולבריאות הכללית של המוח.

מחקר שנערך בשיקגו בשיתוף המכון הלאומי למחקר הזדקנות בשנת 2006 ופורסם במגזין לנוירולוגיה מצא כי משתתפים שאכלו יותר משתי מנות של ירקות בשבוע חוו 40 אחוזים פחות הידרדרות מנטלית מאשר אלו שאכלו פחות או בכלל לא. לירקות בעלי עלים ירוקים היתה את ההשפעה הגדולה ביותר לעומת שאר הירקות. אחד ההסברים לכך הוא הימצאות ויטמין E ומרכיבים נוגדי חימצון נוספים המונעים נזק לתאים בגופנו.

כך תכניסו את כל הבריאות הירוקה הזו לכוס אחת

אבוקדו

אבוקדו. ShutterStock
שומנים טובים מאוד/ShutterStock

אכילת אבוקדו היא תוספת טעימה לתפריט היומי התורמת בין היתר לבריאות המוח. מרקם האבוקדו הוא רך וקרמי בגלל כמות השומן שיש בו. מרבית השומן באבוקדו מורכב מחומצת שומן הנקראת חומצה אולאית אשר עוזרת לבנות את המעטה השומני העוטף את מערכת העצבים הנקרא מיאלין. המיאלין עוזר בהעברת מידע במוח בצורה מהירה. חומצה אולאית מהווה יותר משליש מרקמת המיאלין ולכן אבוקדו ומקורות אחרים של שומן כגון זיתים, שקדים ופקאנים עוזרים. שימו לב: אבוקדו עשיר גם בקלוריות ולכן מומלץ לאכול 1/4-1 אבוקדו ביום.

לא רק לזיכרון: 9 סיבות בריאות לאכול אבוקדו

דג סלמון

דג סלמון. ShutterStock
פצצת אומגה 3/ShutterStock

סלמון, ביחד עם דגים נוספים כגון מקרל או הרינג, מכילים אומגה 3, חומצת שומן חיונית לתפקודים רבים בגוף כגון פעילות הלב, ייצור הורמונים ועוד. צריכת אומגה 3 תורמת גם לתפקוד טוב יותר של המוח ולשיפור הקשב והריכוז. אומגה 3 ניתן למצוא גם באגוזי מלך, שמן קנולה וזרעי פשתן. ניתן גם ליטול אומגה 3 בתוסף מזון, אך חשוב לדעת כי אנשים הלוקחים אספירין לדילול הדם, צריכים להיזהר בנטילת התוסף, כיוון שהשילוב בין תרופה זו לבין אומגה 3 יכול להיות מסוכן. שניהם מדללים את הדם, מה שעלול לגרום לדימום יתר.

כמה קלוריות באמת יש בסושי?

יין, אבל מעט

אישה שותה יין. ShutterStock
אדום עדיף על לבן/ShutterStock

שתיית יין בכמות מופרזת עלולה לגרום להרס של תאים במוח, אך לא כדאי להתנזר משתיית יין לחלוטין. כמות מתונה של יין (ככוס אחת ביום) עשויה לשפר את הזכרון ואת הקוגניציה. ליין האדום יש יתרון לעומת היין הלבן בגלל שהוא עשיר ברזורטול, נוגד חמצון אשר מעורר את זרימת הדם במוח ומוריד את הסיכון לחלות במחלת אלצהיימר.

הכתבה שתעזור לכם לא להגזים עם היין

והכי חשוב: שימרו על המשקל

נשיאה של משקל עודף לא בריאה ללב ולאיברים אחרים בגוף. מחקר שפירסמה אוניברסיטת אוקספורד בשנת 2009 מצא כי לאנשים שהיו בעודף משקל באמצע חייהם היה סיכוי גדול יותר לירידה ביכולת הקוגניטיבית בגיל המבוגר. התנוונות המוח עולה ככל שהגיל עולה. אך ככל הנראה כאשר קיימת השמנה, תהליך זה מואץ. ניוון המוח עלול להביא לדמנציה. מדוע השומן משפיע על המוח בדרך זו, עדיין איננה ברורה לגמרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully