וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלחץ וחרדת המלחמה מגבירים הפרעות קשב - נכון להעלות מינון לתרופה?

ד"ר אילן רבינוביץ

עודכן לאחרונה: 31.10.2023 / 21:06

האווירה הלחוצה מסביבנו פוגעת אפילו יותר באנשים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז. האם צריך להעלות את מינון התרופה בימים אלו, מהן התרופות האלטרנטיביות שאולי יעילות יותר ואילו נוגדי דיכאון עשויים לסייע? הפסיכיאטר עונה

פחד חשש מלחמה הפרעת קשב הפרעות קשב. ShutterStock
המתח והלחץ מחמירים את המצב. הפרעת קשב/ShutterStock

ד"ר רבינוביץ' שלום,

אני בן 17.5, תלמיד י"ב במגמת הנדסת תוכנה. וזה אומר 10 יחידות מחשבים, 5 יחידות מתמטיקה, אנגלית ופיסיקה. אני מאובחן מגיל צעיר עם הפרעת קשב וריכוז (ADD), ללא היפראקטיביות. זה מתבטא אצלי בחולמנות בשיעורים, ריחוף כללי, הסחות דעות תדירות, קושי להתמיד ולהתרכז במשימות לאורך זמן, איבוד הקשב בהאזנה לבן שיח, חוסר מיצוי פוטנציאל קוגניטיבי גבוה וכתוצאה מכל אלו - תיסכול מתמשך שמציף אותי.

בארבע השנים האחרונות אני מטופל בהצלחה בריטלין במינון 20 מיליגרם. הטיפול מאד עזר לי, והתוצאות היו בהתאם. אני חדור מטרה ומשימתי להצליח ואפילו עברתי מיונים בהצלחה לקורס גמא-סייבר יוקרתי בשירות העתידי בצה"ל.

אלא שמאז ה-7 באוקטובר, אני שוב מתקשה להתרכז. אבי, סמג"ד במילואים, גוייס בצו 8 למילואים, הוא קצין ביחידה קרבית. כבן בכור, אני מרגיש אחריות לאחי הקטן. אמי מאד בלחץ כי אבי בקו החזית ונכנס לעזה.

חזרנו בימים האחרונים ללמוד דרך הזום, אבל אני מוצא עצמי, בדיוק כמו בעבר, מרחף מול המחשב, מתקשה לשבת ולהכין שיעורים או לפתור תרגילים. בנוסף, אני גם בלחץ שלא נספיק ללמוד את החומר למבחני הבגרות השנה, ובגלל מעוד הגיוס המוקדם שלי לא אוכל להבחן במועד ב' במקרה ואכשל. בנוסף, אני לא ישן טוב בלילה ומתקשה להרדם.

קבעתי תור לפסיכיאטר בקופת חולים, אבל עד אז העלתי, על דעת עצמי, את המינון של הריטלין ל-40 מ"ג ביום, בעזרת מינונים עודפים שנשארו לי. להגנתי אומר שעשיתי זאת אחרי שקראתי באינטרנט שמינון 20 מ"ג הוא נמוך ויש כדורים במינון של 30 ו-40 מ"ג.

לא יודע אם זה מהכדור או מלחץ המלחמה, אבל מאז סובל מחרדות ותרחישי פחד בראש מחשש לכך שאבי ייפגע במילואים. בנוסף, כל אזעקה מקפיצה אותי. עד עכשיו הייתי די קול בנושא הזה וגם התחילו לי טיקים בעין, כנראה מהלחץ (סבלתי מהם בעבר).

מה אתה ממליץ לי לעשות?

יריב

תשובת ד"ר אילן רבינוביץ, רופא פסיכיאטר מומחה ופסיכותראפיסט:

יריב יקר,

אתה נשמע בחור צעיר וכישרוני, אבל אתה משחק באש בעצם העובדה שהעלת את מינון התרופה על דעת עצמך. אין תרופה בעולם ללא תופעות לוואי, ורק רופא מומחה מוכשר מקצועית לדעת להתאים טיפול אישי לאדם, ברמת תפירת חייט.

על אחת כמה וכמה כשמדובר בתרופה שמאוחסנת בכספת בית המרקחת ויש הקפדה על מרשם מיוחד, בו הרופא ממלא פרטים בעברית ובאנגלית, כולל מינון מדויק, הן בספרות והן באותיות, מפאת חשיבות הנושא.

מדובר בתרופה השייכת לקבוצת התכשירים המכילים מתיל-פנידט את התרופות: ריטלין IR - לשיחרור מיידי, לאורך כארבע שעות, ריטלין SR -שיחרור איטי, שמשפיע לכשש שעות, ריטלין LA - שיחרור ארוך, פעולה למשך כתשע שעות, מדבקת ריטלין - פועלת ל-12 שעות, קונסרטה - קפסולה בטכניקת אורוס שלא ניתן לחתוך, החומר יוצא דרך הספורות בקפסולה, פעיל לכ-12 שעות.

לכולן תופעות לוואי (שהן גם תלויות מינון), הכוללות בין השאר: טיקים (בדרך-כלל מופיעים אצל אנשים עם נטייה לכך), איבוד חיות, מכונסות, חרדה, דיכאון, הפרעות שינה, כאבי בטן וראש ועוד ועוד. טור ייעוץ לא אמור להחליף בדיקה פרונטלית, בארבע עיניים, אצל פסיכיאטר מומחה.

עדיין, עולה ממכתבך שבוודאות המלחמה גרמה להופעת סימפטומי חרדה, שהעלאת המינון רק הגבירה. נדמה שבאת לברך ויצאת מקלל, וברפואה לפני שבאים לעזור, צריך להקפיד לא להרוס ולהחמיר.

חשוב לציין שהפרעת קשב וריכוז היא ההפרעה הפסיכיאטרית הכי שכיחה בקרב ילדים ונוער עם כ-10% מהאוכלוסייה. ההפרעה ממשיכה לרוב גם בבגרות. הורים רבים שילדיהם מאובחנים, מגלים שהתפוח נפל דווקא קרוב לעץ, אבל הם לא אובחנו בשל היעדר מודעות בתקופתם.

מה שברור הוא שמינון של 40 מ"ג, שהעלת על דעת עצמך, אינו מיטיב עימך, ותופעות הלוואי שאתה מתאר מוכיחות זאת.

פחד חשש הפרעת קשב הפרעות קשב מהרהר פוחד. ShutterStock
מפחד, חושש, לא מוצא את עצמי. הפרעת קשב במצב מלחמה/ShutterStock

אולי זה רק הלחץ הזמני

הרופא המטפל, ורק הוא, צריך להחליט על סמך בדיקה מדודקדקת אתך, מה לשנות בטיפול התרופתי שלך. כך למשל, הוא יכול לשקול להעביר אותך לאמפטמינים-סטימולנטים, דוגמאת אטנט או אדרל, שמשפיעים למשך שש שעות או גרסה נוספת של אדרל, שמשפיעה למשך 12 שעות, כמו גם התרופה ויואנס.

צריך להתאים את התכשיר ואת המינון שלו אישית לאדם ולסימפטומים, ולהיות מאוד מדויקים. תרופות אלו מעניקות חיות ואנרגיה, ואינם "מכבים". הם לא פוגעים במצב הרוח או גורמים לחרדה. תרופות אלו מאושרות לאנשים בגילך, והם נמצאים בסל התרופות, אחרי כישלון טיפולי בריטלין ודומיו.

צריך לשקול אם אתה באמת צריך אותם, או שאתה בלחץ שגורם לך להיות מוצף ולא להתרכז. התכשירים האלו עובדים מיידית והרופא עושה תחילה ניסיון טיפולי למספר ימים במינון נמוך ולטווח קצר כדי לבחון את תגובתך.

השילוב היעיל של נוגדי דיכאון

בכל מקרה, אין מניעה להוסיף להם נוגד דיכאון מקבוצת SSRI, שמעלה את רמות הסרוטונין במוח. תרופות אלו מתחילות להשפיע רק אחרי כ-3-4 שבועות או יותר. לכל תכשיר פרופיל שונה עם מאפיינים ותופעות לוואי שונות, וגם כאן חשוב להתאים אישית את הטיפול לכל מטופל.

במשפחת תרופות אלו קיים פרוזאק, תרופה שידועה כמורידה תיאבון, מעוררת, משפיעה תוך 4-6 שבועות ובתחילה יכולה, באופן פרדוקסלי להחמיר חרדה. התרופה מומלצת גם לילדים ונוער.
התרופה סרוקסט ידועה כמרגיעה, מגבירה תיאבון, פוגעת במיניות, מעכבת שפיכה, ולכן גם יעילה לסובלים משפיכה מהירה או מוקדמת.

לוסטרל וציפרלקס, שתי תרופות דומות למדי, כאשר האחרון נחשב לבעל השפעה מהירה יותר - תוך כשבועיים. ציפרמיל מוגדר כמהדורה המוקדמת של ציפרלקס, ולכן פחות יעיל, אם כי עדיין משתמשים בו.
יריב יקר, מהטקסט ששלחת לי, נשמע שאתה חדור מטרה להצליח, פרפקציוניסט, וגם מעט קונטרול פריק, שאוהב לקחת עניינים לידיים כדי למקסם תוצאות.

בבקשה, תרפה. תן לרופא מומחה לטפל בך ואל תעשה ניסויים על עצמך בתרופות. עד לראיית פסיכיאטר מומחה דרך קופת החולים, המשך בבקשה עם המינון שהרופא נתן לך. כל טיפול חדש יהיה חייב ניטור קפדני ומעקב רופא מטפל.

חובה שמעקב כזה יכלול גם בדיקות דם - ספירת דם, כימיה מלאה, תפקודי בלוטת התריס, חומצה פולית ורמת ויטמין B12. אלו יכולים להשפיע על תפקוד קוגניטיבי ועל סימפטומים כמו חרדה ו/או דכדוך. בנוסף, אם הוחלט לתת לך אמפתמינים, חובה לבצע אק"ג עם פענוח.

חשוב מאד שתכניס לשגרת חייך פעילות גופנית. דבר זה יקל על הלחץ בו אתה נתון ויגרום לשחרור אנדורפינים וסרוטונין במוח.

אנשים פרפקציוניסטים נוטים לדחיינות בשל הלחץ שמשתק אותם. מומלץ ללמוד בבית ביחד עם חבר או חברה ללימודים. חשוב גם ללמוד טכניקות של הרפיה, הרגעה עצמית, חשיבה חיובית. ניתן לקבל כלים טובים לאלו דרך טיפול קוגניטבי התנהגותי (CBT) וביופידבק.

כאמור, איכויותיך האובייקטיביות מעידות עליך - בחור מצטיין שהתקבל לאחד הקורסים היוקרתיים בצה"ל. אם עברת את הסינונים המפרכים והקפדניים, אתה מאד מוכשר. לכן, אין הלימה בין עובדה זו לדאגות שאופפות אותך (זו בדיוק מהות החרדה). בטוחני שבטיפול נכון, הישגיך יעלו עוד יותר ובייחוד תזכה לאיכות חיים טובה, שלווה ורוגע - להם אתה ראוי וגם זכאי.

בהצלחה,

ד"ר אילן רבינוביץ , רופא פסיכיאטר מומחה ופסיכותראפיסט

כל הכתוב אינו מהווה יעוץ אישי מחייב או תחליף לבדיקת רופא, אלא למטרת העברת מידע. נא לפנות לרופא המטפל בכל מקרה פרטני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully