וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להעלות מינון הציפרלקס? להתחיל עם כדורי שינה? הפסיכיאטר עונה לשאלות גולשים

ד"ר אילן רבינוביץ'

עודכן לאחרונה: 15.10.2023 / 20:06

המתח והחרדה שאנחנו חווים בימים האחרונים מעלים עמם לא מעט סוגיות רפואיות, רבות מהן בתחום הנפש. הפסיכיאטר ד"ר אילן רבינוביץ' עונה למ. מרמת גן, שפנתה אליו לעזרה עקב המתח והלחץ שהיא חווה. גם אתם מוזמנים לפנות בכל עת

רקטה פגעה בגינה בבית בשדרות. מבצע חץ ומגן. 10 במאי 2023. דוברות עיריית שדרות, אתר רשמי
מדינה במלחמה. צריך לטפל בנפש ללא דיחוי/אתר רשמי, דוברות עיריית שדרות

דוקטור רבינוביץ יקר,

תודה רבה על האפשרות להיעזר. פניתי לקופת חולים ואין תור קרוב לפסיכיאטר.

אני בת 38, בריאה לחלוטין, לא מעשנת עם בדיקות דם תקינות. אני נוטלת ציפרקלס מזה שנתיים במינון של עשרה מיליגרם, שניתן לי על ידי רופאת המשפחה בקופת חולים בעקבות משבר גירושין, שגרם לחרדות ולחצים קשים שהתאפיינו במצוקה עם דופק מואץ, מועקה ותחושה שהכל סוגר עלי ללא מוצא. אבל מאז חיי נכנסו לשגרה חדשה וטובה.

האזעקה הראשונה בשבת לקחה אותי אחורה ובענק. הבנות רוב הזמן איתי בהעדר בית ספר, אני מנסה לעבוד מהבית אך מאד מתקשה להתרכז. כל רחש מקפיץ אותי. הטלוויזיה דלוקה 24/7 כדי שנתעדכן ולא נפספס שום התרעה, הבנות עברו לישון עימי, הבנין ישן ובלי ממ"ד או מקלט מסודר, כך שבכל אזעקה אנחנו יושבות עם השכנים בחדר המדרגות, מפוחדות ומחובקות.

"אני נחשבת על ידי חברותי כסופרוומן עם קבלות על תוצאות מרשימות בתחומים מגוונים ועכשיו תשו כוחותי, אני רוצה להכנס מתחת לשמיכה ולא להיות כאן, להתעורר מחלום הבלהות למציאות אחרת"

אני מאד לחוצה. כל הזמן מתרוצצים בראשי פחדים על תרחישים שלילים של מחבלי חמאס שהסתננו מעזה, המשיכו למרכז והשתלטו על הבנין שלנו. אני רואה בטלוויזיה תמונות משדרות ומעוטף עזה ומשוכנעת שגם תושבי המרכז לא מחוסנים. מאז שבת אני חווה לחצים בחזה והרגשה שקשה לי לנשום ואין לי אוויר. אני רצה בתדירות גבוהה לשירותים (עם דלת פתוחה), שבוע לא התקלחתי מחשש שהאזעקה תתפוס אותי באמצע. אתמול, בעקבות מטח הטילים הגדול על גוש דן, לא הצלחתי להרדם כל הלילה.

מה אתה מייעץ לי - להעלות את מינון הציפרלקס לכדור וחצי (15 מיליגרם)? האם יהיה נכון לקחת מאימי כדור שינה בונדורמין 0.25 מיליגרם?

האם אני מאבדת שליטה ומשתגעת? ברציונל אני מבינה איך לנהוג, אך ללא שליטה על מצבי וזה עוד יותר מלחיץ אותי. אני נחשבת על ידי חברותי כסופרוומן עם קבלות על תוצאות מרשימות בתחומים מגוונים ועכשיו תשו כוחותי, אני רוצה להכנס מתחת לשמיכה ולא להיות כאן, להתעורר מחלום הבלהות למציאות אחרת. אני כל כך מזדהה עם האימהות והרעיות השכולות, אני בוכה עם משפחות החטופים והנעדרים מול הטלוויזיה. מתביישת שאני מרגישה כך לעומתן.

מאד אודה לעזרתך,

מ. רמת גן

תשובת ד"ר אילן רבינוביץ:

שלום מ. יקרה,

מלחמה הוא מצב סטרסוגני ראשון במעלה ואת נורמלית לחלוטין. אסור להשוות בין מציאות אבייקטיבית בה אנשים נמצאים, כי מה שחשוב זה מה שהאדם מרגיש. אסור שיהיו לך רגשות אשם מול משפחות חללינו ונעדרינו.

מאותו מקום שאת נחשבת אשת חייל המצליחה לג'נגל בהצלחה בין קריירה לבית וגידול שתי בנות, את הפרפקציוניסטית, קונטרול פריק, סובלת כרגע מהתלקחות חוזרת של מצב חרדה שבא לידי ביטוי גופני מגוון, כפי שתיארת: דופק מואץ, לחץ בחזה, קוצר נשימה, ריצות דחופות ותכופות לשירותים ועוד.

התסמינים האלו מתארים התקף חרדה (Panic Attack), מצב בו האדם מרגיש תחושה של איבוד שליטה, על סף עילפון, שגופו קורס, בדיוק כמו שקורה בעת התקף לב או אירוע נוירולוגי. בנוסף, מתלווה אצלך לתסמינים אלו גם מחשבות טורדניות חסרות שליטה הגורמות מצוקה ומתח נוסף.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
"התסמינים האלו מתארים התקף חרדה, מצב בו האדם מרגיש תחושה של איבוד שליטה, על סף עילפון, שגופו קורס, בדיוק כמו שקורה בעת התקף לב או אירוע נוירולוגי. בנוסף, מתלווה אצלך לתסמינים אלו גם מחשבות טורדניות חסרות שליטה הגורמות מצוקה ומתח נוסף"

את חייבת להקשיב לחדשות כל הזמן, שלא לפספס שום פירור מידע. סביר שיש כאן תסמינים של OCD (הפרעה טורדנית -כפייתית המכונה: "מחלת האנשים החכמים והמוצלחים") כי מה שעוזר לך להצליח בחיים זה הפרפקציוניזם שלך, הוורקוהוליזם, זה שאת קונטרול פריק, שיטות עבודה ולימוד מסודרות, ראש שעובד בלי הפסקה ועוד. וכל אלו כרגע עומדים לך לרועץ. כי המצב בשטח לא מאפשר לך להיות בשליטה מלאה.

הבעיה במצב כזה שהוא תוצאה של חוסר איזון של המערכת העצבית האוטונומית ויציאה לפעולה של המערכת הסימפטטית למצב השרדות: fight or flight, שהוא יכול להיות פרוגרסיבי, כמו כדור שלג במדרון, ואז מתחילה "החרדה מבפני החרדה", מתחילות הפרעות שינה (אינסומניה) או יקיצות מוקדמות. בנוסף, תיתכן גלישה למצב של דיכאון המלווה את החרדה.

אם במשך שבועיים ברצף את מרגישה לפחות חמישה מהתסמינים הבאים: מצב רוח ירוד, חוסר עניין והנאה, הפרעות שינה, הפרעות תיאבון, ירידה בריכוז, חוסר אנרגיה, אי שקט, מחשבות אשמה כלפי בני המשפחה הסובבים, מחשבות יאוש עד אובדן המלווים בירידה תפקודית, אני ממליץ לך:

1. את חייבת לישון לפחות שבע שעות שינה ברצף בלילה. שינה אינה מצרפית וכוללת ארבע שלבים ראשונים ואז שנת REM, שנת החלום. גם אם את "מרצדס", הגוף זקוק לדלק ושינה איכותית היא חיונית.

כדורי שינה מקבוצת הבנזודיאזפינים כמו: בונדורמין, ווליום, ואבן, לוריואן קלונקס וקסאנקס - אינם מומלצים לאורך זמן כי יש הגוף מתרגל אליהם בקלות ותוך מספר שבועות תיאלצי להעלות את המינון ואז מגיעה בעיית התמכרות. כשרוצים להפסיק, מתרחשת "תסמונת גמילה" שכוללת בין השאר: אי שקט, חרדה, הפרעות שינה, עד אפילו פירכוס. תרופות אלו לא מטפלות באיזון המערכת האוטונומית, הם רק מרגיעים וגורמים לאדם לישון. מומלץ לקחת אותם רק באישור רופא לתקופה קצובה קצרה, עד שהכדורים המטפלים יתחילו לעבוד (כשלושה שבועות).

למבוגרים מעל גיל 65 מותר לתת רק סטילנוקס/זודורם, נוקטורנו /אימובן, מכיווןן שהבנזודיאזפינים הרגילים עלולים לגרום לפגיעה קוגניטבית.

הרופא המטפל צריך לשקול במקום כדורי שינה לרשום מירו/רמרון/מירטזפין במינון נמוך של 15 מיליגרם (חצי כדור של 30 מיליגרם), שהוא כדור נוגד דיכאון-חרדה מקבוצת SNRI, הגורם להשראת שינה ללא התרגלות וללא התמכרות. הוא יטפל גם בהפרעת השינה וגם בגורם לה: אקססרבציה של החרדה. הוא הולך מצוין עם ציפרלקס 10 מיליגרם. בימים הראשונים יש הסתגלות והכדור "מפיל" לשינה ארוכה. זהו טיפול הנוגד דיכאון-חרדה היחיד שלא פוגע במיניות, אבל הוא כן מעלה תיאבון.

אפשרות נוספת היא מתן מינון נמוך של סרוקאוול רגיל, 25-50 מיליגרם. במקור משמש כטיפול נוירולפטי, אנטי פסיכוטי ומייצב מצב רוח. אבל הוא עוזר לשינה , וגם הוא ללא התרגלות או התמכרות. גם הוא עובד מצוין בשילוב עם ציפרלקס 10 מיליגרם.

מבצע חרבות ברזל, אימון חיילי מילואים באזור עוטף עזה. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה!
יש דברים שאין לנו שליטה עליהם. חייל צה"ל באזור הלחימה בדרום/מערכת וואלה!, אמיר בוחבוט

2. לגבי מינון הציפרלקס: רק הרופא המטפל שלך שמכיר היטב את תיקך הרפואי ובודק אותך קלינית יכול להחליט על העלאת מינון.

ציפרלקס הוא הכדור השישי בקבוצת ה-SSRI, כדורים שמעלים את רמות הסרוטונין במוח. רופא מומחה צריך להתאים אישית את הטיפול לכל אדם. מה שמתאים לאחד, לא בהכרח יתאים לאחר . לכל כדור פרופיל אישי של השפעה ותופעות לוואי שונות, אבל לכולם אין התרגלות או התמכרות.

ציפרלקס הוא כדור מאד פופולרי כי ההשפעה החיובית שלו מתחילה תוך כ-10 ימים. הוא מגיע במינונים של 10, 15 ו-20 מיליגרם. במינון נמוך עד בינוני הוא מסייע בדיכאון. במינון בינוני הוא מסייע בהתקפי חרדה ובמינון גבוה הוא מסייע בהפרעות טורדניות כפייתיות. לצערי, לעיתים ניתן כדור זה בקלות רבה מדי, ללא מחשבה קלינית מעמיקה של מומחה. חובה להיות במעקב וניטור הרופא המטפל מחשש לכניסה למצב מאניה (מצב רוח מרומם-רוגזני, פעילות יתר, הפרעות שינה, בזבוזי כסף, דיבור בשטף, ועוד).

3. לא פחות חשוב מטיפול תרופתי נכון, ממליץ לך לעשות את הצעדים הבאים:

  • סיגול מטרות של חשיבה חיובית: אין סכנה קיומית למדינת ישראל, יש לנו צבא הכי חזק באיזור עם טובי הלוחמים, האיכותיים בעולם. יש לנו גיבוי מלא של המעצמה הגדולה בתבל. אנחנו ננצח וצריך רק סבלנות ואורך רוח. הבנות ואת לא בסכנה אמיתית כל עוד אתן מקפידות על הוראות פיקוד העורף.
  • כבי את הטלוויזיה או העבירי לערוצי הילדים והסרטים. את חשופה כצורך כפייתי לעומס מידע שאינו משרת אותך ורק מלחיץ. התקיני במכשיר הסלולרי אפליקציה של פיקוד העורף וכך תקבלי התראות בזמן אמת, בנוסף למערכת האזעקות שנותנת זמן לרדת למקום מוגן.
  • הרגיעי עצמך בנשימות עמוקות; הקפידי להתקלח מדי יום, זה מרגיע ומרענן; הקפידי על שתיית מים. כשאת מטפלת בעצמך, את גם מטפלת בבנותיך - אי אפשר לשקר ילדים והם מזהים הורה לחוץ. השרי עליהן ביטחון, עני לשאלותיהן. אל ֶתשקרי, אבל תמיד תעדני.
  • מערכת החינוך התחילה מהיום לימודים מקוונים ב-zoom ובמקומות שיש מיגון מתקיימים אף לימודים פרונטליים. סדר יום עמוס ועשיר חשוב מאד לך ולבנות. שיגרה יומית של עבודה/לימוד, משחק, סרטים ועוד היא צורך השעה של העורף הביתי.
  • התחילי לבצע תרגול התעמלות יומי בבית עם בנותייך, בעזרת אפליקציות או סירטונים אינטרנטים. 20 דקות בכל פעם. פעילות גופנית היא חיונית ומשחררת סרוטונין ואנדורפינים במוח, מה שמשרה רוגע ושלווה.

מאחל לך בריאות שלמה מ., וזיכרי - ביחד ננצח!

לכתבות קודמות של ד"ר אילן רבינוביץ מתקופת הלחימה:
1. תהיו בטוחים - אנחנו ננצח. אבל בינתיים הקפידו על הכללים הבאים
2. אופטימיות, עכשיו? אז כן, ויש לכם 7 סיבות להרגיש כך



כל האמור לעיל אינו תחליף ליעוץ רפואי של רופא מומחה. מדובר בהמלצות כלליות וכל מקרה צריך להבדק לגופו על ידי הרופא המטפל.

כל שאלה בנושא דיכאון , חרדה ילדים , הפרעות שינה , הפרעות קשב וריכוז בתקופת מלחמה, הגיל השלישי , מידע מתווך לילדים ועוד ניתן להפנות במסרונים או ואצאפים בלבד בטלפון: 054-4693068

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully