וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הי הו תפוח בדבש: זה ככל הנראה השילוב הכי בריא של החג הזה

עודכן לאחרונה: 6.10.2022 / 16:07

כמו בכל שנה, גם השנה בהמהלך חגי תשרי וארוחות החג כנראה תתנפחו ותעלו כמה קילוגרמים, אבל בין כל המוקשים יש דווקא שילוב שיכול לעשות טוב לבטן שלכם

תפוח בדבש ורימון, ארוחת ראש השנה. ShutterStock
זיווג מסורתי. תפוח בדבש/ShutterStock

יש זיווגים תזונתיים שנולדנו אליהם כמו מרק ושקדי מרק, קורנפלקס וחלב, טוסט עם חמאה, וגם הזוג אולי הכי חגיגי ומתוק שיש - תפוח בדבש. השילוב של הפרי האהוב והדבש הנוזלי הוא הסמל האולטימטיבי של ראש השנה. עבור רבים טבילה של התפוח בדבש מסמנת את הציפייה לשנה מתוקה וטובה, אבל למעשה מדובר בשילוב תזונתי מוצלח, שיכול להחליף קינוח או נשנושים, בטח במהלך החגים, כשכל הארוחות עתירות קלוריות וכבדות וכולנו מוסיפים כמה קילוגרמים למשקל.

מתכון לעוגת דבש ותפוחים קלה להכנה
מתכון לשטרויסל תפוח עץ בדבש
מתכון של חיים כהן למוס דבש עם תפוח

אז מה יש בכל אחד מהם ובשניהם ביחד?

תפוחים

למרות המשפט המאוד אהוב בארה"ב: "תפוח ביום ירחיק את הרופא ממך", תפוחים הם לא "מזון על" (ולא בטוח בכלל שיש כזה דבר) והם לא יחוללו עבורכם נס פרטי, אבל הם מאוד טעימים ומאוד בריאים. תפוחים מכילים רכיבים רבים שתורמים לבריאות, כגון ויטמין C, ויטמין K, אשלגן, רכיבים נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים. בין ההשפעות הרבות שיש לתפוחים, נמצא כי הם יכולים לסייע בהפחתת כולסטרול ולהקטין את הסיכון להתפתחות מספר סוגים של סרטן, ביניהם סרטן הריאות וסרטן המעי הגס.

בנוסף לכך, תפוחים מסייעים בהרגעת הקיבה מכיון שהם מתעכלים מהר, מפחיתים שלשולים ומספקים אנרגיה זמינה לגוף. תפוחים גם מהווים מקור טוב של פקטין - סיבים מסיסים אשר יכולים להקל במצבים של שלשול וכאבי בטן. תפוחי עץ עשירים בסיבים תזונתיים גם בתוך הליבה וגם בקליפה ומחקר שהשווה בין תפוחי עץ לבננות מצא שתפוחי עץ משביעים יותר, והדבר נובע כנראה מהמרקם ומתכולת הסיבים שלהם.

דבש. ShutterStock
הערך התזונתי לא בשמיים, אבל זה יכול לעזור עם הגרון והליחה/ShutterStock

דבש

אף שהוא עשוי בעיקר מסוכר ואין לו ערך תזונתי אמיתי, הדבש נחשב שנים רבות כתרופה ביתית להרגעת כאבי גרון ושיעול, שהם שתי תופעות שכיחות בזיהומים של דרכי הנשימה העליונות. מבין תרופות הסבתא, שכוללות בין היתר מרק עוף, תה עם דבש ולימון הוא ללא ספק שילוב מוכר.

אבל לא מדובר בסתם תרופת סבתא, וגם בסיס מדעי ליתרונות של הדבש כבר קיים. בשנת 2004, מחקר בכתב העת Pediatrics מצא כי שתי תרופות לשיעול שנמכרות ללא מרשם עבור ילדים (דקסטרומתורפן ודיפנהידרמין), אינן יעילות יותר מאשר פלצבו בטיפול בילדים עם שיעול, וללא תופעות הלוואי של הטיפול התרופתי. בעקבות כך בשנת 2007, אותו צוות חוקרים השווה טיפול בדקסטרומטורפן, טיפול בדבש וללא טיפול בכלל על שיעול לילי ב-130 ילדים מצוננים ומצאו שדבש באופן עקבי נמצא כטיפול יעיל יותר. מחקר זה מצטרף לעוד 13 מחקרים עם תוצאות דומות.

כאמור, הדבש מאוד מתוק (בערך פי 1.5 מסוכר לבן), ורובו המוחלט מורכב מפחמימות פשוטות. פחות מ-20 אחוזים ממשקל הדבש מורכב ממים. הוא מכיל גם כמויות קטנות ומשתנות של ויטמינים וחלבון, בהתאם לסוג שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully