פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      תפוח ביום ירחיק מכם את הרופא? לא בטוח

      חוקרים אמריקאים החליטו לבדוק אם אכילת תפוח מדי יום באמת קשורה לבריאות טובה יותר, וגילו כי היא קשורה בעיקר לכסף. האם יש פרי שיכול להבטיח בריאות טובה יותר, ולמה בכל זאת כדאי לאכול תפוחים

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      שוברים את מיתוס התפוח (אילוסטרציה: shutterstock)

      פתגם אמריקאי מוכר מבטיח שתפוח ביום ירחיק מכם את הרופא (apple a day keeps the doctor away), אך מחקר חדש מגלה שאין הרבה מאחורי המיתוס המבטיח הזה. כן, תפוחים זה בריא, כמו הרבה פירות אחרים, אבל הם ממש לא מבטיחים לכם חסינות מפני ביקור במרפאה.

      המחקר, שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine, החליט לבחון את הפתגם הזה באופן מילולי. החוקרים ביצעו השוואה מקיפה בין אנשים שאוכלים תפוח מדי יום, ובין אלה שלא, ומדדו כמה חברי כל אחת מהקבוצות ביקרו אצל הרופא.

      החוקרים, מאוניברסיטת מישיגן ואוניברסיטת דרתמות', גילו שאנשים שאוכלים תפוחים מדי יום אכן מבקרים פחות אצל הרופא, אבל שהם גם בעלי חינוך טוב יותר ומעשנים פחות – שני מאפיינים שתורמים לבריאות טובה יותר. כאשר החוקרים הוציאו מן ההשוואה את המשתתפים בעלי התכונות האלה, ההבדל ברמת הבריאות בין אוכלי תפוחים ללא אוכלי תפוחים נעלם כלא היה. במילים אחרות, אכילת תפוח מדי יום לא מורידה את תכיפות הביקורים אצל הרופא, אבל היא כן משקפת מעמד סוציו-אקונומי, שהוא לכל הדעות פרמטר בכל הקשור לבריאות ואיכות חיים.

      למעשה, אין שום עדות מחקרית שאכילת פרי מסוים מדי יום תשפר את הבריאות שלכם.

      שוק פירות וירקות בברצלונה (ShutterStock)
      כל הפירות טובים באותה מידה (צילום: ShutterStock)

      עם זאת, שילוב של פירות וירקות מגוונים ככל הניתן בתפריט היומי בהחלט תעשה אתכם בריאים יותר. מחקר שבוצע באנגליה לפני שנה בדיוק גילה כי אכילה של למעלה משבע מנות של פרי וירק ביום מורידה את הסיכון למות ממחלות שונות ב-42%, ביחס לאכילה של פחות ממנה אחת ליום. 7 מנות ביום מורידות את הסיכון למות מסרטן ב-25%, וממחלות לב ב-31%.

      אז למה בכל זאת לבחור בתפוח?

      תפוחים הם אומנם לא "מזון על" (ולא בטוח בכלל שיש כזה דבר) והם לא יחוללו עבורכם נס פרטי, אבל הם מאוד טעימים, ומאוד בריאים. פוחים מכילים רכיבים רבים שתורמים לבריאות, כגון ויטמין C, ויטמין K, אשלגן, רכיבים נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים. בין ההשפעות הרבות שיש לתפוחים, נמצא כי הם יכולים לסייע בהפחתת כולסטרול ולהקטין את הסיכון להתפתחות מספר סוגים של סרטן, ביניהם סרטן הריאות והמעי הגס.

      תפוח (ShutterStock)
      כואבת לכם הבטן? תפוח! (אילוסטרציה: shutterstock)

      אם אתם סובלים מכאבי בטן וקשיי עיכול, כדאי שתוסיפו לתפריט היומי תפוח. תפוחים מסייעים בהרגעת הקיבה מכיון שהם מתעכלים מהר, מפחיתים שלשולים ומספקים אנרגיה זמינה לגוף. תפוחים גם מהווים מקור טוב של פקטין - סיבים מסיסים אשר יכולים להקל במצבים של שלשול וכאבי בטן.

      גם אם אתם בתהליך דיאטה ומחפשים דרך להישאר שבעים לאורך זמן, תפוחים עשויים להיות התשובה בשבלכם. תפוחי עץ עשירים בסיבים תזונתיים גם בתוך הליבה וגם בקליפה. מחקר שהשווה בין תפוחי עץ לבננות מצא שתפוחי עץ משביעים יותר, והדבר נובע כנראה מהמרקם ומתכולת הסיבים שלהם. כשהשווו בין צריכת תפוח עץ, רסק תפוחי עץ ומיץ תפוחים נמצא שהפרי השלם תרם את אפקט השובע המשמעותי ביותר, בעוד שהמיץ הקנה את תחושת השובע הנמוכה ביותר.

      עוד בנושא:
      האם אנשים שאוכלים פירות מאושרים יותר?
      9 דברים שכדאי לכם להתחיל לאכול