פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      סוגיה בוערת: האם אפשר להשמין מיום אחד של בליסה?

      תודו שזו שאלה טובה - בעיקר בשיאו של ראש השנה, רגע לפני עוד ארוחה דשנה - אז בדקנו עם הדיאטנית קרן אן גיימן כמה נזק אנחנו עלולים לגרום לעצמנו ביום אחד. והתשובות - מעודדות. בתיאבון

      סעודת ראש השנה של סוליקה מאווה סאפי (דרור עינב)
      מה קורה אחרי 4 ימים כאלה? סעודת ראש השנה (צילום: דרור עינב)

      סביר שאחרי ארוחת ראש השנה דשנה גם אתם שאלתם את עצמכם האם - וכמה - אפשר להשמין ביום אחד. ובכן, יש לנו תשובות. אם עליתם במהלך החג על המשקל וראיתם פתאום מספר גבוה יותר ממה שאתם רגילים, כנראה שזה לא קרה ביום אחד, למרות שזה עשוי להרגיש כך. תהליך אגירת השומן בגוף שלנו הוא מורכב. הוא כולל השתתפות של לא מעט הורמונים והוא מושפע מגורמים רבים שאפילו לא קשורים למה שאוכלים, כמו למשל כמות ואיכות השינה, הרכב חיידקי המעי, איך הגוף מעכל מזונות מסוימים ואפילו אם אתם מעשנים או לא.

      עוד בנושא:
      בשורות טובות: השנה אתם לא צריכים לדאוג שתשמינו בחגים
      שנהיה לראש: החלטות בריאות לשנה החדשה
      כמה קלוריות תאכלו בארוחת ראש השנה?

      אז איך יכול להיות שאפשר לראות עלייה במשקל מיום אחד ליום אחר? ראשית בואו נעשה קצת סדר - עלייה במשקל היא לא בהכרח השמנה. המשקל שעליו אנחנו עולים שוקל את כל הגוף. נכון, המשקל הזה מורכב גם ממסת השומן, אבל גם ממסת הגוף הרזה שכולל הכל חוץ משומן. למשל את משקל הנוזלים בגוף שלנו ואת רקמת השריר.

      בגלל שהוא מכיל את כל המשתנים הללו, המשקל שלנו עלול לעלות בעקבות שתיה מרובה יותר של מים ביום אחד לעומת אחר. כדי לסבר את האוזן אם תשתו בבת אחת ליטר מים ותעלו על המשקל תוכלו לראות עלייה של כקילו במשקל שלכם. אם נשקל ביום אחרי שאכלנו יותר פחמימות מבדרך כלל, למשל בארוחת חג, גם נראה עלייה במשקל. האם זה בהכרח אומר שהשמנו? לא, תהליך אגירת הפחמימות במאגרי הגליקוגן בשריר כרוך באגירה גדולה יותר של נוזלים ולכן המשקל יעלה. כשנחזור לתזונה אליה אנחנו רגילים במהלך היום שאחרי ארוחת החג, המשקל ישוב למספר אליו אנחנו רגילים, בעיקר אם נעשה פעילות גופנית.

      עוגת דבש ותמרים של מיקי שמו (דרור עינב)
      פרוסה אחת לא תשפיע על המשקל שלכם באמת. עוגת דבש (צילום: דרור עינב)

      לעומת זאת, אכילה של כמות גדולה יותר של פחמימות או כל רכיב מזון אחר, כמו שומנים או חלבונים, בכמות הרבה יותר גדולה ממה שאתם צריכים ולאורך זמן, כן עלולה לגרום לכם להשמין.

      האם הגיע הזמן לשים את המשקל בבוידעם?

      עלייה על המשקל היא אינדיקציה טובה אבל חשוב לקחת בחשבון עוד כמה משתנים כדי לקבל תמונה מקיפה יותר. אחד מהמשתנים האלה הוא אחוז השמן. את אחוז השומן בגוף אפשר למדוד במספר דרכים, כאשר המוכרות והנגישות ביותר הן על ידי משקל שמודד אחוזי שומן או קליפר (צבט). אבל גם המדידה הזו איננה מושלמת, בלשון המעטה.

      המשקל למדידת אחוז שומן מתבסס על זרם חשמלי והוא עובר כאשר אתם דורכים על המשקל בשתי רגליים (עם או בלי החזקה של ידית) וסוגרים מעגל. זרם חשמלי מושפע ממשק המים בגוף שמשתנה באופן תדיר בגוף ועל כן המדידה היא בעלת סטייה משמעותית. אם אתם משתמשים בקליפר רצוי שתדעו את הטכניקה או שתעזרו באיש מקצוע. מדידה שאיננה מדויקת גורמת לסטייה משמעותית בתוצאות וגם כך המדידה לא מאוד מדויקת או מתאימה לכולם בגלל הנוסחה עליה היא מבוססת מלכתחילה.

      אישה עומדת על משקל (ShutterStock)
      עזבו את המספר, תסכלו על הדלתא. משקל (צילום: shutterstock)

      אז מה עושים? משתמשים במכשירים האלה, אבל בצורה המתאימה לכם. לספורטאים מקצועיים (שמתחרים) יש צורך לדעת מה אחוז השומן האמיתי בגוף שלהם כדי לשפר ביצועים. יש עוד מקרים בהם אומדן אמיתי של אחוזי שומן בגוף הוא חשוב כמו למשל באוכלוסייה לא בריאה. אבל עבור מרבית האוכלוסייה הבריאה, אחוז השומן המדויק הוא לא מידע הכרחי או מאוד חשוב. לכן, מה שאתם באמת צריכים לעשות זה לבדוק את "ההפרש" או בשפה המקצועית - את הדלתא.

      גם מדידה בעזרת קליפר וגם מדידה בעזרת משקל צריכות להיעשות תוך שמירה על כללי השימוש בהם (הם משתנים ממכשיר למכשיר וכתובים על גבי האריזה בעת הרכישה). ברגע שתעשו מדידה לפי הכללים תוכלו להשוות בין מדידה אחת לזו שתעשו במועד מאוחר יותר, ולראות מגמות של ירידה או עלייה, כל אחד והמטרה שלו.

      ממש כמו שהמספר שעל המשקל לא מספיק, גם מדידה של אחוזי שומן לא מספיקה כדי להסיק מסקנות לגבי התהליך שלכם. חשוב לשים לב לפרמטרים חשובים ביותר שאנחנו נוטים להזניח, כי הכי קל להסתכל רק על הרע:

      1. מחמאות!
      אם מישהו ציין בפניכם שאתם נראים טוב או שרזיתם - תגידו תודה ותבינו שגם אם לא ירדתם גרם אחד במשקל, זה כנראה בדרך ובקרוב זה ייראה גם על המשקל.

      2. בגדים
      גם אם המשקל מראה שאין תזוזה ואחוזי השומן שירדתם על פי המדידה נראים לכם זניחים אבל הבגדים שלכם רופפים או צמודים יותר (שוב, כתלות במטרה) - אל תקלו ראש. זה מדהים ואתם בדרך מעולה.

      3. מבחן החוט
      ניתן להיעזר בסרט מדידה כדי לקבל עוד פרופורציה ועוד נקודת מידע. גם במקרה הזה חשוב לדייק במדידה עצמה.

      לסיכום, תיהנו מארוחות החג ומתקופת החגים בכלל. אם עליתם קילו או שניים במשקל בפתאומיות, כנראה שלא מדובר בהשמנה אלא בכורח הנסיבות. אם אתם בוחרים לעלות על המשקל ולבצע מדידות, הקפידו למדוד נכון, ולקחת את התוצאות בפרופורציה.

      קרן אן גיימן היא תזונאית קלינית, מרצה לארגונים וחברות ומנחת טלוויזיה