וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים ישראלים גילו איך תחליפי סוכר משפיעים על הגוף שלנו. וזה מדאיג

עודכן לאחרונה: 19.8.2022 / 18:55

המון אנשים חושבים שממתיקים נטולי קלוריות הם בחירה בריאה, אבל מחקר חדש של מכון ויצמן מגלה כי תחליפי סוכר משפיעים על הרכב ופעילות חיידקי המעי ועלולים לשבש את חילוף החומרים שלנו. הנה כל הפרטים

ממתיק מלאכותי. ShutterStock
משפיעים על חילוף החומרים. תחליפי סוכר/ShutterStock

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים מודעים לנזקי הסוכר ולהשפעה הממכרת שלו, ובוחרים להפחית או להימנע מצריכתו. וזה נהדר. הבעיה היא שרבים עושים את זה בעזרת שימוש בתחליפי סוכר, וזה כבר פחות בריא. במהלך השנים הפרופיל הבריאותי של ממתיקים מלאכותים, שנמצאים היום בהמון מוצרים שאנחנו צורכים, נחקר רבות. התוצאות לא היו אחידות, אך רבות מהן העלו סיבה לחשש. כעת מחקר ישראלי הצליח להוכיח כי ממתיקים נטולי קלוריות משפיעים על הרכב ופעילות חיידקי המעי ועלולים לשבש את חילוף החומרים בגוף.

מהמחקר החדש של מדעני מכון ויצמן למדע עולה כי לתחליפי סוכר עלולה להיות השפעה מזיקה על גוף האדם. ממצאי המחקר, שהתפרסמו היום (שישי) בכתב העת המדעי Cell מעלים כי תחליפי סוכר בולטים עלולים להשפיע על חיידקי המעי (מיקרוביום) וכתוצאה מכך על רמות הסוכר בדם בבני אדם. מידת ההשפעה הזו משתנה מאדם לאדם, בדיוק כמו שהרכב המיקרוביום ייחודי לכל אדם.

במקום למנוע את עליית הסוכר בגוף - הם עושים את ההיפך

כבר בשנת 2014 מדעני המכון הצליחו להוכיל כי ממתיקים מלאכותיים משנים את הרכב חיידקי המעי של עכברים, וכי במקום למנוע את עליית הסוכר בדם, כפי שניתן היה לצפות, הם גורמים לתוצאה ההפוכה. שמונה שנים מאוחר יותר, צוות המחקר בראשותו של פרופ' ערן אלינב מהמחלקה לאימונולוגיה מערכתית, הציג תמונה דומה בבני אדם.

החוקרים סקרו 1,400 מועמדים ובחרו מתוכם 120 מתנדבים שהעידו כי אינם צורכים כלל תחליפי סוכר. המתנדבים חולקו לשש קבוצות - בארבע מתוכן התבקשו המשתתפים לצרוך תחליף סוכר אחד מבין ארבעה (סכרין, סוכרלוז, אספרטיים וסטיביה) למשך שבועיים. שתי הקבוצות הנותרות שימשו קבוצות ביקורת.

סטיביה. ShutterStock
כל אחד מהממתיקים גרמו לשינוי בהרכב חיידקי המעי. סטיביה/ShutterStock

המדענים מצאו כי כל ארבעת הממתיקים, כל אחד בדרכו, גרמו לשינוי בהרכב חיידקי המעי ובחומרים שהחיידקים מפרישים לזרם הדם. סכרין וסוכרלוז אף גרמו לשינוי משמעותי בסבילות של המתנדבים לגלוקוז, כלומר ביכולת של הגוף להתמודד עם עומס סוכר. בקבוצות הביקורת לא נרשמו שינויים בהרכב ובפעילות של חיידקי המעי ולא בסבילות לגלוקוז.

לדברי החוקרים, קיים מתאם הדוק בין השינויים שחלו בהרכב חיידקי המעי לשיבוש בסבילות לגלוקוז. "הממצאים שלנו מחזקים את התפיסה לפיה המיקרוביום הוא מעין 'מרכז בקרה' המסנכרן בין אותות המגיעים מבפנים, ממערכות הגוף עצמו, ואותות המגיעים מבחוץ, מגורמים כגון מזון, תרופות, סגנון חיים והסביבה שבה אנחנו חיים", אומר פרופ' אלינב.

עוד בוואלה!

5 דברים שיכולים לקרות לכם אם תפסיקו עם משקאות הדיאט

לכתבה המלאה

ובזה לא תם המחקר. כדי לבחון האם השינויים בחיידקי המעי אכן היו אחראים לשיבוש בחילוף החומרים, השתילו החוקרים בקבוצות של עכברים נטולי מיקרוביום, דגימות חיידקי מעי שנלקחו מכ-40 מבין המשתתפים בניסוי. הדגימות נלקחו ממשתתפים מקבוצות הניסוי השונות, שבהם נמצאו השינויים הגדולים ביותר בסבילות לגלוקוז, וכן ממשתתפים שבהם השינויים המטבוליים היו הקטנים ביותר.

התוצאות היו מובהקות: בעכברים התפתח דפוס מטבולי דומה לזה שנצפה בתורם האנושי. במלים אחרות, העכברים שבהם הושתלו דגימות חיידקים ממשתתפים שהראו את השינוי הגדול ביותר בסבילות לגלוקוז, הציגו בעצמם את השיבוש הגדול ביותר בסבילות לגלוקוז, בעוד עכברים שבהם הושתלו דגימות ממשתתפים שהראו שינוי קטן בסבילות לגלוקוז או שהושתלו בהם דגימות מקבוצת הביקורת, הציגו את השינויים המטבוליים הקטנים ביותר.

לא, זה לא אומר שסוכר עדיף לכם

"תחליפי סוכר הם נטולי קלוריות, אבל הם אינם נטולי השפעה על גוף האדם. במחקר הראינו כי תחליפי סוכר משנים את הרכב ופעילות חיידקי המעי וכתוצאה מכך עלולים לפגוע גם בחילוף החומרים בגוף", אומר פרופ' אלינב, "כדי לאמוד מהי ההשפעה הבריאותית ארוכת הטווח של תחליפי סוכר, נדרשים ניסויים נוספים ארוכי טווח. יש להדגיש שאין להסיק מהממצאים שצריכת סוכר עדיפה על צריכה של תחליפי סוכר, וכי הנזקים לבריאות האדם מצריכת סוכר מגובים בעדויות ממחקרים רבים".

גיף סוכר. Giphy
"הנזקים לבריאות מצריכת סוכר מגובים בעדויות ממחקרים רבים". הוספת סוכר למשקה/Giphy

כאמור, אין זו הפעם הראשונה שבה חוקרים מוצאים כי לתחליפי סוכר עלול להיות מחיר בריאותי גבוה. מחקר שפורסם לפני חצי שנה ב-PLOS Medicine הצביע על כך שכמה ממתיקים מלאכותיים קשורים לסיכון מוגבר לסרטן. החוקרים מצאו כי נבדקים שצרכו כמויות גדולות יותר של ממתיקים מלאכותיים, במיוחד אספרטיים ואססולפאם-K, שמתוקים פי 200 מסוכר ושמצויים בין היתר במשקאות דיאט פופולריים, היו בסיכון גבוה יותר ב-13 אחוזים לסרטן בהשוואה לאלו שאינם צורכים ממתיקים כלל.

מחקר אחר שפורסם בשנה שעברה גילה כי שתיית משקאות דיאט מזיקה לבריאות באותה מידה שמשקאות ממותקים רגילים מזיקים לה. לפי המחקר שנערך באוניברסיטת ז'נגז'ו בסין, הנזק המדובר מיתרגם לקיצור של תוחלת החיים - הן מי ששותים משקאות שמכילים סוכר והן מי שנוהגים לדבוק במשקאות ללא סוכר, אך עם ממתיקים מלאכותיים, מגדילים את הסיכון שלהם למות בגיל צעיר יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully