וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלי הפשוט הזה יכול לזהות אם אתם בסטרס מסוכן

עודכן לאחרונה: 9.6.2022 / 12:39

מודל שפותח באוניברסיטת חיפה הצליח לנבא ברמת דיוק של 80 אחוזים את רמות הלחץ הנפשי של אנשים שסובלים מלחץ מתמשך, בעזרת מידע שמגיע משעונים חכמים. כך זה עובד

מתח עשוי להיות טוב לפעמים - הוא יכול לעזור לנו להתגבר על פחדים ולעורר מוטיבציה להשיג דברים. אבל, כשאנחנו במצב של מתח וחרדה כל הזמן, עלולות להיות לזה השפעות הרסניות על הבריאות ועל מצב הרוח. כך לדוגמא, סטרס עלול לגרום לנדודי שינה, דיכאון, השמנה, מערכת חיסונית מוחלשת ואפילו לפגוע בבריאות הלב. אבל כיצד אפשר לדעת מתי רמות המתח שלנו צריכות להדאיג אותנו?

מודל חדש שפותח בבית הספר למדעי הפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה הצליח לנבא ברמת דיוק של 80 אחוזים את רמות הלחץ הנפשי של אנשים שסובלים מלחץ מתמשך, בעזרת מידע לא פולשני שמגיע משעונים חכמים. ממצאי המודל פורסמו במחקר חדש בכתב העת Chronic Stress. "גישה חדשנית זו, הנשענת על טכנולוגיה מתקדמת של סנסורים לבישים בשילוב מודלים חישוביים, תאפשר לנו הבנה טובה יותר של ההשפעה של לחץ מתמשך על שגרת חיינו, הן במישור הגופני והן במישור הנפשי", אמר ד"ר רואי אדמון, מעורכי המחקר.

התקף חרדה. Giphy
הסטרס צריך להדאיג אתכם כשהוא הופך להיות כרוני. אישה בהתקף חרדה/Giphy

סטרס נגרם מאירועים הנתפסים על ידנו כמאיימים, כגון: התפשטות של מגיפה, גלי פיגועים, תאונת דרכים ועוד. "ברגע שהלחץ הנפשי הופך להיות כרוני, כלומר נמשך לאורך זמן ובאופן קבוע יש לכך השלכות שליליות על הגוף שלנו וכתוצאה מכך עלולות להתפתח מחלות גופניות ונפשיות כגון בעיות לבביות ודיכאון", הסבירו החוקרים. לדבריהם, כאשר אנשים שונים נחשפים לאותם אירועים חיצוניים, הם מדווחים על רמות שונות של לחץ כרוני, ובהתאם רגישים יותר או פחות להתפתחות של מחלות אלו.

עוד בוואלה!

על הקצה: 7 סימנים שאתם באזור המסוכן של הסטרס

לכתבה המלאה

כיום הדרך המדעית המקובלת לזהות אנשים שנמצאים במצב של לחץ כרוני היא על ידי איסוף של מדדים גופניים כגון בדיקות דם ושתן ופענוח של רמות חלבונים המופרשים בעת לחץ. זו שיטה יעילה, אך כזו הכוללת פעולות פולשניות המצריכות הגעה למעבדות שונות ודורשות השקעה מרובה של זמן ומשאבים. במחקר הנוכחי ביקשו ד"ר אדמון, והצוות שלו מבית הספר למדעי הפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, וד"ר פבל גולדשטיין מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה, לבנות מודל המאפשר לזהות רמות שונות של לחץ נפשי הנמשך לאורך זמן בקרב אוכלוסייה בריאה, וזאת באמצעות שעונים חכמים שעונדים על היד, תוך כדי ניהול אורח חיים שגרתי.

אישה מביטה בשעון דופק. ShutterStock
הוא גם ככה שם. אישה עם שעון חכם/ShutterStock

במחקר השתתפו 150 נבדקות בריאות שסובלות מרמות שונות של לחץ נפשי הנמשך לאורך זמן. הנבדקות התבקשו במהלך המחקר לנהוג באופן רגיל ויומיומי בזמן שהחוקרים עקבו אחר מדדים שונים שהם חלק משגרת החיים: פעילות גופנית, שעות שינה, איכות השינה, דופק ועוד בעזרת שעונים חכמים, במשך 10 ימים לאורך כל שעות היממה, והכל באופן פסיבי ולא פולשני.

מתוצאות המחקר עולה כי בעזרת המודל שפותח באמצעות למידת מכונה, ניתן לנבא ברמת דיוק של 80 אחוזים את רמת הלחץ הנפשי שאנשים חווים בחיי היומיום. המדדים שתרמו בצורה הגבוהה ביותר ליכולת הניבוי כללו הן מדדים פיזיולוגיים כגון: דופק במנוחה והן מדדים התנהגותיים כגון שעת הירדמות וחוסר קביעות בשגרת היום/לילה. "ממצאים אלו תואמים לספרות בכך שהם מחזקים את הקשר בין לחץ כרוני לבין דופק גבוה במנוחה כמו גם ירידה באיכות השינה. ועדיין, חשוב לזכור שמחקר זה לא ביסס קשר סיבתי בין הגורמים, כלומר מה גורם למה," הסביר ד"ר אדמון.

בסדרה של מחקרי המשך בוחן ד"ר אדמון את היכולת להשפיע על גורמים פיזיולוגיים והתנהגותיים אלו, למשל דרך ביופידבק שמכוון להורדת דופק במנוחה, או הקפדה על שגרת יום /לילה קבועה, ובכך לבסס את הקשר הסיבתי בין הגורמים ובתקווה אף להוריד את רמות הלחץ המתמשך בקרב האוכלוסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully