וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה באמת סקס תורם לבריאות - ואיזו תנוחה הכי מסוכנת?

עודכן לאחרונה: 17.5.2022 / 8:41

נתונים שנאספו משנת 1956 ועד היום מראים איזו השפעה יש לסקס על הכושר הגופני, מהן הפציעות הנפוצות שכדאי להיזהר מהן, וגם איך תנוחת ה"דוגי סטייל" משפיעה על עמוד השדרה. המסקנות, לפחות חלקן, כנראה יפתיעו אתכם

זה לא סוד שסקס נחשב לאחת הדרכים הפשוטות והמהנות להפעיל את הגוף. לא בדקנו, אבל אנחנו משערים שרוב האנשים יעדיפו את זה על פני הרמת משקולות במכון או הזעה בריצה באוויר הפתוח, ואצל רובנו, זה בכלל לא מרגיש כמו עבודה קשה שדורשת מאמץ. השאלה עד כמה סקס באמת תורם לכושר מרתקת אנשים רבים, ולכן אפשר להבין למה היא נחקרה רבות גם במוסדות אקדמיים מגוונים ברחבי העולם.

כעת, מחקר חדש וראשון מסוגו שנערך על ידי חוקרים ספרדים מאוניברסיטת אלמריה, מנסה לעשות סדר בכל הנתונים שנאספו בנושא לאורך השנים, כדי להסביר בצורה מנומקת ככל שניתן - האם, איך וכמה יחסי מין באמת משפיעים על הכושר הגופני שלנו. המחקר המדובר הוא סקירה שיטתית (Systematic Review) שבחנה 18 מחקרים קודמים שנערכו בין השנים 1956 עד 2020. הוא כלל נתונים על 349 בני אדם - 264 גברים ו-85 נשים.

זוג עושה סקס במטבח. ShutterStock
"פעילות גופנית בעצימות בינונית". זוג עושה סקס במטבח/ShutterStock

כשמדברים על יחסי מין, כל אדם עושה את זה אחרת ויש המון גורמים שמשפיעים על התרומה לבריאות - אם זה משך הזמן, מידת האינטנסיביות, התנוחות ועוד. באופן כללי, החוקרים הספרדים ראו כי במקרים רבים, סקס נחשב "פעילות גופנית בעצימות בינונית", ממש כמו ריצה קלה, שחייה נינוחה או רכיבה על אופניים.

במחקרים שנבחנו השתתפו אנשים מרקעים שונים ועם הרגלי מין מגוונים, אם כי יותר גברים הסכימו להשתתף בהם. המחקרים גם נערכו בשיטות שונות, אך מה שמשותף להם היה שבכולם, לא הסתפקו רק בשאלונים המוכרים, אלא ביקשו מאנשים לקיים יחסי מין, תוך שהמומחים ניטרו את המדדים הגופניים שלהם - לרבות דופק, לחץ דם ורמת החמצן בדם. אולי זה מסביר את ההיענות הנמוכה בקרב נשים. החוקרים, נוסיף, בחנו גם את הלחץ על השרירים והמפרקים במהלך הפעילות ואחריה.

עוד בוואלה!

הגורם הזה משפיע על איכות הסקס שלכם - ואפשר לשפר אותו בקלות

לכתבה המלאה

אז כמה קלוריות אתם באמת שורפים?

לפני שנכיר את מסקנות המחקר הספרדי, חשוב להתעכב על נתון שמאוד משפיע על התרומה של הסקס לבריאות - משך האקט. כבר אמרנו שהרגלי המין נראים אחרת אצל כל אדם, ומחקר אחר בנושא מראה עד כמה המנעד הזה רחב. המחקר כלל נתונים על 500 זוגות שהתבקשו למדוד את זמן האקט שלהם, כאשר הנתון נע בין 33 שניות ל-44 דקות, עם משך ממוצע של 5.4 דקות.

כמובן שההיגיון אומר שככל שאתם "מחזיקים" יותר זמן כך תשרפו יותר קלוריות, אך החוקרים הספרדים מאוניברסיטת אלמריה מדגישים כי באופן ממוצע, זוגות שורפים כ-100 קלוריות בלבד בסקס. לשם ההשוואה, בפרוסת לחם אחת יש בממוצע כ-264 קלוריות.

החוקרים הספרדים גם גילו שקצב פעימות הלב עולה בממוצע לבין 90 ל-130 פעימות בדקה בזמן האקט, כאשר בזמן האורגזמה יכול להירשם שיא של 170 פעימות בדקה בממוצע. שוב, לשם ההשוואה, במנוחה, קצב פעימות הלב של אנשים בריאים נע בין 60 ל-100 פעימות בדקה.

התנוחות המסוכנות והבטוחות: לא מה שחשבתם

כשאתם מקיימים יחסי מין, כמובן שאתם לא עושים את זה בעיקר כדי לשרוף קלוריות, וגם הכושר הוא כנראה לא הדבר שהכי חשוב לכם באירוע הזה. לצד ההנאה, לסקס יש יתרונות בריאותיים רבים ומשמעותיים, אך אם לא נזהרים, זה יכול גם להשפיע עלינו לרעה. בהקשר הזה, לא מדובר רק במחלות מין או הריונות לא רצויים, אלא גם בבעיות אורתופדיות לא צפויות. גם הנושא הזה נסקר במחקר הספרדי, והמסקנות האלו אולי יפתיעו אתכם.

דוגי. ShutterStock
לא הכי מסוכנת. בני זוג עושים סקס/ShutterStock

נתחיל מהחדשות הלא מפתיעות: פגיעות בעמוד השדרה ובגב התחתון היו הנפוצות ביותר ביחסי מין, כתוצאה משימוש מוגבר וחזרתי בשרירי הרגליים. מה שכן הצליח להפתיע (אותנו לפחות) זה שהתנוחה הכי מסוכנת על פי המחקר היא התנוחה המיסיונרית והכה משעממת. המומחים מסבירים כי התנוחה הזאת מסוכנת לשני הצדדים, כי היא גורמת ללחץ משמעותי על עמוד השדרה והגב התחתון.

ומה התנוחה הכי "בריאה" לגוף שלכם? תאמינו או לא, אבל האקדמאים המלומדים ממליצים דווקא על "דוגי סטייל" כדי למנוע פציעות ועומס על מערכת השלד. בנוסף, הם מדגישים שגם פציעות כתף נפוצות בקיום יחסי מין, מכיוון ששני בני הזוג מנסים במקרים רבים להתאים את עצמם לפרטנר, מה שגורם להם לנעול את הכתף ולהפעיל עליה לחץ. וכן, אם תהיתם, זה נכון גם ל"כפית הגדולה" אם בורכתם בפרטנר שרוצה להתכרבל בסוף.

עם זאת, החוקרים גם סייגו והדגישו שלא הרבה מחקרים נערכו בצורה מסודרת ויסודית על הנושא החשוב הזה. רבים מהם התמקדו כאמור בהשפעת יחסי המין על גברים, ואף אחד לא בחן יחסים הומוסקסואליים לדוגמה. בנוסף, באופן קצת תמוה, רוב המחקרים בנושא פורסמו בעבר הרחוק ומעט מאוד נערכו בעשור האחרון. החוקרים הדגישו כי מדובר בהזדמנות למדענים נוספים להשתמש בטכנולוגיות עדכניות כדי למדוד בצורה מדויקת יותר כיצד אחת הפעולות החשובות והמהנות בחיינו - באמת משפיעה על הבריאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully