וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהודו באהבה: האם זהו סוג הסוכר הבריא בעולם?

עודכן לאחרונה: 9.5.2022 / 10:13

הוא עשיר במינרלים חיוניים, יכול להילחם באנמיה ואפילו עשוי לסייע בניקוי הכבד, הריאות והדם אבל אי אפשר לאכול ממנו בלי הגבלה. הכירו את הסוכר האקזוטי שאם לא טיילתם בהודו, יכול להיות שמעולם לא שמעתם עליו

כל מי שנמנעים מסוכר או אפילו מנסים להשתמש בו קצת פחות, מבינים שמדובר במשימה לא פשוטה בכלל, ולעיתים אף בלתי אפשרית. המוח שלנו מתוכנת לאהוב סוכר, מכיוון שזהו מרכיב בסיסי וחיוני לתפקוד כמעט בכל ההיבטים. עם זאת, בתרבות השפע של היום, הסוכר מכניס לחיים גם לא מעט צרות - שיכולות להתבטא בפגיעה אפשרית בלב, במוח, במשקל וכמובן בהגברת הסיכון לסוכרת.

לכן, בכל פעם שמתפרסמת ידיעה על סוג לא מוכר של סוכר, עם הבטחה לספק כמה שיותר יתרונות ולגרום כמה שפחות נזקים, חשוב לבחון זאת בביקורתיות ובזהירות. זה נכון גם לגבי סוג הסוכר האקזוטי שנציג כאן - ג'אגרי (Jaggery).

ההודים מכירים היטב את הסוכר הזה, שאפשר למצוא במנות מסורתיות רבות במזרח. הוא מיוצר מסוכר דקלים שמבושל במים חמים עד שהוא מתמצק - וממנו מפיקים את הג'אגרי, המכונה גם גוד או גור באזורים שונים בהודו. מדובר בסוכר לא מזוקק שאפשר למצוא בו חומרים שמועילים לבריאות. אבל לפני שזונחים את הסוכר הלבן לטובתו, כדאי להכיר את הדרכים, הטובות והרעות, שבהן הוא עשוי להשפיע על הבריאות:

הטוב: מינרלים חיוניים ונוגדי חמצון

ג'אגרי מכיל כמויות גבוהות יחסית של מינרלים שחשובים לתפקוד שלנו - כמו סידן, מגנזיום, אשלגן וזרחן. עם זאת, ההשפעה המשמעותית ביותר שלו היא בכמויות הברזל הגבוהות שבו, בטח כשמשווים אותו לסוגי סוכר אחרים. מנה אחת (רבע כוס) של ג'אגרי מכילה כמעט עשירית מכמות הברזל הדרושה לנו בכל יום. ברזל, כידוע, הוא גורם חשוב שמשפיע על תפקודם של תאי הדם האדומים בגופנו - ולכן, צריכתו בכמות מספקת משפיעה על רמת הערנות, הריכוז ואפילו הכוח הפיזי.

סוכר מסוג ג'אגרי. ShutterStock
משפיע על רמת הערנות, הריכוז ואפילו הכוח הפיזי. ג'אגרי/ShutterStock

מסקירה שפורסמה ב-2012 ובחנה 46 מאמרים אקדמיים בנושא, עולה קשר אפשרי בין צריכה של ג'אגרי לבין חיזוק מערכת החיסון ולהפחתת הסיכון לסוכרת ולחץ דם גבוה. עם זאת, החוקרים הדגישו כי דרושים מחקרים נוספים על מנת לבסס את הטענה הזאת בצורה מובהקת.

סקירה נוספת ועדכנית יותר, שפורסמה ב-2020, מצאה קשר אפשרי בין הסוכר האקזוטי הזה לבין השפעה חיובית על מערכת העיכול, ניקוי הכבד והדם מרעלים, התמודדות עם מחלות זיהומיות בריאה, הפחתת עצירות, הגברת רמת האנרגיה, הפחתת לחץ נפשי והגברת שיעור נוגדי החמצון בגוף, שעשויים לתרום להפחתת דלקות ואף למניעת סרטן. עם זאת, גם במקרה הזה, החוקרים לא קבעו את כל זה בנחרצות ואמרו כי טרם הוכיחו קשר של סיבה ותוצאה בין צריכת הסוכר הזה לבין ההשפעות המיטיבות שהוצגו בסקירה.

הרע: ובכן, עדיין מדובר בסוכר

לצד הסוכר הלבן, יש עוד הרבה חומרים שיכולים להמתיק לנו את היום בצורה קצת (ונדגיש שוב - קצת) בריאה יותר. זה נכון לגבי דבש, מייפל, סירופ אגבה ועוד חלופות שנתפסות כבריאות יותר ולא פעם תופסות כותרות במדורי הבריאות וגם אצלנו.

גם כשמדברים על ג'אגרי, חשוב להדגיש שעדיין מדובר בסוכר לכל דבר, שמתפרק בגוף כמו שאר סוגי הסוכר וגורם להשפעה דומה ולעיתים אף מסוכנת על הבריאות. באתר Medical News Today, שסקר בהרחבה את השפעות הג'אגרי על הבריאות, הדגישו כי מומחים מבהירים שעל אף היתרונות האפשריים של הסוכר הזה, הוא עדיין עלול לגרום נזק בצריכה לא מבוקרת. הנזק עלול להתבטא בין היתר בהשמנת יתר, מחלות לב, כבד שומני, פגיעה קוגניטיבית ואף, במקרים קיצוניים, סוגים שונים של סרטן.

באופן כללי, חשוב שכולנו נשאף לצרוך כמה שפחות סוכר מתי שמתאפשר. ואם כבר צורכים סוכר - עדיף שהוא יגיע מפחמימות מורכבות, שהתרומה שלהן לבריאות גדולה יותר. הג'אגרי ההודי, כמו שהבנו, יכול בהחלט להיות תוספת מעניינת ומזינה לתפריט - בטח אם אתם סובלים ממחסור בברזל או מגנזיום - אך חשוב לזכור כי הבחירה בסוכר שמכיל יותר מינרלים, אינה פותרת אתכם מהצורך לשמור על איזון ולשלוט בכמויות הסוכר שאתם מכניסים לגוף בכל יום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully