על הדיאטה שמאריכה ימים כבר שמעתם?

כל מי שעושה דיאטה עושה אותה כדי לרדת במשקל, אבל מה אם כבונוס הייתם גם מאריכים את החיים שלכם? צוות חוקרים מצא את השילוב המושלם בין שמירה על המשקל ועוד שנים לחיים שלכם. ככה זה עובד

08/05/2022

דיאטות אופנתיות נמצאות סביבנו כל הזמן, אבל כעת חוקרים אומרים שהם סוף סוף הצליחו למצוא אחת שיש בה כל מה שצריך כדי לחיות חיים בריאים אבל גם ארוכים. "דיאטת אריכות ימים" כוללת דגים וחלבונים מהצומח, ואף כוללת למרבה ההפתעה פחמימות, תוך הימנעות מבשרים אדומים ומעובדים.

אז מה שונה בה? דיאטה זו מחייבת אנשים לאכול את הארוחות שלהם בתוך מסגרת זמן מסוימת ולאפשר זמן לתקופות של צום. לאלה המעוניינים להקפיד על תזונה בריאה לא חסרות אפשרויות בימינו, כאשר רוב התוכניות הללו מתמקדות בהפחתת צריכה של פחמימות וקלוריות. עם זאת, לא היה ברור אם הדיאטות הללו עוזרות לאנשים להישאר בריאים ולחיות זמן רב יותר.

עוד בוואלה!

מופתעים? דיאטת צום לסירוגין לא יעילה יותר מספירת קלוריות

לכתבה המלאה

כעת, צוות של אוניברסיטת דרום קליפורניה שמחקרו מתפרסם בכתב העת Cell גילה שזה לא קשור רק למה שאנשים אוכלים, אלא גם לשאלה מתי הם אוכלים. "חקרנו את הקשר בין חומרים מזינים, צום, גנים ואריכות ימים, וחיברנו את הקשרים הללו למחקרים קליניים ואפידמיולוגיים בפרימטים ובני אדם - כולל בני מאה", אמר פרופסור ולטר לונגו בהודעה באתר האוניברסיטה.

איש אוכל מקופסת פלסטיק. ShutterStock
לשמור על המשקל ולהאריך חיים. גבר אוכל(צילום: ShutterStock)

שילוב של הדיאטות הכי טובות

החוקרים סקרו מאות מחקרים על תזונה, מחלות וחיים ארוכים, שכללו גם בעלי חיים וגם בני אדם, ושילבו אותם עם מחקר משלהם. הניתוח שלהם כלל מגוון רחב של דיאטות מצמצמות קלוריות כמו דיאטת הקטו הפופולרית, כמו גם דיאטות צמחוניות, טבעוניות וים תיכוניות. המחקר גם בחן צורות שונות של צום - לפעמים במשך יומיים או יותר וגם מספר פעמים בחודש.

הצוות מצא מספר גורמים הקשורים לחיים ארוכים יותר ולמחלות מסוימות, כגון אינסולין, כולסטרול ורמות חלבון מסוימות. בסך הכל, מחברי המחקר מאמינים שהסוד לחיים ארוכים יותר הוא אכילת כמות מתונה עד גבוהה של פחמימות ממקורות לא מעובדים. כמו כן, קבלת הכמות הנכונה של חלבון ומספיק שומנים ממקורות צמחיים יכולה לספק כ-30 אחוזים מצרכי האנרגיה של האדם.

באופן אידיאלי, הארוחות צריכות להתקיים בתוך חלון של 11 או 12 שעות, מה שמאפשר זמן של צום השומר על רמות אינסולין ולחץ דם מאוזנים, מגלה המחקר.

שילוב של ירקות ודגנים מלאים, אבל לא רק. סלט טאבולה(צילום: דנה מאירזון)

אז מה יש בדיאטת אריכות ימים?

"הרבה קטניות, דגנים מלאים וירקות, מעט דגים, ללא בשר אדום או בשר מעובד כלל, וכמות נמוכה מאוד של בשר לבן, תזונה דלה בסוכר ודגנים מעובדים, רמות טובות של אגוזים ושמן זית, וקצת שוקולד מריר", אומר פרופ' לונגו.

התפריט החדש שלהם מזכיר דיאטות ים תיכוניות, שנמצאות במה שנקרא "איים כחולים" כמו סרדיניה באיטליה, אוקינאווה ביפן, וכן, אפילו כאן בישראל. דיאטות אלו הן בדרך כלל על בסיס צמחי עם כמה פירות ים ודלות יחסית בחלבון.

תזונת האריכות ימים מוסיפה לכך בכך שהיא מספקת גם מסגרות זמן לארוחות ולתקופות צום שאנשים יכולים להתאים כך שיתאימו למינם, לגילם, למצבם הבריאותי ולגנטיקה. לדוגמה, אנשים מעל גיל 65 היו צריכים יותר חלבון כדי להתמודד עם אובדן מסת גוף. בשלב הבא, החוקרים מתכננים לבצע מחקר של 500 איש שינסו את דיאטת אריכות ימים בדרום איטליה.

"דיאטת אריכות הימים אינה הגבלה תזונתית שנועדה רק לגרום לירידה במשקל, אלא אורח חיים המתמקד בהאטת ההזדקנות, שיכול להשלים את שירותי הבריאות הסטנדרטיים, ובאמצעות מניעה, יסייע בהימנעות מתחלואה ושמירה על בריאות עד גיל מתקדם", פרופ' לונגו מסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully