וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו ככל הנראה הדיאטה הכי יעילה שתגרום לכל המשפחה לרזות

עודכן לאחרונה: 21.10.2021 / 11:52

כבר שנים שכולם מדברים על תזונה ים תיכונית, אבל עכשיו מתברר שהיא לא רק טובה לאורח חיים בריא ואפילו ירידה במשקל, אלא שהיא משפיעה לא רק על מי שדובק בה, אלא גם על כל המשפחה. ככה זה עובד

6 תרגילים שיעלימו את הכרס/צילום: עדן ביבס

מומחים לפסיכולוגיה חברתית מכירים היטב את "אפקט ההילה", שמתרחש כשתכונות של אדם מסוים - טובות או רעות - מועברות לסביבה הקרובה והרחוקה שלו. כמו שאומרים שצחוק ושמחה הם דבר מדבק - כך גם מרמור, תסכול ורגשי נחיתות. אבל מה אם נוכל להשתמש באפקט ההילה הזה כדי לשפר את ההרגלים שלנו ושל הסובבים אותנו?

זו בדיוק השאלה שהעסיקה קבוצת חוקרים שעקבה במשך שנתיים אחר אנשים עם השמנת יתר שרצו לעשות שינוי חיובי בחייהם. מסקנות המחקר, שפורסמו בכתב העת International Journal of Obesity מראות כיצד אחת הדיאטות הפופולריות בעולם כיום השפיעה לטובה לא רק על אותם הנבדקים - אלא על המשפחה הקרובה שלהם.

כדי לבחון את הנושא, בחרו החוקרים 148 אנשים עם השמנת יתר ועקבו גם אחרי בני משפחתם. הנבדקים התבקשו להיצמד לתזונה ים תיכונית, שנחשבת כיום בעיני רבים לבריאה בעולם. מדובר בתפריט שכולל המון ירקות, פירות, אגוזים, זרעים, דגנים מלאים, עוף, דגים, שמן זית, גבינות, יוגורט ויין אדום במידה. מי שדבק בתפריט הזה צריך גם להפחית בצריכה של לחם לבן, מזון מעובד, שומן רווי ובשר אדום.

במהלך תקופת המחקר, המשתתפים השילו בממוצע 5.1 קילוגרמים ממשקל גופם בשנה הראשונה ו-6.79 קילוגרמים בשנה השנייה. גם המדדים הביולוגיים שלהם השתפרו משמעותית בשנתיים האלו, כמו גם הכושר הגופני. אבל החלק המדהים באמת בסיפור הזה הוא ההשפעה שהייתה לניסוי על בני המשפחה - אנשים שלא לקחו חלק פעיל במחקר ולא התבקשו לעשות שום שינוי בתזונה שלהם.

קים קרדשיאן, משפחת קרדשיאן, קורטני קרדשיאן, קלואי קרדשיאן. GettyImages
'הדבקה חיובית'. משפחת קרדשיאן/GettyImages

"למזלנו, הפעם זו הדבקה חיובית"

בני המשפחה של משתתפי המחקר כללו הורים, ילדים, בני ובנות זוג, אחים ואפילו חברים קרובים מאוד. הנתונים בתום התקופה חשפו כאמור נתון מדהים - האנשים האלו מהמעגל הקרוב השילו בממוצע 1.25 קילוגרמים ממשקל גופם בשנה הראשונה ולא פחות מ-4 קילוגרמים בממוצע בשנה השנייה. שוב נדגיש - אלו אנשים שלא נדרשו לשנות שום דבר בהרגלים שלהם.

כאמור, מדובר בנתון ממוצע, והחוקרים הדגישו כי השינוי היה גדול בהרבה אצל בני משפחה של משתתפים במחקר שבישלו בעצמם את הארוחות בבית.

ד"ר אלברט גודאי, מנהל מחלקת אנדוקרינולוגיה ותזונה בבית החולים דל מר שבברצלונה ומי שהוביל את המחקר, ציין כי "האפקט של השינוי הזה היה מדבק, ולמזלנו, הפעם זו 'הדבקה' חיובית, שמביאה לירידה במשקל ולשיפור בהרגלי התזונה(...) מבין כל השיטות המוכרות לירידה במשקל, שיטה שמבוססת על תפריט ים תיכוני מאפשרת בקלות רבה יותר לשתף אותה עם כל בני המשפחה".

תזונה ים תיכונית נקשרה בשורה ארוכה של מחקרים בשנים האחרונות לשיפור הבריאות במגוון דרכים.
היא מסייעת בין היתר להפחית את הסיכון למחלות לב, להוריד כולסטרול, למנוע מחלות נוירולוגיות, לשפר את יכולות הקשב והריכוז, לחזק את מערכת העיכול ועוד. והיתרון הגדול באמת שלה הוא שבניגוד לדיאטות שקשה מאוד להתמיד בהן, בטח כבר ראיתם שהתזונה הזאת כוללת הרבה מאכלים שאתם כבר אוכלים בכל יום ואפילו מאוד אוהבים.

עם זאת, יש גם חוקרת שלקחה חלק בהכנת הסקירה הזאת ודווקא דאגה לצנן את ההתלהבות. קוראים לה ד"ר אולגה קסטנייר והיא חוקרת מחלות לב ותזונה בבית החולים דל מר. לדבריה: "אין ספק שהשינוי בתזונה היה מדבק בקרב בני המשפחה, אבל ה"הידבקות" הזאת לא ניכרה בדברים אחרים שתורמים לשיפור הבריאות, כמו לדוגמה התמדה בפעילות גופנית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully