וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוקולי: 5 סיבות לאכול את הירק הכי בריא שיש

עודכן לאחרונה: 26.4.2022 / 12:11

לא כולם אוהבים אותו, לחלק הוא עושה בעיות בבטן, אבל אין ספק שמדובר בירק הכי מזין שקיים. הנה כל הסיבות להוסיף ברוקולי לתפריט היומי שלכם

ברוקולי הוא ירק עשיר בחומרים מזינים שעשוי לשפר את בריאותכם במגוון דרכים. הוא עמוס במגוון של ויטמינים, מינרלים, סיבים ותרכובות ביו-אקטיביות אחרות. הכללת הירקות הירוקים העליים בתזונה מדי יום יכולה לעזור להפחית דלקתיות בגוף, לשפר את איזון הסוכר בדם, לחזק את מערכת החיסון ולשפר את בריאות הלב.

גם אם אתם לא אוהבים את הטעם או המרקם, ברוקולי הוא ירק פופולרי מסיבה טובה. בנוסף להיותו כל כך מועיל לגוף, הוא גם טעים כשמוסיפים אותו לאינספור ארוחות.

נכון, לחלק מהאנשים הוא עושה קצת בלאגן בבטן, אבל לברוקולי יש כמה יתרונות מאוד מאוד חשובים שחבל לוותר עליהם. הנה כמה מהם:

ברוקולי צלוי במחבת עם טחינת צנובר. מתן שופן, מערכת וואלה!
הירק הכי בריא שיש. ברוקולי/מערכת וואלה!, מתן שופן

עוצר את הקורונה

נתחיל מהעדויות הכי עדכניות. לפני כחודש חוקרים ממרכז הילדים של ג'ונס הופקינס אספו עדויות משכנעות לכך שחומר כימי שנמצא בתוך ברוקולי ושאר הירקות המצליבים עשוי להציע דרך חדשה ויעילה להילחם הן ב-COVID-19 והן בהצטננות.

מדענים מכנים את הכימיקל שמקורו בצמח (פיטוכימיקל) המדובר סולפורפאן. מחקרים קודמים כבר חיברו בין סולפורפאן למניעת סרטן. כעת, העבודה האחרונה מדווחת שהתרכובת יכולה גם לעכב את השכפול של SARS-CoV-2 (הנגיף שאחראי לקורונה).

למרות שתוצאות המחקר שפורסם בכתב העת Communications Biology מבטיחות מאוד, מחברי המחקר אומרים כי אין צורך לרוץ למכולת ולקנות עלים ירוקים. לעומת זאת הם מבהירים כי נחוצים מחקרים נוספים המתמקדים במיוחד בהשפעת שלל התרכובת על בני אדם, ולא על עכברים כפי שנעשה בניסוי הנוכחי, לפני שמדענים יכולים לדעת אם הכימיקל בטוח ויעיל לחלוטין.

עוד בוואלה!

מדענים מצאו: זאת הדרך הכי בריאה לאכול ברוקולי

לכתבה המלאה

מכיל תרכובות אנטי סרטניות

ירקות ממשפחת המצליבים כמו ברוקולי, כרוב וכרובית, ייחודיים בהיותם מקור עשיר לתרכובות מכילות גופרית המכונות גלוּקוֹזינוֹלָאטים. קיצוץ של ירקות מצליבים או לעיסתם מביאים להיווצרות חומרים בעלי פעילות ביולוגית המכונים איזוֹתִיוֹציאָנָאטים, כגון סולפורופאן ואינדול 3 קרבינול. חומרים אלה עשויים לשנות את המטבוליזם או את הפעילות של הורמוני מין בדרכים שעשויות למנוע התפתחות של סוגי סרטן הרגישים להורמונים.

בנוסף, בכמה מחקרים תצפיתיים נמצא כי צריכה גבוהה של ירקות ממשפחת המצליבים קשורה לסיכון נמוך יותר לסרטן הריאות ולסרטן המעי הגס. יש ראיות לכך ששונות גנטית עשויה להשפיע על יעילות הירקות ממשפחת המצליבים בהפחתת הסיכון לסרטן.

יש לציין כי גלוקוזינולאטים אכן נמצאים בריכוזים גבוהים יחסית בירקות ממשפחת המצליבים, אבל בישול - ובמיוחד הרתחה ובישול במיקרוגל ברמות אנרגיה גבוהות - עלולים להפחית את הזמינות הביולוגית של הרכיבים הפעילים.

ברוקולי עם שקדים בוויניגרט תפוזים, המטבח של רמה. דרור עינב
יש דרך בריאה במיוחד לאכול אותו. ברוקולי/דרור עינב

שומר על העורקים

משפחת המצליבים, שכוללת ברוקולי, כרוב, כרובית ועוד יכולה לעזור לכם למנוע מהעורקים שלכם להיסתם. וזה נבדק גם מחקרית - מחקר בהשתתפות 1,500 נשים מצאה קשר בין אכילת ירקות מצליבים ובין פיחות בחסימה של העורקים הקרוטידיים, המובילים דם למוח. מחקרים אחרים מצאו קשר בין צריכת ירקות מצליבים ובין הפחתה בהסתיידות עורקים. הסתיידות עורקים גם היא חלק מטרשת העורקים והיא גורמת לכלי הדם להתקשות.

בנוסף, הברוקולי הוא אחד הירקות העשירים ביותר בסידן, ששיעור ספיגתו וזמינותו לגוף גבוהים, ולכן הוא מהווה מקור חיוני לסידן, במיוחד עבור אנשים הממעיטים או נמנעים מצריכת מוצרי חלב. אותו סידן המצוי בברוקולי מחזק את העצמות בגוף ומפחית את רמת לחץ הדם. בנוסף, הברוקולי עשיר גם בוויטמין K החיוני לקרישת הדם, ומכיל ויטמין C המסייע ביעילות רבה יותר לחיזוק המערכת החיסונית והפחתת הסיכון למחלות לב, שבץ מוחי וסרטן.

עוצר את ההזדקנות

כבר שנים שמדענים ברחבי העולם מנסים לפצח את הנוסחה שתנצח את הזיקנה ותסייע לגוף שלנו להישאר בריא וצעיר. ב-2016 חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון במיזורי ובאוניברסיטת קיו בטוקיו יפן טענו כי הם פיצחו את הנוסחה. לפחות לגבי עכברים.

החוקרים ניסו לבחון את השפעותיה של תרכובת המצויה באופן טבעי בירקות ופירות כגון ברוקולי, מלפפון ואבוקדו, על עכברים, וגילו כי היא בעלת סגולות "אנטי אייג'ינג" הנאבקות בתהליכים המתרחשים במהלך ההזדקנות. מחקרם, שפורסם השבוע בכתב העת Cell Metabolism, הוכיח כי התרכובת הזו סיכלה את ההתפתחות של תופעות גופניות הקשורות בזיקנה.

תורם לבריאות הנפש

חוקרים מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס במרילנד, ארה"ב, מצאו כי תרכובות המצויות בנבטי ברוקולי יכולות לייצב את הכימיקלים הלא מאוזנים במוח שנקשרו לסכיזופרניה. התכולה הגבוהה של המרכיב האנטי סרטני Sulforaphane בברוקולי עשויה להחליף חלק מהתרופות הפסיכוטיות, להן תופעות לוואי לא נעימות רבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully