וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תדעו אם גם אתם רגישים לגלוטן

בפרק 7 של "תזונה על הפרק" גיל אבידור אלוני מארחת את התזונאית קרן אן גיימן במטרה להבין למה יצא לגלוטן שם כל כך רע והאם באמת יש סיבה לוותר עליו

מה זה בכלל גלוטן? מי באמת צריך להימנע ממנו? והאם דיאטה ללא גלוטן היא באמת דרך יעילה לירידה ושמירה על המשקל? בפרק 7 של "תזונה על הפרק" גיל אבידור אלוני מארחת את התזונאית קרן אן גיימן במטרה להבין למה יצא לו שם כל כך רע והאם באמת יש סיבה לוותר על לחם ופיצה.

מתכונים כשרים לפסח 2022

גלוטן הוא חלבון הנמצא בדגנים כמו חיטה, שעורה שיפון וכוסמין. מקור השם לקוח מהמילה glue (באנגלית - דבק) כיוון שהוא מעניק למאפים ובצקים את המרקם הדביק שלהם. והתאם לכך, שמו העברי הוא - דבקן. קיימים מספר מצבים המצריכים הימנעות מגלוטן : צליאק, רגישות לגלוטן ואלרגיה לחיטה.

1. צליאק: מחלת מעי אוטואימונית ששכיחותה באוכלוסייה עומדת על כ-1 אחוז. כאשר צליאקים צורכים גלוטן, מערכת החיסון שלהם מזהה אותו כגוף זר ותוקפת את תאי המעי הדק. בין התסמינים של צליאק: הפרעות במערכת העיכול כמו שלשול וכאבי בטן, עייפות, הפרעות בספיגה של ויטמינים ומינרלים ועוד. את מחלת הצליאק ניתן לאבחן באמצעות בדיקות דם או ביופסיה של המעי.

2. רגישות לגלוטן: התסמינים של רגישות לגלוטן דומים מאוד לאלה של צליאק, אך בניגוד להפרעה האוטואימונית, רגישות לגלוטן לא ניתן לגלות בבדיקות, אלא אך ורק על ידי שלילה של מצבים אחרים ודיאטת אלימינציה במסגרתה מסירים מהתפריט מזונות המכילים גלוטן.

3. אלרגיה לחיטה: תגובה אלרגית לחיטה הניתנת לאבחון באמצעות בדיקות אלרגיה\דם. בניגוד לצליאק או רגישות לגלוטן, במקרים של אלרגיה התגובה החיסונית תופיע מיד לאחר אכילת חיטה והיא יכולה להתבטא כשלשול, בחילה, פריחה, התנפחות של הגרון, ובמקרים קיצוניים היא אף יכולה להוביל לסכנת חיים ממשית.

עוד בוואלה!

מקרה נדיר: זה מה שעזר לחולה צליאק לחזור ולאכול גלוטן

לכתבה המלאה
כאב בטן. ShutterStock
התסמינים של רגישות לגלוטן דומים מאוד לאלה של צליאק. גבר סובל מכאבי בטן/ShutterStock

בשנים האחרונות תזונה נטולת גלוטן צברה פופולריות רבה גם בקרב אנשים שאינם סובלים מאחד מהמצבים האלה, ייתכן ובשל העלייה בשכיחות של ההפרעות המחייבות הימנעות מהחלבון. עם זאת, אם אינכם סובלים מצליאק, רגישות או אלרגיה, אין לכם באמת סיבה להסיר את הגלוטן מהתפריט. להיפך, פעמים רבות, מוצרים ללא גלוטן הם מוצרים אולטרא מעובדים המורכבים מסוכרים ועמילנים, ולכן עלולים להיות פחות מזינים ובריאים מאשר מוצרים מדגנים מלאים המכילים גלוטן.

ומה לגבי ירידה במשקל? תזונה ללא גלוטן לא נמצאה כיעילה יותר לירידה במשקל מדיאטות אחרות. הסיבה שפעמים רבות נראה ירידה במשקל במעבר לתזונה ללא גלוטן היא לא בגלל ההסרה של הגלוטן עצמו, אלא בשל ההסרה של מזונות דחוסים יותר בקלוריות המכילים אותו כמו פסטה וחטיפים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully