וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלה המאכלים שיגרמו לכם למות בטרם עת

בכל פעם שאתם מכניסים לעגלת הקניות שלכם מוצרי מזון מעובדים אתם הורסים עוד קצת את הבריאות שלכם. חוקרים מצרפת עקבו במשך יותר משבע שנים אחר כמעט 50 אלף משתתפים וחזרו עם מסקנה מדאיגה

המבורגר צ'יזבורגר בייקון אילוסטרציה. ShutterStock
מעלה את הסיכוי למוות מוקדם, השמנה, יתר לחץ דם ותחלואה בסרטן. המבורגר/ShutterStock

אם אכלתם בארוחת הבוקר קרואסון מתוק שנאפה במפעל לפני יותר משבוע, חיממתם בצהריים שניצל מוכן כדי לסיים בזריזות את המצגת המעיקה ובערב התנחמתם מול הטלוויזיה עם חטיף, כדאי שתחשבו מסלול מחדש. מחקר חדש ומקיף שנערך על ידי מדענים בצרפת בחן את צריכת התזונה של למעלה מ-44 אלף מבוגרים ומצא שצריכת מזונות מעובדים - כגון חטיפים, בשר מעובד, משקאות מתוקים וארוחות מוכנות - מעלה את הסיכוי למוות מוקדם, השמנה, יתר לחץ דם ותחלואה בסרטן.

צוות החוקרים בחן את הקשר שבין צריכת מזונות מעובדים (או מזון אולטרה מעובד, כפי שהם קוראים לו) לבין הסיכון למוות מוקדם מהצפוי. החוקרים עקבו במשך שבע שנים אחר 44,551 מבוגרים בני 45 ומעלה במשך שנתיים, גילם הממוצע עמד על 57, כשכמעט 73 אחוזים היו נשים. המשתתפים סיפקו תיעוד תזונתי מקיף של 24 שעות בחייהם מדי שישה חודשים, בנוסף למשוב מקיף בריאותם, בדיקת מסת הגוף, פעילות גופנית ונתונים סוציאליים ודמוגרפים. החוקרים חישבו את צריכת התזונה הכוללת של כל משתתף וצריכת מזונות מעובדים בפרט.

עוד בנושא:
מחקר: אכילת מזון מעובד בזמן היריון עלולה לגרום להפרעת קשב בילדים
גמילה מג'אנק פוד קשה כמו גמילה מסמים
צריכת בשר מעובד מעלה את הסיכון לחלות בסרטן השד

שניצל על מזלג. ShutterStock
מעלה בכ-14 אחוזים את הסיכוי למוות מוקדם. שניצל מוכן/ShutterStock

"מזונות מעובדים הם מוצרי מזון המכילים מרכיבים מרובים והם מיוצרים באמצעות שפע של תהליכים תעשייתיים", כתב צוות החוקרים, בראשותו של האפידמיולוג לור שנבל מאוניברסיטת הסורבון, עם פרסום התוצאות בכתב העת JAMA Internal Medicine. "הם יכולים להיות טעימים, אבל צריכתם ידועה כבעייתית", הוסיף.

החוקרים גילו שמזונות מעובדים מאוד היוו יותר מ-14 אחוזים ממשקל המזון הכולל הנצרך וכ-29 אחוזים מסך הקלוריות שצרכו המשתתפים. במהלך תקופת המחקר 602 משתתפים מתו. כמו כן, משתתפים צעירים יותר, בעלי הכנסה נמוכה, רמת השכלה נמוכה, רווקים, בעלי BMI גבוה ורמת פעילות גופנית נמוכה - היו אלה שנטו יותר לשלב מוצרים אלה בתזונתם היומית.

לאחר שלילת גורמי סיכון נוספים כגון עישון, החוקרים סיכמו שכל עלייה בעשרה אחוזים בצריכת מזון מעובד מעלה ב-14 אחוזים את הסיכון למוות מוקדם. הם משערים שהחומרים המוספים, חומרים כימיים שזולגים מהאריזה אל המזון במהלך האחסון ותהליך העיבוד עצמו, עשויים להיות הגורמים המשפיעים לרעה על בריאות הצרכנים. "אנחנו לא רוצים להזהיר אנשים שכל ארוחה מוכנה מעלה את הסיכוי ב-15 אחוזים שהם ימותו", טוענת אחת מחברות הצוות מתילדה טווייר, "אלא לעשות צעד נוסף בהבנת הקשר שבין מזון ובריאות".

עוד באותו נושא

זה מה שיקרה לגוף שלכם כשתפסיקו לאכול מזונות מעובדים

לכתבה המלאה
לחמנייה עם נקניקייה וחרדל. ShutterStock
עדיין מתעצלים להכין ארוחת צהריים בריאה יותר? נקניקיה בלחמניה/ShutterStock

מבקרי המחקר טוענים שהמסקנות ידועות אך שההשפעות שנצפו הן קטנות מאוד ושקטגורית המזון הענקית שנכללה בו ("מזון אולטרה מעובד") הקשתה על החוקרים לזהות באופן מדויק יותר את הגורמים למוות מוקדם וסיפקה רק קשר סטטיסטי שמקשה על ניסוח הנחיות של ממש.

המחקר הצרפתי אינו היחיד שמצביע על הקשר המדאיג. הוא מצטרף למספר מחקרים אחרים בנושא ולהודעת ארגון הבריאות העולמי (WHO) שאכילת בשר אדום מעובד הוא בין גורמי הסיכון לסרטן המעי הגס ולסוגי סרטן אחרים.

אם החלטתם בעקבות כל זאת לצמצם את צריכת כמות המזון המעובד שלכם, מומלץ לקרוא את רשימת המרכיבים שבגב האריזה ולהעדיף את אלה שיש בהם מספר מינימלי של חומרים מוכרים וטבעיים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully