וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: אכילת מזון מעובד בזמן היריון עלולה לגרום להפרעת קשב בילדים

23.6.2017 / 7:52

לפי הערכות אחרונות קצת יותר מחמישה אחוזים מהילדים ובני הנוער בעולם סובלים מהפרעות קשב וריכוז. מחקר ביקש לבדוק האם אכילה של סוכרים ושומנים רבים בזמן היריון יכולה להיות אחד מהגורמים לכך

תזונה בהיריון. ShutterStock
תרגיעו עם הסוכר/ShutterStock

חוקרים בריטיים מקינג'ס קולג' בלונדון ומאוניברסיטת בריסטול ערכו לאחרונה מחקר בו ביססו קשר בין תזונה לקויה של נשים בזמן ההיריון לבין הופעתן של הפרעות קשב וריכוז ובעיות התנהגות אצל ילדים. המחקר, שפורסם ב- Journal of Child Psychology and Psychiatry, הוא המחקר הראשון למעשה המציע כי תזונה לא בריאה משנה את הרכב הדנ"א אצל התינוק וגורמת לשינויים בהתפתחות אזורים במוח הקשורים להפרעות קשב וריכוז.

החוקרים בדקו צעירים ילידי שנות התשעים מבריסטול, שלקחו חלק במחקרי בריאות לאורך השנים, והשוו בין 83 ילדים שהציגו בעיות התנהגות קשות בגיל צעיר לעומת 81 ילדים עם רמות נמוכות בהרבה של בעיות התנהגות (הבאות בד בבד עם הפרעות קשב וריכוז), והתחקו אחר משטרי התזונה של האמהות שלהם בזמן ההיריון.

עוד בנושא:
האם תזונה טבעונית בריאה גם בהיריון?
המלצות תזונה חדשות: שומנים בריאים, מוצרי חלב ואפילו יין
אמת או שקר? 14 מיתוסים על תזונה שהגיע הזמן לנפץ

האם מזון מעובד הוא האשם?

החוקרים מצאו קשר בין תזונת האם לבין האופן בו בא לידי ביטוי הגן IGF2, הקשור להתפתחות אזורים במוח העובר הקשורים לזכרון ומוטוריקה, בין היתר. אצל אמהות שצרכו תזונה הכוללת מזונות מעובדים העשירים בסוכר ובשומנים, השינויים באופן ביטויו של הגן (המכונים שינויים אפיגנטיים) היו דרמטיים יותר, בקרב שתי קבוצות הילדים שנבדקו (עם רמות גבוהות ונמוכות של בעיות התנהגות). כמו כן, מצאו החוקרים קשר בין שינויים משמעותיים יותר בביטויו של הגן להופעת סימפטומים קשים יותר של הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים בגילאים שבע עד שלוש עשרה, בקרב קבוצת הנבדקים שהפגינו בעיות התנהגות קשות יותר בשלב מוקדם בחייהם.

ד"ר אדוארד ברקר, מצוות החוקרים של קינג'ס קולג', הסביר לגארדיאן הבריטי כי הפרעות קשב הן תופעות המושפעות ממגוון גורמים פסיכולוגיים - אך גם גורמים פיזיים. "תזונה יכולה להיות מרכיב חשוב, ותזונה נכונה בזמן ההיריון יכולה לשפר את הסימפטומים, אך כאמור, לא מדובר בגורם בלעדי אחד", אמר ד"ר בארקר, אך הוסיף כי לפי התוצאות ניתן לנסות ולהפחית את הסימפטומים של התופעה באמצעות שינויים בתזונה.

"אנחנו יודעים שתוספות תזונותיות לילדים יכולות להוביל לרמות נמוכות יותר של הפרעות קשב ובעיות התנהגות, כך שחשוב לבחון במחקרים עתידיים את התפקיד של השינויים האפיגניים שמתרחשים בתהליך הזה", הוא אמר. כמו כן הדגיש כי למרות שנמצא קשר כלשהו בין תזונה לקויה והפרעות קשב וריכוז, עדיין לא הוכחה סיבתיות ויש לחקור את הנושא עוד במסגרת מחקרים נוספים שינסו להעריך את השפעתם של סוגים שונים של תזונה על הבריאות הנפשית.

עוד באותו נושא

לא רק תרופות: טיפול אחר בהפרעות קשב

לכתבה המלאה
היריון אלכוהול. ShutterStock
היריון אלכוהול/ShutterStock

ד"ר מקס דיווי, מומחה לבריאות הנפש ברויאל קולג' של רופאי ילדים ובריאות הילד שלא לקח חלק במחקר, הביע ספקות בראיון לגארדיאן לגבי המחקר ומספרם המצומצם של הנבדקים, והציע כי הגנטיקה משחקת תפקיד אחר בהתפתחות הפרעות קשב וריכוז. "יכול להיות שאמהות עם תזונה גרועה יותר הן יותר אימפולסיביות באופיין, ולפיכך יהיה להן קשה יותר שלא להתפתות לאפשרויות לא בריאות, והנטייה הזו עשויה לעבור בירושה ולהיות לפחות חלקית אחראית לקיומם של סימפטומים של הפרעת קשב בילדים", אמר ד"ר דיווי.

חוקרים העריכו לאחרונה כי קצת יותר מחמישה אחוזים מהילדים ובני הנוער בעולם סובלים מהפרעות קשב וריכוז. נכון לסוף דצמבר 2015, הסטטיסטיקות האחרונות הצביעו על כך כי ארבעים אחוזים מהילדים בישראל סובלים כיום מהפרעות קשב וריכוז, הכוללות תסמינים של חוסר יכולת להתרכז ולסיים מטלות, היפראקטיביות והסחות דעת, ברמות שונות. הטיפול המוצע לתופעה כולל תרופות, טיפול התנהגותי-קוגנטיבי, ייעוץ משפחתי ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully