לא רק תרופות: טיפול אחר בהפרעות קשב

מלבד התרופות שכולנו מכירים, יש עוד כמה דרכים טבעיות קצת יותר לשיפור הקשב הריכוז. תוספי מזון, צמחי מרפא וטיפולי מגע הם הצעדים הראשונים

ד"ר מיכאל ויינפאס
דגנים מלאים יכולים לעזור (צילום: אפיק גבאי)

הפרעות קשב וריכוז הן אחת הבעיות הבולטות של החיים בעידן הנוכחי. בנוסף להמון אנשים שמאובחנים עם ההפרעות האלו ומקבלים טיפול תרופתי, הרבה מאוד אנשים סובלים המפרעות קשב נרכשות אשר נובעות מעודף הגירויים ועומס המידע שמאפיין את החיים ב-2014.

אף על פי שהטיפול התרופתי עוזר לאחוזים גבוהים מהסובלים מהפרעות קשב, יש כאלה שסובלים מתופעות לוואי, ויש גם כאלה שמבקשים מלכתחילה לא ליטול תרופות. אלו האפשרויות הקיימות בתחום הטיפול הטבעי.

תזונה

ישנם מחקרים רבים לגבי תזונה נכונה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז. תזונה טבעית, של מזון מלא עשיר ומגוון הכולל ירקות ופירות, דגנים מלאים, פחמימות מלאות וחומצות שומן חיוניות כמו אומגה 3, תספק לגוף את כל אבות המזון והרכיבים התזונתיים הנחוצים לו.

בלי רעלים
יש להימנע ככל האפשר ממזון מתועש ומעובד, המכיל צבעי מאכל, חומרים משמרים, מתכות כבדות וכדומה. כל אלו מכבידים על תפקודו הכללי של הגוף ושל מערכת העיכול. כימיקלים שונים ומתכות כבדות עלולים להצטבר ברקמות השונות בגוף ולגרום לפגיעה קשה בתהליכים עצביים וקוגניטיביים. כדאי לוותר גם על קפאין.

הימנעו מקפאין (אילוסטרציה Shutterstock)

מוותרים על סוכר
קיים קשר ישיר בין צריכת הסוכרים ובין רמות הערנות והריכוז אצל ילדים ומבוגרים, כך שלוויתור על סוכר מקום משמעותי בטיפול בהפרעות הקשב והריכוז. צריכת סוכרים פשוטים (דברי מתיקה, חטיפים, סוכר לבן ופחמימות שמקורן בדגנים שאינם מלאים) גורמת לעלייה חדה ברמת הסוכר בדם, הגוררת עלייה חדה של רמות האינסולין. האינסולין מכניס מיד את הסוכר לתאים ולאחר מכן ישנה ירידה חדה ברמות הסוכר המביאה לצורך עז במתוק, וגורמת לעייפות ותשישות ולבעיות קשב וקשיי למידה. צריכה קבועה של פחמימות מורכבות , שמירה על תפריט בעל אינדקס גליקמי נמוך והימנעות כל האפשר מסוכרים פשוטים, תביא לוויסות רמות הסוכר ולא תגרום לשינויים חדים ברמות האנרגיה. גם ארוחות קטנות מדי שלוש שעות יסייעו לכם להימנע מנפילות סוכר ואיבוד הריכוז.

אלרגיות
עדיף להימנע ממזונות שעלולים ליצור תגובה אלרגית. מחקרים גילו כי הסבירות של ילדים עם ADHD לסבול מאלרגיות למזון גבוהה פי 7 בהשוואה לילדים אחרים. המחקרים הראו שבקרב ילדים היפראקטיבים היו שיעורים גבוהים יותר של תגובה אלרגית לצבעי מאכל, לחומרי טעם וריח, למונוסדיום גלוטומט, לתוספים מלאכותיים, לחלב פרה, לשוקולד ולתפוזים, ולכן כדאי להמנע ממזונות אלרגנים.

תזונה עשירה בוויטמינים ובחומצות שומן
חשוב להגביר את המקורות לאומגה 3 בתזונה, ולהפחית את המקורות לאומגה 6, ככל שהיחס לטובת אומגה 3 ישתפר כך תקטן ההפרעה. אומגה 6 מצוי בשמנים מתועשים (כמו שמן סויה ומרגרינה), ואילו אומגה 3 נמצא באגוזי מלך, זרעי צ'יה ודגים. בנוסף, כדאי לאכול מזונות עשירים בוויטמין B כמו דגנים מלאים, ירקות שורש, פירות ושמרי בירה. יש להוסיף לתזונה גם מזונות מכילי אבץ כמו גרעיני חמנייה, דלעת, שקדים, טחינה ועדשים.

עוד באותו נושא

6 דרכים להוריד את רמות הסוכר בגוף

לכתבה המלאה
תוספת אבץ בצורת עדשים (אילוסטרציה Shutterstock)

תוספי מזון

אבץ למציצה Flavo-Zinc:
רמת אבץ נמוכה עלולה לפגוע בהתפתחות המוח ובפעילותו, לגרום למחסור בסידן ובמגנזיום ולחשיפה לעופרת. השלמה זו חיונית למניעת חוסר באבץ ולעידוד הפעילות התקינה של מערכת החיסון.

מגנזיום ציטראט Magnesium Citrate:
אצל חלק מהאנשים הסובלים מהיפראקטיביות ומהפרעות קשב נמצא חסר במגנזיום, העלול לגרום לתופעות כמו עצבנות, אי שקט, התכווצויות שרירים, "טיקים", כאבי ראש, ליקויי למידה ועוד. השלמה של מגנזיום במקרים אלה מפחיתה במידה מובהקת את ההתנהגות ההיפראקטיבית.

תוספי מזון נוספים שיכולים לסייע הם אומגה 3 (עד 5 גרם ליום), פיקנוגנול (נוגד חמצון חזק במיוחד המופק מקליפת עץ אורן), בי קומפלקס.

צמחי מרפא

טיפול בצמחי מרפא להפרעות קשב כולל בדרך כלל יותר מצמח אחד, ומשלב התייחסות גם למערכת העיכול וגם למערכת כלי הדם והעצבים. הטיפול בצמחי מרפא, שרובם נמצאו יעילים במחקרים, תלוי בסוג הבעיה – באם ההפרעה משלבת היפראקטיביות או לא. כשאין בעיה של היפראקטיביות משלבים גם צמחים ממריצים. במקרים שיש היפראקטיביות מוסיפים צמחי מרפא מרגיעים כמו קמומיל, מליסה ורבנה ופסיפלורה. בסופו של דבר, המטפל בונה לכל אדם פורמולה מותאמת אישית לצרכיו.

בקופה (פשטה שרועה): צמח המשפר את זרימת הדם ואת תהליכי הלמידה הריכוז והזיכרון ומקל על הסטרס. צמח זה מתאים גם להפרעות ADD וגם ל-ADHD .

ג'ינסינג קוריאני – פאנאקס ג'ינסינג: מחדד זיכרון, משפר תהליכי חשיבה וריכוז ממריץ ומחזק מערכת עצבים.מתאים להפרעות קשב ללא היפראקטיביות.

עוד באותו נושא

הצמחים שיעזרו לכם להתרכז בלימודים

לכתבה המלאה
טיפול מותאם אישית (אילוסטרציה: shutterstock)

סכיסנדרה סינית Schisandra chinensis: מחזקת מפני תשישות ומשפרת תפקודים מנטליים.

רוזמרין רפואי Rosmarinus off: בעל רכיבים נוגדי חמצון ובעל תכונות אנטי דלקתיות חזקות במיוחד. הצמח עוזר בפירוק וסילוק של חומרי פסולת והצטברות רעלים ממערכת העיכול והכבד ונחשב למשפר תהליכי עיכול וספיגה. במחקרים נמצא כי הרוזמרין עוזר בחיזוק ובנייה של זרימת הדם ההיקפית בגוף וזרימת הדם אל המוח, כך שהוא מסייע בתהליכי למידה, מעניק תחושת מיקוד ומשפר זיכרון ותהליכים קוגניטיביים.

חלק מהצמחים יכולים להיות בחליטה במקביל לפורמולה הטיפולית, כמו חליטות רוזמרין, ג'ינקו בילובה או מליסה. בחלק מהמקרים אף אפשר להשתמש בתרופה במקביל לטיפול בצמחי המרפא, רק שבזכות הטיפול הטבעי נסתפק במינון נמוך בהרבה.

טיפול מגע

טיפול במגע גם הוא יעיל מאוד כחלק מהטיפול הכולל בהפרעות קשב וריכוז. עצם העיסוי מרגיע, מחבר את האדם לעצמו וכך גורם באופן מידי לתחושה טובה ונינוחה יותר. מומלץ לשלב בעיסוי תערובות שמנים צמחיים ואתריים, שישפרו את הרוגע הפנימי, המיקוד והריכוז. גם פעילות גופנית קבועה משפרת את תפקוד המוח בכלל ואת יכולת הריכוז בפרט.

ד"ר מיכאל ויינפאס הוא רופא מומחה לרפואת משפחה ולרפואה טבעית במכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully