פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הצמחים שיעזרו לכם לשרוד את שנת הלימודים

      כדי שלא תעברו את השנה הקרובה בלחץ מתמשך, רעב מתגבר ושתיית הרבה יותר מדי קפה, אספנו בעבורכם כמה טיפים - מה אוכלים, אילו תוספי תזונה יכולים לעזור ואילו צמחים ירגיעו אתכם

      סטודנטים עם מחשבים ניידים בכיתה (ShutterStock)
      לימודים הם לא סיבה להזניח את הבריאות (אילוסטרציה Shutterstock)

      היום (ראשון) נפתחת שנת הלימודים האקדמאית והמון סטודנטים עומדים להיכנס לשגרה של קפה-סיגריות-עוגיות למשך השנה הקרובה. בעוד שג'אנק פוד וקפאין הם חלק מהשגרה הסטודנטיאלית, בפועל מדובר באחת התקופות בחיים שבה לתזונה נכונה ומאוזנת יש חשיבות מכרעת. התקופה הסטודנטיאלית מתאפיינת במצבי לחץ רבים, ולכן כדאי לסגל שגרה בריאה שתוכל להקל על כך, ולהכין כלים לתקופות שבהן מצבי הדחק יחמירו.

      מה אוכלים?

      המלצה הראשונה היא לא להיות מהסטודנטים (ויש הרבה כאלה) שאוכלים את הארוחה הראשונה בצהריים. ארוחת הבוקר חיונית לאיזון רמות הסוכר בגוף כדי לשמור על ריכוז בשיעורים בשעות הבוקר. כדאי שארוחת הבוקר תכלול פחמימות מורכבות כדי שספיגת הסוכר במעי תהיה הדרגתית. ארוחת בוקר קשורה להישגים טובים יותר בלימודים ולמניעת השמנה. ארוחות בוקר מומלצות הן: לחם שיפון עם אבוקדו וירקות, לחם כוסמין עם טחינה וירקות או שיבולת שועל עם אגוזים ופירות.

      כריך ביצה אספרגוס של קפה הבימה (נמרוד סונדרס)
      להתחיל את הבוקר בכריך בריא (צילום: נמרוד סונדרס)

      כדאי להימנע מדגני בוקר שהם ממתק בתחפושת מוצר בריאות, ורובם לא עונים על הדרישות הללו. כדאי להצטייד בנשנושים כמו פירות, כריכים על בסיס לחם מלא ושומנים בריאים כמו אגוזים, ולהימנע משעות ארוכות של רעב. בנוסף, יש להצטייד בבקבוק מים, ורצוי להימנע ממים בטעמים ודומיהם, העשירים בפרוקטוז שגורם לבעיות מטבוליות.

      תוספי מזון מוסיפים המון

      תוספי מזון יכולים לסייע לסטודנטים להתמודד עם מתח או לשפר הפרעות קשב. לסובלים ממתח יסייע ויטמין B קומפלקס. להפרעות קשב שאינן דורשות טיפול תרופתי, אפשר להיעזר בתוספים על בסיס אומגה 3 ופוספוטדיל סרין, צמח הרודיולה, צמח הג'ינקובילובה ופיקנוגנול.

      לחיזוק הזיכרון לפני מבחנים, אפשר וכדאי להיעזר בקבוצת הוויטמינים מסוג B (במיוחד B1 ו-B3). ויטמינים אלה משתתפים בתהליך חילוף החומרים של חלבונים ופחמימות, מסייעים בתפקוד מערכת העצבים ומחזקים את הזיכרון. אומגה 3 נחשב גם הוא כמשפר זיכרון ומומלץ לצרוך אותו.

      צמחי מרפא אישיים

      לכל סטודנט כדאי להכין לעצמו (דרך מטפל מורשה ומקצועי) פורמולת לימודים בהתאמה אישית של צמחים שיתנו מענה לבעיות שונות לפי הצורך: שיפור הריכוז, הרגעת הסטרס, חיזוק הזיכרון, הימנעות מתשוקה למתוק, שיפור האנרגיה ועוד. ניתן לשאת את הפורמולה הזו (הקרויה טינקטורה) בתיק כל יום ולהגביר את השימוש בה בעת תקופת הבחינות.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      צמחים להרגעת הסטרס (אילוסטרציה: ShutterStock)

      הפורמולה יכולה להכיל את הצמחים הבאים:
      1. בקופה (פשטה שרועה) - משפר זרימת דם ותהליכי למידה ריכוז וזיכרון, מקל על הסטרס.

      2. ג'ינסינג קוריאני / פאנאקס ג'ינסינג - מחדד זיכרון , משפר תהליכי חשיבה וריכוז ממריץ ומחזק מערכת עצבים.

      3. סכיסנדרה סינית (Schisandra chinensis) - מחזק מפני תשישות , משפר תפקודים מנטליים.

      4. רוזמרין רפואי (Rosmarinus off) - בעל רכיבים נוגדי חמצון ובעל תכונות אנטי דלקתיות חזקות במיוחד. הצמח עוזר בפירוק וסילוק של חומרי פסולת והצטברות רעלים ממערכת העיכול והכבד ונחשב למשפר תהליכי עיכול וספיגה. במיוחד נחקר ונמצא עוזר בחיזוק ובנייה של זרימת הדם ההיקפית בגוף וזרימת דם אל המוח. כך, הצמח מסייע בתהליכי למידה, מעניק תחושת מיקוד ומשפר זיכרון ותהליכים קוגניטיביים.

      .

      לאוורר את המוח

      וטיפ לסיום: תמיד מומלץ למצוא זמן לפעילות גופנית. בזמן הפעילות מופרשים אנדורפינים שעוזרים "לאוורר" את המוח. פעילות גופנית עוזרת לריכוז ולהרגשה כללית טובה יותר. פעילות גופנית גם משפרת זרימת דם וכן את הריכוז בלימודים.

      ד"ר מיכאל ויינפאס הוא רופא מומחה לרפואת משפחה ולרפואה טבעית במכבי שירותי בריאות